14 dager, og ingen flokkulering!?

Hei.
For 14 dager siden satte jeg en batch med 2x muntons IPA ølsett, og det har enda ikke startet flokkulering! Gjærskummet/kaken ligger helt oppunder lokket og det tetter gjærlåsen! Har de to siste dager åpnet ørlite på lokket to til tre ganger daglig for å lette på trykket.  Øllet ble satt på 1/3 av forrige gjærkake(safale us05), og har stått på mellom 18-20 C. Er det noen som kan gi meg noen pekepinner på hva som skjer/kan gjøres?
På forhånd, takk :)
 
Hvordan "valgte" du ut tredjedelen din? Hvis du tok gjær primært fra toppen av gjærkaka har du tatt den delen av gjæren som flokkulerer dårligst.
 
Dalaker skrev:
Hvis du tok gjær primært fra toppen av gjærkaka har du tatt den delen av gjæren som flokkulerer dårligst.

Dersom gjæringa ellers foregikk normalt, ville det være meget overraskende om man ved å gjøre et slik selektivt valg bare en gang ender opp med en gjærstamme med andre egenskaper.

Løsningen her virker ganske enkel: Rens gjærlåsen og vent ei uke til.
 
Takk for svar:)
Jeg tømte mesteparten av gjærkaken fra forrige batch i dass, og tilførte litt kokt vann til resten, og dette heiv jeg oppi Ipa batchen(det er tredje gangs bruk av samme gjærstamme us05). Ettersom gjæring fremsto som normal neste dag, sjekket jeg ikke igjen før søndag morgen 12 dager etter. Da renset jeg gjærlåsen, men den tettes nesten med det samme! Bør jeg kanskje helle ut litt av øllet ettersom gjærkaken(den er ca 5cm tykk) presser mot lokket?
 
Jeg er litt overrasket over at stormgjæringa pågår såpass lenge, uten at jeg egentlig ville bekymret meg.

Så lenge det stormgjærer er det egentlig ikke noe behov for gjærlås. Så lenge det er trekk ut av karet kan bare ta ut gjærlåsen og sette den på plass igjen når gjæringa demper seg, eventuelt legge over litt aluminiumsfolie e.l. i mellomtida.
 
Høres egentlig bare ut som gjæringen fremdeles pågår og at du kanskje har litt mye øl i gjæringsbøtten.
Du kan jo vurdere å fjerne litt av skumet, hvis du føler det skaper store problemer, men mest sannsynlig roer nok gjæringen seg innen noen dager og alt blir bra.
 
Dalaker skrev:
Hvordan "valgte" du ut tredjedelen din? Hvis du tok gjær primært fra toppen av gjærkaka har du tatt den delen av gjæren som flokkulerer dårligst.

Kan jeg tolke dette til at det alltid vil lønne seg å skrape av det øverste av gjærkaka, og kun bruke det nederste i bøtta når slurry skal gjenbrukes?
 
Bård skrev:
Dalaker skrev:
Hvordan "valgte" du ut tredjedelen din? Hvis du tok gjær primært fra toppen av gjærkaka har du tatt den delen av gjæren som flokkulerer dårligst.

Kan jeg tolke dette til at det alltid vil lønne seg å skrape av det øverste av gjærkaka, og kun bruke det nederste i bøtta når slurry skal gjenbrukes?

Nei, da får du gjær som flokkulerer for fort, og gir dårlig utgjæring. Det beste er å enten ha en blanding av alle lag, evt. kun fra midterste lag.
 
Dalaker skrev:
Nei, da får du gjær som flokkulerer for fort, og gir dårlig utgjæring. Det beste er å enten ha en blanding av alle lag, evt. kun fra midterste lag.

Nå tror jeg du bør begynne å ta noen forbehold her. Selektiv utvelgelse av gjær etter en egenskap over lang tid (mange generasjoner) vil helt klart føre til at man ender opp med å velge ut mutasjoner som har de egenskapene du velger etter, men når du fastslår som et faktum at dette kommer til å skje for en hjemmebrygger som gjenbruker gjær et fåtall ganger, så synes jeg du bør belegge den påstanden med noen kildehenvisninger.

For det første, muterer ikke celler spesielt ofte, ihvertfall ikke under normale forhold. UV-lys og andre miljøaspekter kan føre til økt mutering, men i et normalt brygg vil det være en ubetydelig mengde muterte celler. Uansett hvordan du høster gjæren, vil altså den helt dominerende mengden av celler være genetisk lik gjæren du begynner med.

Det er heller ikke genetiske forskjeller som bestemmer hvilke celler som først flokkulerer først. Selv om ikke ei eneste celle muterer under gjæringa så vil det fortsatt være slik at noen celler må havne øverst i gjærkaka og noen må ende nederst.

Selv om du i den øverste delen av gjærkaka skulle ha en minimal mengde celler som har mutert slik at de er mindre flokkulerende, vil det være et så lite antall at det er meget lite sannsynlig at det påvirker det neste brygget i nevneverdig grad.

Vi må huske på at hjemmebryggere gjenbruker gjær få ganger, neppe mer enn ti brygg, før de begynner på nytt med gjær fra et laboratorium. Det blir noe helt annet enn et bryggeri som gjennom årtier med kontinuerlig brygging velger ut gjær fra f.eks. toppen eller bunnen av gjæringskaret.

Dersom du har noen gode kilder eller erfaringer på at merkbare endringer i gjærstammer forekommer ved 2-3 runder utvalg fra toppen eller bunnen av gjærkaka påvirker resultatet, så kom gjerne med dem.
 
Jamil og Palmer nevner ofte dette når de blir spurt om hvordan man skal høste gjær.

Jeg tror ikke det er snakk om mutasjon og biologisk seleksjon, men heller det at selv i en "genetisk uniform" gjærstamme har gjærcellene forskjellige egenskaper. Noen flokkulerer ut tidlig, og andre flokkulerer ut seint. Hvis du tar bare fra toppen eller bunnen av gjærkaka vil du altså ta de gjærcellene med bestemte flokkuleringsegenskaper, helt uavhengig om det skjer noen mutasjoner eller ei.
 
Jeg synes å ha hørt at gjæren ofte har større vitalitet eller oppfattes å lage et bedre øl etter et par-tre runder, og har en bedre "atenuation". Kansje du skulle tenke på å lage deg en "blow of tube" til neste gang du brygger et øl du frykter kan "koke over"
 
Aner ikke hva som skjer?! Gjæren (safale us 05)ser bare ikke ut til å "ville" flokkulere! Den ser ellers ut som den har gjort tidligere(samme farge)...
Hva gjorde du når "samme" skjedde deg?
 
Først og fremst, jeg bare antyder men skulle det vert klart nå synes jeg det ser skummelt ut.

Ølet har jeg helt i havet, vasket med klorin og nyter nå en klar pils
 
Beskriv hva du mener med at den ikke vil flokkulere. Ligger det gjær i bunnen av karet? Ligger det en kake på toppen? Hvor uklart er ølet? Er det fortsatt aktivitet? california ale-gjær (US-05, WLP001 og Wyeast 1056) er notorisk lite flokkulent. det kan godt hende det ikke er noe galt, men akkurat den gjæren kan være svært treg til å felle ut.
 
Gjæren ligger som et tykt "skum/grøt"lag , og det tetter gjærlåsen! Lokket har vært relativt  løst på siden den dagen jeg skrev denne posten. Ja, det er et ørlite gjærlag i bunnen!? Hvor klart øllet er, er vanskelig å si ettersom jeg ikke har tatt ut noen prøve(redd for å gjøre noe gale)! Det ser ganske mørkt ut igjennom dunken...
 
OK, forstår at du nå kanskje er litt frustert, det har gått ca 3 uker uten at "gørret" på toppen har bunnfelt.
Dette betyr enten at gjæring pågår, eller at det er så mye klistrete gugge i skummet at det blir liggende.

Så hva ville jeg gjort:

Tatt ut en prøve med hevert ("steril"), sjekket SG, tatt en titt på klarhetsgraden og smakt på prøven.
Hvis det hadde smakt ubehagelig surt eller på annen måte virket "bedervet" ville jeg spylt det ned i dass og planlagt neste brygg.

Hvis det hadde smakt OK, men var litt grumsete ville jeg latt det stå noen dager til,
eventuelt fjernet mest mulig gugge med en "steril" skje eller finmasket sil.

Hvis det hadde smakt OK, var relativt klart og SG/FG var der hvor den bør være hadde jeg flasket/tappet på fat.
 
Har nå tatt ut prøve; Det var alt annet enn oppløftende.. Skittenbrunt, det lukter ikke øl og smaker ikke øl, laaaangt ifra IPA.... Men det smaker eller lukter heller ikke infisert(etter mitt skjønn)..
Har grublet litt, og kommet frem til at det sannsynligvis kan være dårlige forhold for gjæren(mat messig)? Kan det hende det flokkulerer dårlig ettersom jeg hadde i mer malt/rissirup enn spraymalt?
Her er oppskrift;
2 bokser Muntons IPA
500 gr spraymalt light(glemte jeg hadde brukt 1kg medium på tidl brygg)
1250 gr blanding av ris/byggmalt og maissirup(pga overnevnte forglemmelse)
ca 150 gr sukker
Spraymalt, sirup, sukker og 5-6l vann fikk rullekoke i ca 15min før jeg tilsatte ekstrakt boksene og lot dette trekke i 15 min til..
OG ble målt til ca 1054, og pøven ble målt til ca 1018?
What next?
 
Tilbake
Topp