#2 2008/05 - APA - Små Vesen (Espen)

American Pale Ale med Cascade.
Dette var min første oppskrift på full mesk øl, og den gjorde stor suksess på fredagene i en vinkjeller i Adelaide Hills. Ligner på Little Creatures Pale Ale. Litt høyere bitterhet. 

til ca 23 liter øl

5,5 kg pale malt
0,3 kg hvetemalt
0,2 kg krystall

OG ca 1060
FG ca 1015

Bittering

Cascade til 35 IBU i 60 min
40 gram Cascade 5 min
40 gram Cascade 0 min   

Kjøp en flaske flaskemodnet Pale ale, tøm forsiktig av ølet og restart ølet i bunnen av flasken med 2-3 dl vørter. La den gjære med en gjærlås i to dager, eller til den begynner å gjære ut. Bland inn i den kjølte vørteren. Dette var slik jeg begynte å leke med forskjellige gjærstammer. Eller bruk APA Wyeast

Gjæring på 24 grader
Stikk om etter 4-5 dager, 30 gram Cascade blomst tilsettet og ølet kjøles til 15 grader, og gjæres tørt. Kan da eventuelt kjøles ned til 10 grader for å få et klarere øl.

Karbonering, 5 gram per liter
 
Nice med Cascade APA :)! Har en batch i primary nå som er rimelig lik din oppskrift. Bare tenkte jeg skulle dele litt info jeg har fått litt input fra en brygger i Little Cretures, Australia: Pale Ale´n deres bruker East Kent Goldings og Cascade i kjelen og tørrhumler med Cascade og Chinook. Og så hintet han til at de bruker litt Münich i tillegg til pale, hvete og krystallmalt, men mer ville han ikke si. Og BTW, så filtrerer Little Creatures vekk ale-gjæren sin og tilsetter en lager-gjær før flaskemodning, så det nytter nok ikke å prøve å bruke gjær fra deres flasker i alle fall... Men Wyeast 1272 skal være temmelig nærme. Har prøvd meg på å lage en klone, men jeg ække helt der ennå... :p
 
Sorry, skrev litt feil der. Little Creatures bruker en diger hopback med cascade og chinook og ikke tørrhumle, men en shitload av cascade og chinook ved flameout og muligens litt tørrhumle burde gjøre samme nytte. IBU er ca 30-35 og det ligger vel på 5-5,5% ABV.
 
Little Creatures holder 5,2 % og har (hadde i alle fall tidligere) 37 IBU. Meget god pale ale i amerikansk stil. Liker den bedre enn Sierra Nevada.
 
Little Creatures = Små Vesen (fra Valdres)??? Eller er det et amerikansk øl..?
Hilsen Undrende
 
Oi oi oi!
Mente jeg hadde søkt etter Little Creatures på forumet her før uten å finne noe, men må ha bomma..
Var på 7 ukers road trip til Australia for et år siden og Little Creatures Pale Ale var absolutt min favoritt av alle typene jeg smakte der nede. Besøkte de både i Freemantle og Melbourne :)

James Squire Golden Ale kom på en 2. plass.

Chris L: Fortsatte du eksperimenteringen og kom frem til noe lignende ? :D (litt gammel post, men desto mer sjans for at du har perfeksjonert den)
 
Fredrik J: Nei, jeg har ikke fått eksperimentert no mer med den oppskriften, men kanskje det er på tide å ta den frem igjen... Det forrige ble et veldig bra øl, men var nok ikke så close til Little Creatures.
 
Gjæringstemperatur: 24 grader?!?! Når jeg gjæret min IPA på 22 grader ble det temmelig mye fuselsmak, (safale-05)
 
Angående oppskriften. Når 40gram humle tilsettes ved 0 min, er det da vanlig å vente litt før nedkjølingen av vørter? Evt. hvor lenge?
 
Jeg bruker å tilsette 0min humla når jeg har begynt kjølinga, og er ca. halvveis (50-60 grader). Da får den være oppi når jeg rører med kjøleren, samt når ting bunnfeller i en halvtime etterpå.
 
Har lurt litt på å prøve meg på en versjon av Little Creatures Pale Ale. Fant denne oppskrifta på homebrewtalk.com:
Ref: http://www.homebrewtalk.com/f66/little-fellas-pale-ale-lcpa-clone-211849/

Recipe Type: All Grain
Yeast: Wyeast 1056
Yeast Starter: 1000mL
Batch Size (Gallons): 6
Original Gravity: 1.055
Final Gravity: 1.013
IBU: 43.4
Boiling Time (Minutes): 60
Color: 6
Primary Fermentation (# of Days & Temp): 14 days @ 64.5F
Secondary Fermentation (# of Days & Temp): 7 days @ 34F

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 6.00 gal
Boil Size: 6.94 gal
Estimated OG: 1.055 SG
Estimated Color: 6.0 SRM
Estimated IBU: 43.4 IBU
Brewhouse Efficiency: 75.00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount Item Type % or IBU
8.70 lb Pale Malt (3.0 SRM) Grain 70.25 %
2.39 lb Munich I (7.1 SRM) Grain 19.31 %
0.65 lb Carapils (2.0 SRM) Grain 5.22 %
0.65 lb Wheat Malt, Pale (2.0 SRM) Grain 5.22 %
0.18 oz Chinook [11.40 %] (60 min) Hops 6.1 IBU
0.62 oz East Kent Goldings [5.60 %] (60 min) Hops 10.2 IBU
0.36 oz Cascade [5.00 %] (20 min) Hops 2.9 IBU
0.36 oz Chinook [11.40 %] (20 min) Hops 7.4 IBU
0.55 oz Chinook [11.40 %] (10 min) Hops 6.6 IBU
0.55 oz Cascade [5.00 %] (10 min) Hops 2.6 IBU
0.82 oz Chinook [11.40 %] (5 min) Hops 5.5 IBU
0.82 oz Cascade [5.00 %] (5 min) Hops 2.2 IBU
0.59 oz Chinook [11.40 %] (Dry Hop 5 days) Hops -
0.59 oz Cascade [5.00 %] (Dry Hop 5 days) Hops -
0.99 tsp Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60.0 min) Misc
0.99 tsp Koppafloc (Boil 10.0 min) Misc
10.86 gm PH 5.2 Stabilizer (Mash 60.0 min) Misc
1000mL American Ale (Wyeast Labs #1056) Yeast-Ale


Mash Schedule: Single Infusion, Medium Body
Total Grain Weight: 12.39 lb
----------------------------
Single Infusion, Medium Body
Step Time Name Description Step Temp
60 min Mash In Add 14.04 qt of water at 165.9 F 150.8 F
10 min Mash Out Add 9.94 qt of water at 199.5 F 168.8 F
__________________

Sekundærgjæringen skal foregå ved en ganske lave temperatur. Hva vil konsekvensen av å sekundærgjære på samme temperatur som primærgjæringen være?
Jeg er ganske fersk på hjemembrygging og har kun brygget en IPA tidligere. Med sekundærgjæringen fra andre til tredje uke, er dette en gjæring som skal skje i gjæringskar eller er dette på flaske tror dere?
 
Tilbake
Topp