2 kjappe...

ADale

Norbrygg-medlem
1. Kan se ut som om ølen blir sterkere enn planlagt (hvis måling med hydrometer bekrefter målingen fra refraktometeret). Hva kan det komme av? Vi kokte den riktignok lenge for å oppnå riktig OG. Kanskje OG ikke blir nøyaktig nok beregnet ? (justerte OG med formel i forhold til temp)

2. Viktigheten av riktig temperatur ved lagring: Det kommer til å bli for fullt i kjøleskapene mine ved neste batch. Vil ølen ta skade av å lagres i romtemperatur? Hvor lenge kan den stå slik? (Butikkøl står jo slik)

Er det OG som ble for høy? Alk.prosenten er jo avhengig av FG, så tiden vil i såfall vise hva det blir. Høyere OG enn forventet kan skyldes bedre utbytte enn oppskriften tilsier, mye fordamping, lang koketid, ev. for lite ferdigvolum/skylling.

Har aldri oppbevart hjemmebrygg i kjøleskap, kun i kjellerbod (ca 12 grader). Om det er en vanlig batch som skal konsumeres relativt kjapt, så er det helt greit med romtemp.

KAnskje begge deler. MEn jeg målte en FG på 1,005 for en Belgisk Wit. Skulle vært 1,015. Derfor ble den ca 1 % sterkere. Så er det mulig at gjærcellene har vært mer effektive enn vanlig?

Har lest at øl skal lagres 8-12 grader. Derfor legger jeg det vanligvis i kjøleskap på 8 grader. Julølen jeg skal lage vil måtte stå 1-2 måneder utenfor kjøleskap. Jeg skal sjekke temperturen i den kaldeste boden i underetasjen (har ikke kjeller).

1. Dersom du skal få noen fornuftige svar må du gi folket litt mer kjøtt på beinet, dvs OG/FG, meske temperaturer, gjæringsforløp/gjærtype etc...

Høy utgjæring er stort sett en følge av mesketemperatur og gjærstamme. En wit skal typisk ligge i området 1006-1010, så 1005 er ikke så galt. Lagring på 8-12 grader er fint, men ølet tar ikke skade av litt høyere temperatur. Men man må skille mellom lagring og lagering. Sistnevnte er modning av lagere, og det kan gjerne (avhengig av øltype) ligge ned mot frysepunktet.

Mener upasteurisert øl helst bør lagres under 14 rader. Jeg er skeptisk tl å ha det stående lenge i romtemperatur.

1. Dersom du skal få noen fornuftige svar må du gi folket litt mer kjøtt på beinet, dvs OG/FG, meske temperaturer, gjæringsforløp/gjærtype etc...
OG under koking: 1,051. FG etter 2 uker gjæring på 20 grader 1,005 i en batch og 1,006 i den andre.. Meske temp 64 C i 90 min. Koking 2,5 time, nettopp fordi OG var blitt for lav. Kokte til vi fikk 1,051. Gjæringen gikk konstant og ploppet gradvis mindre. Den ene batchen stoppet helt opp å ploppe etter nesten 2 uker. Gjærtype var:
WLP400 BELGIAN WIT

Du har mesket veldig lavt, så derfor har du også fått mye lett gjerbart sukker i vørteren. Dersom du mesker litt høyere på feks 67gr så vil du nok kunne ende opp på rundt 1.010-12

Sist redigert:
Ok, jeg fulgte i hvertfall oppskrift for mesketemp.
Hvor kom oppskriften fra?
Forøvrig så etterhvert som man blir kjent med sitt eget oppsett , så vil man få mer kontroll på hvor man bør legge temperaturen for å komme dit man ønsker. Måling av temperatur er forbundet med mange variabler som f.eks hvordan/hvor man måler og nøyaktigheten (unøyaktighet i termometeret) av målingene.

Oppskriften kom fra øl pakken til Bryggselv for Belgisk Wit. Normalt fungerer jo disse bra.

Vil
Oppskriften kom fra øl pakken til Bryggselv for Belgisk Wit. Normalt fungerer jo disse bra.
Jeg ville nok gått for det alternative meskeforslaget i oppskrifta for å få et litt fyldigere øl og FG som antydet (1.013-15);

"Eventuelt kan du stegmeske: Innmesk på 51°C i 10 minutter, 67°C i 45 minutter, 78°C i 5 minutter".

Tilbake
Topp