2-stegs gjærstarter

Jeg skal brygge til helgen og har tenkt å prøve å få liv i en Wyeast-pakke med produksjonsdato i juli. Har lest på nett at det kan lønne seg å kjøre en 2-stegs gjærstarter for å få tilstrekkelig antall friske celler. Er det nødvendig, eller kan jeg oppnå det samme med en større starter og litt bedre tid? Er det noen som har noen erfaring med gjærstarter i to steg? Hvor lenge skal jeg gjære ut den første starteren? Skal jeg sette den i kjøleskapet etter en stund så gjæren legger seg på bunnen og jeg kan helle av store deler av vørteren før jeg går på neste steg? Alle synspunkter mottas med takk!

Satte en starter, et rør WLP028 Edinburgh Scottish Ale som hadde ligget noe lenge.
Brukte MrMalty og regnet ut hva jeg trengte av gjærceller til 25 liter.
Halverte denne mengden og laget en starer som stod i 24 timer, deretter kjølte jeg den ned og silte av.
Etter min teori så hadde jeg da tilsammen to rør med ferskt gjær.
Regnet ut på nytt for 25 liter vørter og satte en starter til.
Denne ble på litt over en liter så pitcha den rett i vørteren uten å kjøle/sile.
Ploppa godt i gjærlåsen etter 3 timer, 18 timer etter dunka gjærlåsen opp og ned som et stempel.
Om dette er rette måten å gjøre det på aner jeg ikke, og har vel ikke svaret før om 10 dager da herligheten skal være ferdig :)

Tilbake
Topp