20W Frostvakt nok som varmekilde i kjøleskap?

Hei!
Jeg bygde nylig gjæringsskap av et kjøleskap, en inkbird og frostvakt:

Satt i går kveld inn et 25l kar som holdt ca 18-19 grader inn i gjæringsskap (kjøleskap, vanlig kjøkkenstr, plass til to kar) koblet til inkbird med varmebelte rundt karet. Kjøleskapet er tett (og avskrudd via inkbird), og garasjen det sto i holdt ca 8 grader.

Frostvakt varmet hele tiden og likevel sank tempen til 17 grader ila 7 timer. Flytta ølla innendørs og prøvde å bare ha frostvakta påkoblet i tomt kjøleskap og den klarte ikke å varme over 9 grader (ca 7 grader utenfor skapet). Når jeg tar på varmeledningen er det bare såvidt lunk i den.

Prøvde å pakke et tomt kar inn i jervenduk med frostvakt inni og til og med da flater kurven ut på rundt 18 grader.

Dette vil jo ikke på langt nær være nok som varmekilde for gjæring på 20-30 grader.

Hva tror dere? Gjør jeg noe feil, eller er den defekt? Eller er 20W rett og slett for lite?
 
Jeg har brukt mangrove jacks 25W varmeplate en del, setter den under bøtta og har et dynetrekk pakket rundt og styrer med en inkbird i et kjellerrom som er kaldere enn det jeg vil gjære ved. Har aldri hatt noe problem med å få temperaturen dit jeg vil ha den (og har ved et par anledninger endt opp med å få temperaturen over der jeg vil ha den fordi sensoren til inkbirden har ramlet av) Så ja, 20W burde være nok til å varme opp med om alt funker) - måler temperaturen med en sensor limt på utenpå bøtta, så kjernetemperaturen er nok også høyere.
 
Jeg har brukt mangrove jacks 25W varmeplate en del, setter den under bøtta og har et dynetrekk pakket rundt og styrer med en inkbird i et kjellerrom som er kaldere enn det jeg vil gjære ved. Har aldri hatt noe problem med å få temperaturen dit jeg vil ha den (og har ved et par anledninger endt opp med å få temperaturen over der jeg vil ha den fordi sensoren til inkbirden har ramlet av) Så ja, 20W burde være nok til å varme opp med om alt funker) - måler temperaturen med en sensor limt på utenpå bøtta, så kjernetemperaturen er nok også høyere.
Tilsvarende erfaring her. Har nå flyttet gjæringskapet ut i garasjen, men ikke prøvd der enda hvor nattetemperaturen fremdeles kan bli rundt 0 grader …
 
Tilbake
Topp