Øl til bryllup - røkt laks/okse

Hei godtfolk,

I sommer blir det giftemål på undertegnede, og da har jeg et mål om å brygge noe øl til gjestene. Tenker å by på noe enkel Pale ale til festen, men har lyst til å forsøke å brygge noe øl som kan passe til forretten og hovedretten også.

Til forrett blir det hjemmerøket laks med mango, avocado, gressløk (eventuelt også chili og balsamico) ++, mens hovedretten sannsynligvis blir en eller annen klassiker med okse eller lam (med grønnsaker, poteter og mørk saus av noe slag).

Siden jeg er nybegynner innen bryggefaget er jeg usikker på hva som kan passe. Derfor lurer jeg på om det er noen av dere flinke bryggmestere som kanskje har noen tips til type øl eller oppskrift til som kan passe til forretten og hovedretten? (altså en type til hver)

Alle tips og råd blir satt stor pris på! :)

Jeg ville brygget en bayer med nesten bare munic, og litt carafa 2 eller 3. Humlet med hallertau mittlefrü. Wlp830 eller 833. Ligger en god oppskrift fra Gahr i en post jeg startet ang oppskrift på noe lignende aass bayer. Den ble ikke lik, men veldig mye bedre. Anbefales til kjøtt og bare for å drikke

Link til oppskrift: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=8226.msg75640.msg#75640

Edit: lagt til link

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Hei

Jeg giftet med i fjor, på høsten.

Vi hadde ganske lik meny som du ønsker, med posjert laks og lam.
Vi hadde hjemmebrygg til maten.

Til forretten kjørte vi 2 typer, en Hveteøl, og en Amber. Til hovedretten var det bare Amber igjen.
Dette anbefales på det sterkeste. Det falt også i smak hos gjestene, selv om ikke alle var like begeistret for Ale på forhånd, som tømte 8 kasser hjemmebrygg til maten.

Wit tror jeg alltid slår an, men husk fersk appelsin zest/skall. Det gjør mye på smaken i forhold til de tørkede du får kjøpt
IPA ville jeg vært forsiktig med, veldig sjelden jeg treffer noen som synes IPA er godt sånn med en gang uten å ha smakt det før.
I høst brygget jeg en US Lager med WLP810 San Francisco Lager Yeast  og en god dose Amerikansk humle til min fars 70-årslag, og den slo an! Føles mest som en litt fruktig pils, noe som de fleste kan leve med. Fordelen med denne gjæren er jo at den kan gjæres på relativt høye temperaturer.

Det å ha noe som passer til maten eller velge noe som "alle" liker er vel kanskje ikke så lett å få til

DEn gjevne nordmann er jo vant til å drikke pils når det er øl, så jeg hadde vel havnet innenfor det til maten. Til fisken er jeg enig i at en wit ikke er dumt.

Takk for mange gode innspill! :)

Jeg tror, som en av dere antyder, at jeg ikke vil gå for IPA, nettopp av grunnene som nevnes. Men WIT tror jeg kan bli en vinner, det bør ihvertfall være mulighet for at denne slår an blant begge kjønn, om jeg får det til (har ikke mer enn fem brygg på samvittigheten hittil)...

I og med at det (i de fleste WIT-oppskrifter jeg har sett på ihvertfall) skal tilsettes appelsinskall/korianderfrø/e.l., så lurer jeg på smaken - det er vel slik at kryddersmaken taper seg etterhvert? Giftemålet står 1. juni, så jeg vil jo helst at WITen isåfall skal smake best mulig på den store dagen. Vil to måneders lagring tære mye på fruktigheten/kryddersmaken?

Når det gjelder oppskrifter, har dere noen å anbefale? Jeg har funnet denne på Håndbryg.dk, som jeg lurer på:

---
Humleværkstedets Wit
Style: Belgisk Wit
Brewer: Søren Davids

Volume: 40 liters
OG: 1058
FG: 1015
Alcohol: 5.6 % by vol.
Colour: 6 EBC (Very pale)
Bitterness: 18 IBU
BU/GU: 0.31

Pilsner Malt 3 EBC 3 EBC 5000 g
Wheat Malt 3 EBC 3000 g
Flaked Wheat 3 EBC 2000 g

Mash schedule: Start ved 40 grader hæv til 50 (en grad per min) og hold i 30 min. Hæv til 66 grader og hold i 60 mi

Saaz 3.0% alpha 80 g 45 minutes
Saaz 3.0% alpha 65 g 15 minutes

Yeast: WLP400 Belgian Wit Ale
Fermented at 20-21 degrees C for 8 days.

Tilsat 15 gram bitter appelsinskal i 15 min.
Tilsat 20 gram Korianderfrø (Let knuste) i 5 min.
Kapsler Wheat
---

Når det da står bittert appelsinskall, er det bare å bruke skallet på vanlige appelsiner? Eller snakker vi noen spesiell type her?
Og er det noen som kan fortelle meg hva som menes med "Kapsler wheat" helt til slutt...?

Igjen takk for alle svar!  :)

Du kan godt kjøre på med mer appelsinskall. Du får kjøpt ferdig tørket skal som er bitter, men det er mye bedre med fersk vare. Kjøp økologiske appelsiner og riv de på et rivjern slik at du kun får det gule på skallet. Jeg brukte 90gr på 37L når jeg lagde en BryllupsWit.

2mnd lagring er nok innafor, men hveteøl taper seg vanligvis fort.

Da blir det til at jeg går for nevnte WIT, forsøker også med litt mer appelsinskall, som anbefalt! :)

Så får vi håpe den blir god - og holder seg godt til 1. juni! :)

Jeg har brukt skall fra tre appelsiner til mine 25l batcher men kunne godt hatt litt mer oppi.

Øystein

Tilbake
Topp