3 kjeler HERMS oppsett på 300liter

Hei. Vi vurdere å bygge oss et 3 kjelers HERMS oppsett for batcher på 200 eller 300 liter. Er det noen som har forslag på hvor store meske- og kokekjeler vi trenger. Og hvilken dimensjon bør vi bruke på røropplegget. Kansje det begrenser seg ved at pumpene (i hvertfall de jeg har sett på) bare har 1/2" åpning.
 
Vi har et rims oppsett med 2 stk 200l kjeler, der kokekjelen begrenser oss til ca. 160-170l. Alt av rør er halvtoms, utenom innløpet til pumpa (samme som den Strupneset linket til) som er 1 toms. Pumpa er overdimensjonert til tusen, men er deilig å slippe at det tetter seg. Mævler unna uansett hvor mye malt som skulle lurt seg inn der. Vi struper pumpa ganske mye når vi sirkulerer mesken og fly sparger. Malten komprimeres ganske bra hvis vi kjører for høyt trykk. Iøpet av sommern skal vi lage et nytt litt større bryggeri, og vi kommer til å bruke samme oppsett som vi har bare med større kjeler + en tredje til skyllevann. Er ikke noe ekspert jeg heller, men ville satset på minst 250l kokekjel hvis du skal ha 200l ferdig vørter til gjæring. Kjele til mesk og skylling ville jeg hatt minst 170l.
 
25% mer volum enn det du skal koke til kokekjel, HLT og mesketank i samme volum.
Har selv 3 kjeler på 140 liter og kan koke ca 110-120 liter vørt. kan da greit meske 35 kilo og det skulle bli et sterkt nok øl.
 
Tilbake
Topp