30 min for å kjøle ned 19,5 liter øl til 20 °C, funker det?

Jeg fikk testet en hjemmelaget kjøler, det er 10mm kobberrør ca 6 meter totalt.
Det tok nøyaktig en halvtime å kjøle ned til 20 °C. Er det innafor?

Er det andre måter å kjøle ned kjelen på i tillegg, type vannbad, eller legge is på utsiden av kjelen?
Jeg målte termometer ca midt i kjelen. Merket at det var mye kaldere nede på bunn, enn øverst...

Hva tror dere?

Vannbad og is vil jo fremskynde prosessen, og det vil også bevegelse i vørteren gjøre. Bruk enten kjøleren eller en bryggesleiv e.l. til å "whirlpoole" mens du kjøler.

30min er ikke noe problem. Rent teoretisk vil mikroorganismer kunne sette seg i vørteren og kontaminere den under hele kjøleprosessen. Mikroorganismer har ikke stoppeklokke som mange liker å tro. Vel så viktig som kjøletiden er hygienen på plassen du kjøler

Kan vel få litt å si for humleprofilen også om en kjøler på 10 eller 30min? Tror du vil halvere tiden ved å røre i vørteren mens du kjøler. Jeg er lat og bruker mørtelblander helt svakt. Det er veldig effektivt.

Det har ikke så mye å si på humlen egentlig. Man kjøler raskt (innen en times tid) for at ikke vørter skal kontamineres og for å hindre DMS. Jo lenger tid man bruker, jo større er risken for kontaminering av uønskede gjærsorter/andre mikrorganismer og økt DMS produksjon.

Om du koker i 90 minutter skal det mye til for å få DMS. For min del pleier jeg ofte å kjøle ned til 80 grader før jeg har i den siste humletilsettingen, og deretter lar jeg det stå i kanskje 30 minutter uten nedkjøling. Det gir betydelig mye mer bitterhet enn hurtig nedkjøling, men såvidt jeg vet ingen betydelig DMS. Samt at det gir en del mer smak/aroma, som jo er pointet med teknikken.

Tilbake
Topp