36L gryte på 2000W billig induksjonsplate?

Esben N

Norbrygg-medlem
Hei folkens,
jeg skal kjøpe en 36L gryte og lurer på om noen av dere har peiling på om den vil fungere tilfredsstillende på en 2KW induksjonsplate? Tenker da på de billigtypene som selges rundt om kring til 499,- ±
De platene er gjerne beregnet på gryter opp mot 22cm og gryta jeg tenker på fra Bryggselv har en bunn på 33,5cm.
Noen tanker/innspill/erfaringer rundt dette?

3500 Wattern på Eltema er ikke på lager og jeg ser heller ikke for meg å rive i stykker noen 2KWattere og sette sammen slik som Protto har gjort da jeg er fullstenig noldus på strøm.

Edit: ser for meg å koke maks 25L brygg i denne gryta.

Eg har 36l gryte og 2 kw induksjon, går greit men har et element som eg har i gryta for å komme raskere til kok.

Eg brygger mest 15l brygg. Brygger ganske ofte, så da går det greit. Men med større brygg da vil eg anbefale et ekstra element

Esben N skrev:
Hei folkens,
jeg skal kjøpe en 36L gryte og lurer på om noen av dere har peiling på om den vil fungere tilfredsstillende på en 2KW induksjonsplate? Tenker da på de billigtypene som selges rundt om kring til 499,- ±
De platene er gjerne beregnet på gryter opp mot 22cm og gryta jeg tenker på fra Bryggselv har en bunn på 33,5cm.
Noen tanker/innspill/erfaringer rundt dette?

3500 Wattern på Eltema er ikke på lager og jeg ser heller ikke for meg å rive i stykker noen 2KWattere og sette sammen slik som Protto har gjort da jeg er fullstenig noldus på strøm.

Edit: ser for meg å koke maks 25L brygg i denne gryta.

Ei 36 liter gryte veg ca. 11-12 kg (vel - iallefall dei eg har) og  har du 25 liter oppi den og vekta ender på 26-37 kg.  Eg har prøvd med ei induksjonsplate eg kjøpte på Europris og det gjekk ikkje - anar ikkje kvifor men eg trur det må ha hatt med vekta å gjera og ikkje det at gryta er større enn plata.    Desse rimleege induksjonsplatene er mykje plastikk og er neppe laga for slik vekt.  Mi ville ikkje eingong slå seg på og det var konglete å koma til brytarar.   

Kanskje du skal ta deg ein tur ned til Elkjøp i Fagernesveien og sjekka ut om dei kanskje har denne: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/platetopp/WCP1/wilfa-kokeplate-wcp1 - den er ikkje induksjon men ser nå iallefall ikkje så veldig "plastikk" ut. 

Har en kjele fra katla og den går på Biltema sin plate og på OBS den som var på tilbud rett før jul
Biltema sin virker mer solid, mindre plast og mer glass.

Men det går tid å kokeopp så mye med så lite watt, så om du ikke har ekstra element så ville eg ventet til Eltema har fått på lager
Eventuelt så kan du vel prøve med en eller 2 grilltennere på 500w, tror prisen er ca 99,- på biltema da har du 2 kw på platen + 2 x 500w rett i gryten

Ja da har du jo svart mens eg skriver, da er det jo full kontroll, kjør på.
Finn en plate med mye glass og lite plast

Mulig jeg ender opp med å teste Biltema sin ja, så får vi se.
Jeg ser at det ikke er så enkelt med koking når man går opp i volum. Inntil nå har jeg kjørt på komfyren med kjeramisk topp i mindre volum. Jeg kan bruke gass, men ønsker å slippe å labbe inn og ut av garasjen når jeg brygger. Har heller ikke så lyst å montere element rett i kjelen fordi jeg ikke vil ha masse "ting" som stikker ut nedi der. Er det tull?

Lillehammer Storkjøkken selger en veldig fin induksjonsplate på 3,5KW men den koster skjorta og det hvite i øyet. Og jeg har sendt mail til Eltema for å høre når de får inn igjen.

katla: Hva er målene på 36L du selger og hvordan er bunnen på dem? (tykk/tynn)

Hei,

Eg har fått  tilbakemelding frå moderator på at eg ikkje må marknadsføra produkt her på Nordbrygg og det vil eg å unngå å gjera.  Derfor brukte eg orda "som eg har" i staden for "som eg selger" - for eg brukar desse kjelane sjølv og opplevde det eg skreiv om sist eg bryggja - for då tenkte eg å varma vatn på denne plastinduksjonsplata frå Europris. 

Sidan du spør direkte og eg ikkje vil framstå som ein som ikkje giddar å svara:

Kjelen er ca. 360 mm i diameter innvendig og botnen er vel ca. 33 cm og tjukkbotna (den veg 11 kg).  Eg brukar den sjølv på eltema induksjonsplata (3500 W). 

Jeg har 30 liters kjele på induksjonstopp hvor hvert felt leverer 2700w. Jeg syntes det tar lang tid og varme opp og får først skikkelig fosskok med et 500w grilltennerelement oppi. Er jo veldig greit med det elementet da det er såpass langt at man bare kobler det til og legger det diagonalt i gryta fra bunn Til topp.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

georg: vet ikke om de har noen artige kjemiske greier rundt elementene - men vet at det er flere her som bruker dem - så vil tro de er ganske trygge - har litt lyst til å kjøpe en sånn jeg og nemlig :)

Ja, jeg søkte litt og så at det var populære, og sikkert greie i forhold til giftige stoffer o.l. Jeg lurte mere på om man kan risikere å få kronisk piggsveis hvis man putter fingeren i vannet mens støpslet er plugget i. :)

Så lenge de er jordet og du bruker en jordet kontakt så burde sveisen holde seg på plass  ;)

Edit: liten sleiv  :biersmile:

teorien er vel at man skal få opp tempen raskere - og deretter ta den ut.. så man klarer vel å holde fingra borte i alle tilfelle mens du varmer væska... funker sikkert med jordinga også - men kjenner på meg at jeg ville holdt fingra langt unna mens den sto på  :p

Vatn er vel ein heller dårleg straumleiar - det må vel noko til i vatnet for at straumen skal leiast - kanskje vørter hjelper?

Dernest tvilar eg på at det er lovleg å selja noko der det går straum i overflata - det må vel kanskje vera varmeelement på innsida som ligg i eit rør.  Jordinga er vel berre for å sikra i tilfelle det skulle bli overledning og då vil vel også sikringane i huset ryka.

Største faren er vel sannsynlegvis at fingeren vert forbrent om vatnet er varmt nok. 

Etter litt forskning og ikke minst svar fra dere så tror jeg at jeg blir å hoppe bukk over den billige løsningen. Sikter på noe solid og ordentlig uten masse mikk makk så det blir å vente til Eltema får på lager igjen. I verste fall krype til korset og kjøpe den kjempedyre (men den ser veeldig bra ut) plata fra Lillehammer Storkjøkken...

Spørsmål siden alle sier at det går greit med en 2000kw induksjon til 30 liter. Er jeg den eneste som ikke får ordentlig oppkok med denne? Kjelen har en diameter på 35cm og platen er ca. 25cm. Fra 10 grader til oppkok tar det 1 1/2 time og når det først koker er det så vidt man ser det. Selv med grilltenner så funker det dårlig og dette er kun med vann  :jaha: Finnes det ingen andre bra alternativer på markedet eller må jeg gå til innkjøp av en 3500kw til over 2000,-?

Glemte å skrive at jeg har islolert kjelen fra topp til bunn med liggeunderlag

2000 watt er nok i minste laget til så mykje som 30 liter og det du opplever har andre opplevd.    Plata som Eltema.no har til 1690 og Bryggselv i Oslo  har ho til 1890 er den einaste på marknaden som har nok watt utan at ho kostar ei formue.   Profesjonelle "plater" som er såpas store (kokekrakkar) kostar nok 6-10 gonger meir - så 1690/1890 er slikt sett ikkje ein formue - men gratis er det jo ikkje.   Men - ein får vel oppkok med berre 2000 watt også - men som du seier - det tek tid.   For nokon er det greit at det tek tid.  

Grillelement har vel heller ikkje så enormt mange watt - men dei vil vel hjelpa dei også.  Nokon har vel også brukt fleire grillelement samtidig.   Og så fins det også spesiallaga element som er større og kraftigare - Petit Agentur har eit Speidel varmeelement på 3200 watt til 1390,-

og for orden skyld:    kw = kilowatt = 1000 watt

katla skrev:
2000 watt er nok i minste laget til så mykje som 30 liter og det du opplever har andre opplevd.    Plata som Eltema.no har til 1690 og Bryggselv i Oslo  har ho til 1890 er den einaste på marknaden som har nok watt utan at ho kostar ei formue.   Profesjonelle "plater" som er såpas store (kokekrakkar) kostar nok 6-10 gonger meir - så 1690/1890 er slikt sett ikkje ein formue - men gratis er det jo ikkje.   Men - ein får vel oppkok med berre 2000 watt også - men som du seier - det tek tid.   For nokon er det greit at det tek tid.  

Grillelement har vel heller ikkje så enormt mange watt - men dei vil vel hjelpa dei også.  Nokon har vel også brukt fleire grillelement samtidig.   Og så fins det også spesiallaga element som er større og kraftigare - Petit Agentur har eit Speidel varmeelement på 3200 watt til 1390,-

og for orden skyld:    kW = kilowatt = 1000 watt

Takk for svar

Det gjør meg ingenting at det tar tid for at det gjør oppkok, det er mer det at kjelen er så stor i diameter i forhold til plata. Dette resulterer til at kun en liten del av kjelen koker og kan ikke regnes som ordentlig rullende koking. Hvis de platene på eltema eller bryggselv kan garantere at jeg får ordentlig rullende koking så skal jeg nok få fisket frem 2000,-  ;)

Eg bruker Eltemas induksjons plate. For å få rask oppkok, bruker eg en varmekjepp i tillegg på 2000w. Men etter at det koker, bruker eg kun platen. Den gir en rullende kok på 30 liter, og eg er veldig fornøyd med kjøpet. Det er ikke behov for å ha lokket halvveis på for å få god kok, slik som med f.eks en 2000w kervel plate (har den også). Etter en 90 min kok på full effekt (uten lokk), og nedkjøling, sitter eg igjen med ca 23 liter inkl trub. Eg har ingenting å utsette på Eltemas plate.

Edit: Eg har en 36 liters kjele med tykk bunn. Beregnet for induksjon

Tilbake
Topp