Brygging - strømforbruk

MortenSickel

Norbrygg-medlem
Det var en diskusjon for en tid siden om hvor mye strøm man bruker på en bryggedag. Jeg har skaffet en strømforbrukslogger som funker på 16A og resultatet etter en dobbeltbatch (drøyt 40 l til gjæring) av Holmens Utepils er at jeg brukte 13,5kWh på bryggekjelen. Dessverre hadde jeg ikke logging på skyllevannskjelen, men der brukte jeg mye mindre strøm, så max ca 20kWh på denne batchen. Jeg tenker ca halvparten av dette gikk med til å varme opp først til mesketemperatur og så til kok, her ville forbruke vært ca halvparten med en enkeltbatch,

Ja, jeg ble avbrutt og måtte ut en tur rett før det kokte. Da måtte jeg bare skru av strømmen og la gryta stå til jeg kom hjem igjen, så ved en normal runde ville jeg kanskje brukt 10-11 kWh på meskekjelen.
 
Jeg har også lurt på hvor mye vann vi bruker når vi brygger.
På en dobbel batch bruker jeg ca 65 liter til mesk og skyll.
Hvor mye som går til avkjøling er vanskelig å si, men det går en god del liter der, sannsynligvis mer enn til brygginga, 80 liter?
Så har vi flaskeskylling og flaskevask, vanskelig å si hvor mye det går der også, jeg skyller hver flaske 3-4 ganger når den er tømt, så jeg gjetter at jeg skyller med like mye som flaska inneholder, 330 ml. På en dobbel batch blir det ca 130 flasker, 43 liter.
Flaskevask/desinfeksjon av 120 flasker 30 liter, vask av bryggeutstyret etter bruk 30 liter?

Til sammen 250 liter? Her i kommunen betaler jeg ca kr 8,75 for vann og avløp for 250 liter, så det blir ikke en stor utgift, men det går mye vann til sammen.
 
Ser også at timene i år med høyest kWh er lørdager og søndager tidligere i år da det var kaldt og vi hadde varmevifta på samtidig som vi varmet meskevannet og klargjorde det øvrige.

1682320496529.png
 
Jeg har tidligere sett på kapitalslitet og kom omtrent til 7 kr/flasken, dog veldig grovt anslått. Beregnet ikke med internette, kun sum investert utstyr / antall batcher pr år i 10 år.
 
Jeg har også lurt på hvor mye vann vi bruker når vi brygger.
På en dobbel batch bruker jeg ca 65 liter til mesk og skyll.
Hvor mye som går til avkjøling er vanskelig å si, men det går en god del liter der, sannsynligvis mer enn til brygginga, 80 liter?
Så har vi flaskeskylling og flaskevask, vanskelig å si hvor mye det går der også, jeg skyller hver flaske 3-4 ganger når den er tømt, så jeg gjetter at jeg skyller med like mye som flaska inneholder, 330 ml. På en dobbel batch blir det ca 130 flasker, 43 liter.
Flaskevask/desinfeksjon av 120 flasker 30 liter, vask av bryggeutstyret etter bruk 30 liter?

Til sammen 250 liter? Her i kommunen betaler jeg ca kr 8,75 for vann og avløp for 250 liter, så det blir ikke en stor utgift, men det går mye vann til sammen.

Ja, jeg er egentlig også mer "bekymret" for vannforbruket enn strømmen
Bruker vel kanskje ikke såå mye når jeg koker 20 liter
 
Tilbake
Topp