50l mod

Stig Andre

Norbrygg-medlem
Jeg gjort en liten modifikasjon på speidelen som jeg vil dele med dere. Jeg har satt inn ett T-stykke på sugesiden til den ene pumpa som gjør at jeg har et ekstra uttak i bunn av speidelen. Dette forenkler rengjøringen betraktelig da jeg kan tappe den helt tom uten å måtte løfte og snu på den for å tømme den.

Jeg bruker også uttaket til å tappe ut vørter. Da setter jeg ei 15mm støttehylse (for kobberrør) i inntak og utløp på pumpa (før brygging) slik at uttaket kommer ca 1,5 cm høyere enn bunnen og jeg slipper dermed å få så mye trub over i gjæringskaret. Etter vørteren er tappet ut fjernes støttehylsene og trub tappes enkelt ut til sluk. Har brygget 3 batcher etter denne modifiksjonen og kan anbefale den for dei som er lei av å snu speidelen på hodet for å tømme den helt  :) Se vedlagt bilde.

Neste prosjekt er å forlenge beina slik at jeg får plass til å fastmontere ei ekstra pumpe (+koblingsboks/bryter) under som kan brukes til å pumpe vørter over i gjæringstanken. Mens vi venter på konisk ::)
 

Vedlegg

  • IMG_0974.jpg
    IMG_0974.jpg
    1,7 MB · Sett: 1.715
Hvis du hadde tatt denne avtappningen på trykksiden av pumpen og satt inn en ekstra kuleventil kunne du brukt originalpumpen til å pumpe vørter opp i gjæringskar. Men da måtte du jo lage til en bryter som slår av den andre pumpen, eventuelt plugge den fra.
 
Var inne på tanken å bruke utløpet på pumpen men fant ut det var bedre å bruke en March pumpe jeg hadde liggende til å pumpe vørter. Har bygget litt om nå, bruker kun rustfritt og T-stykket er erstattet med en T port 3-veis ventil slik at jeg kan velge hvilket uttak i bunn av speidelen jeg pumper fra. Har også laget en "vogn" på hjul av to ikea lillången benstativ som Speidelen står på. På vogna har jeg montert Marchpumpe og motstrømskjøler, som gjør det til et særdeles kompakt, brukervennlig og flyttbart oppsett! Pumper fra uttaket som vist på bildet, gjennom motstrømskjøleren og tilbake til speidelen gjennom originaluttaket til kranen. Tar ca 15 min å kjøle ned 25l + det blir en fin whirlpool som samler humlerester og trub i midten. Hvis det ønskes bilder og/eller deleliste kan jeg legge ut en dag jeg har anledning.

Atle: På bildet er det brukt 1/2" BSP og 15mm kobberrør.
 
legg gjerne ut bilder :), lurer litt på en slik mod for å kunne tappe ut trub, samt skylle å vaske uten å måtte flytte på speidelen.
 
bilder kommer om noen dager! fordelen er definitivt å slippe å flytte og løfte på speidelen når du rengjør. Jeg skyller med vann mens jeg pumper til sluk til den er tom for humlerester og div, deretter fyller jeg med vann, tilsetter MIM kombi og lar det stå med termostaten på 50 grader. Sirkulerer samtidig gjennom motstrømkjøleren så den blir skikkelig rengjort. Etter 12 timer er speidelen gullren. Da pumpes vaskevannet til sluk, skyller med rent vann og triller den enkelt tilbake på plass. Enklere blir det ikke  :ilike:
 
Husker du hva slags deler du brukte da? str. navn på koblinger etc. Har velding lyst på en slik mod selv :)
 
Tilbake
Topp