5l Bryggeri, og liten blokkleilighet?

Hei,
Har vert interresert i øl lenge, og har ønsket å begynne å brygge selv. Har vert på brygge kurs, og kjøpt en bok som jeg har lest litt i. Men så er vi nettopp flyttet til en midlertidig leilighet vi skal ha i 3 år. Her er det bare 40 kvadrat, og jeg får da altså ikke lov å la noe stå å gjære i leiligheten. Eineste mulighet jeg har for det er boden, men den er i fellesområde, og tilfeldigvis nærmeste bod fra heisen...

Så spørsmålene:
Jeg har lest en del om små brygg, eller "one gallon brewing" som de kaller det på utenlandske sider. Er det noen norske sider som fører utstyr for det, og brygge sett for små brygg? Hva trenger jeg for å komme i gang med det?

Hvor mye lukt vil det bli om eit slikt lite brygg står i boden å gjærer? Det er forøvrig rundt 16 grader der, uten mulighet for strøm eller regulering, vet ikke hvor optimalt det er?
 
Hei,
Har vert interresert i øl lenge, og har ønsket å begynne å brygge selv. Har vert på brygge kurs, og kjøpt en bok som jeg har lest litt i. Men så er vi nettopp flyttet til en midlertidig leilighet vi skal ha i 3 år. Her er det bare 40 kvadrat, og jeg får da altså ikke lov å la noe stå å gjære i leiligheten. Eineste mulighet jeg har for det er boden, men den er i fellesområde, og tilfeldigvis nærmeste bod fra heisen...

Så spørsmålene:
Jeg har lest en del om små brygg, eller "one gallon brewing" som de kaller det på utenlandske sider. Er det noen norske sider som fører utstyr for det, og brygge sett for små brygg? Hva trenger jeg for å komme i gang med det?

Hvor mye lukt vil det bli om eit slikt lite brygg står i boden å gjærer? Det er forøvrig rundt 16 grader der, uten mulighet for strøm eller regulering, vet ikke hvor optimalt det er?

Hvis det er stabilt 16 grader, kan du fint brygge ales av alle mulig slag der. Men du bør kunne flytte dunken opp i romtemperatur etter at hovedgjæringen er over. Hvis ikke vil temperaturen synke i dunken, og da tar gjerne gjæren kvelden for tidlig. Ølet blir rett og slett ikke ferdig hvis det skjer.

Hvor mye lukt det blir, kommer an på hva slags øl/gjær du bruker. Noen har en tendens til å produsere kraftig med svovellukt - men om det er et problem, så får du heller renonsere på de ølene. Ingen weissbier:(. Ellers er det ingen kraftige lukter fra gjæringen.

Er det samboer eller utleier som nekter gjæring i leiligheten? Jeg kan ikke skjønne hvorfor; et minibrygg kan umulig ta så stor plass at det ikke kan plasseres et eller annet sted.
 
Hehe, det er nok samboeren det ja :) Er nok mulig å ta det opp igjen når det evt slutter å lukte. Kan det stå i 16 grader til hovud gjæringen er ferdig? Kan gå ned å måle temperaturen der nede, 16 grader tok jeg bare sånn ca. Hvor varmt må jeg ha for å slippe å flytte det?
Vil ikke mindre brygg lage mindre lukt?
 
Brygg selv fører noen Brew in a box sett som gir ca 8 liter ferdig øl. https://m.bryggselv.no/råvarer/ølsett/brew-in-a-box/URL] Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hmm...... Gjæring trenger ikke lukte.
Jeg har et lite hybelkjøleskap på badet vår. Faktisk mindre enn vaskemaskinen. Og inni der står det og gjærer som bare det.
Lukter ikke 1 gram gjær på badet vårt med mindre jeg nylig har vært og kikket i skapet og tatt en måling.
Så fullt mulig å gjære luktfritt innomhus.

Det kjøleskapet fikk jeg gratis via Finn.no.
Og det holder meget stabil og rett temperatur via en temperaturstyring.
 
Det lukter vel ikke så mye mer av et gjæringskar på 25 liter? Jeg vil si at lukten ikke er det største problemet her, men gjæringsforholdene. Hva med å få med en kompis og brygge hos ham? Er ikke så mye mer arbeid å brygge en stor batch enn en liten.
 
Har noe med at jeg ikke har oppbevaringsplass til 50 halvliters flasker heller :) Er egentlig kun for å prøve hobbyen, og siden jeg ikke tror ølen kommer til å bli fantastisk de første gangene, så ønsker jeg å "modne" hobbyen med noen småbrygg, og heller få meg noe større og skikkelig når vi flytter igjen :)
 
Hehe, det er nok samboeren det ja :) Er nok mulig å ta det opp igjen når det evt slutter å lukte. Kan det stå i 16 grader til hovud gjæringen er ferdig? Kan gå ned å måle temperaturen der nede, 16 grader tok jeg bare sånn ca. Hvor varmt må jeg ha for å slippe å flytte det?
Vil ikke mindre brygg lage mindre lukt?

Om det er så varmt at du ikke trenger å flytte det, er det for varmt. 16 grader er nokså ideelt. De fleste alegjær har en idealtemperatursone mellom 18 og 20/21 grader. Under den mest aktive fasen av gjæringsprosessen kan temperaturen i dunken - som er den vi alltid refererer til - ligge så mye som 4 grader over romtemperaturen. Så 16 grader i rommet garanterer deg nesten at du havner i idealsonen. Det kan gå greit å ligge litt under den, men du skal helst ikke over, for høy gjæringstemperatur fører fort til usmaker, og kanskje særlig til fusel. Og det vil du ikke ha.

En romtemperatur på 17 bør også gå, men 18 begynner å bli småfarlig. Der går grensa, mener jeg. Setter du et øl til gjæring i et rom på 19 grader, må du være forberedt på å sette inn kjølingstiltak i en periode, som å sette dunken i et kar med kaldt vann/isvann, eller legge våte håndklær rundt den.

Stabil temperatur er også viktig i denne fasen. Og et lite brygg blir mer utsatt for temperatursvingninger enn et større. Så en bod med stabilt 16-17 grader ville jeg vært veldig fornøyd med.

Lukt? Jeg sitter akkurat nå med tre 25-litersdunker som småklukker muntert bak meg. Det er helt umulig å kjenne noe lukt fra dem - med mindre du stikker nesa borti gjærlåsen da - hvilket jeg gjør fra tid til annen, for det lukter faktisk godt. Gjærlåssniffing er avhengighetsskapende:).
 
Vi brygger jo på lave temperaturer, lager, på mellom, hybrig som kølsch, og litt høyere, ales.
Speidel kan lage 10 liters og mindre brygg.
Kullfilter eller aktivt kull i gjærlåsen tar lukt men i en kjeller vil den nok tynnes ut til nesten luktfritt alikevel, stort rom ?
 
Har vel funnet ut at jeg bare hopper i det og prøver. Trur jeg kjøper eit slikt brooklyn sett fra brewshop med det jeg trenger, enda rett over tusenlappen. Så kan jeg også bruke 5 liters gryta vi har, som er den største :)

Hvordan er det å skalere ned 25 liters oppskrifter til 5 liter forresten? Kan man bare dele alle ingrediensene på 5? Har en bok (Øl brygging fra hånd til munn) med mange oppskrifter i som virker greie
 
Har vel funnet ut at jeg bare hopper i det og prøver. Trur jeg kjøper eit slikt brooklyn sett fra brewshop med det jeg trenger, enda rett over tusenlappen. Så kan jeg også bruke 5 liters gryta vi har, som er den største :)

Hvordan er det å skalere ned 25 liters oppskrifter til 5 liter forresten? Kan man bare dele alle ingrediensene på 5? Har en bok (Øl brygging fra hånd til munn) med mange oppskrifter i som virker greie

Vær obs på at vørter har en tendens til eksplosiv overkoking. Det kommer gjerne plutselig, helt i starten av kokinga. Om du skummer under oppkokinga, kan du forebygge det. Ellers er et par dråper de-foamer (silikonstoff) ikke dumt, om du fyller gryta de nesten til randen. Et NB: Ikke sleng i humle med en gang det har begynt å koke, det kan utløse den pluselige eksplosive oppvellinga av skum.

Dette høres kanskje skummelt ut, men du lærer fort hvordan koket oppfører seg.

Apropos bøker: Alle hjemmebryggeres bibel, John Palmers How to Brew, kommer i ny utgave nå. Den er kraftig endret og utvidet, så ikke kjøp den gamle utgaven, om noen skulle anbefale deg den. Men kjøp gjerne den nye.
 
Jeg har 18l kjele og ender som regel rundt 13-14 liter til gjæring. Jeg vil anta at en 8 liter kjele er fint til 5 liters brygg. Ikea har en til under en 200 kroner.
 
Sist redigert:
Jadda, så da ble det altså eit slikt brooklyn sett, med alt mulig anna tilbehør, og to ingrediens sett... Så rett etter det kom i posten ble første batchen kjørt med en slik Beyond Blonde.. Var jo litt gøy, så dagen etter kjørte jeg bort på vestbrygg og kjøpte en glass ballong til, så nå står det jaggu både en Beyond Blonde og en Afternoon Wheat å putrer nede... Hehe, tok bare sjansen eg så får vi se hvordan det går :p

Men var veldig greit å brygge med lite volum, ble litt som å stå å bake på kjøkkenbenken.. :)
Tenker jeg får prøve å komponere noe selv neste gang.

Selv om det kanskje er mye arbeid for lite øl, så er det vel ganske greit å ha mindre batcher også for å lære, og slippe å drikke opp 20 liter øl om det ikke blir godt? Kan heller brygge flere forskjellige typer tenker jeg..
 
Tilbake
Topp