7 Fjell Vinter

Synes også det er mystisk vanskelig å finne link til oppskriftene på siden til 7F. Jeg har pleid å google oppskrifter øl portalen 7 fjell og så ta det derfra

Det er nok slik som Robert sier at det har sammenheng med alkoholloven, og kanskje litt at de vil at man skal følge linken som står på flasken man kjøper :)

Hmmz.. Åndssvakt hvis det er tilfelle. Man MÅ jo ikke trykke på linken hvis man ikke har interesse av det.

For å finne 7 fjell oppskrifter kan du scanne QR koden på flaskene, men det viste du kanskje.
Alternativt kan du prøve å skrive inn site:7fjellbryggeri.com i google, da får du opp alle sidene som google kjenner til og de vet jo ALT.

I oppskriften stil vinter american strong ale står : horizon, pellets, to hit target. For oss som ikke er eksperter på å konvertere oppskrifter, hvor mye blir dette i g/l sånn ca?

I oppskriften stil vinter american strong ale står : horizon, pellets, to hit target. For oss som ikke er eksperter på å konvertere oppskrifter, hvor mye blir dette i g/l sånn ca?
Det vil jo variere litt med hvilken AA de andre humlene du får tak i har. Jeg endte på 15g på en 20 liters batch. Det tilsvarer vel 0,75 g/L

7 Fjell brukte Perle tidligere. Vestbrygg har denne som ølsett og da kommer det med Northern Brewer som bitterhumle.

Jeg brukte Galena når jeg brygget min.

Tenkte prøve meg på denne nå. Noen som kan si sånn ca. hvor mange kg malt jeg må totalt for 25 Liter? Og hva menes med: Perle, pellets, to hit target IBU, 60 min.

Vekker opp denne tråden igjen. Jeg har tenkt å la denne bli årets juleøl for min del. Det blir noen mindre tilpasninger pga utstyr og tilgjengelige råvarer, men jeg gleder meg til å prøve. :)

Jeg har forresten et spørsmål. Jeg brygger BIAB, og har gjerne total mesketid på 60 minutter eller mer, pluss skylling. I denne oppskriften står det 20 min + 20 min + 5 min. Får man god nok effektivitet her, eller kan/bør jeg øke til f.eks. 30 + 30 + 5 her?

Sist redigert:
Vekker opp denne tråden igjen. Jeg har tenkt å la denne bli årets juleøl for min del. Det blir noen mindre tilpasninger pga utstyr og tilgjengelige råvarer, men jeg gleder meg til å prøve. :)

Jeg har forresten et spørsmål. Jeg brygger BIAB, og har gjerne total mesketid på 60 minutter eller mer, pluss skylling. I denne oppskriften står det 20 min + 20 min + 5 min. Får man god nok effektivitet her, eller kan/bør jeg øke til f.eks. 30 + 30 + 5 her?

Er lignende meskeskjema på Svartediket, og da har Gahr svart at det blir gjerne 60 min og vel så det når du tar med tiden det tar å justere varmen mellom stegene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg drar frem denne tråden fra de døde...

Jeg har ikke smakt denne, men det ser ut til å kunne være et godt juleøl for min gane.

Hvor lang lagring er fornuftig? Bør jeg brygge den nå snart for at den skal være optimal til jul?

Jeg har ikke smakt denne, men det ser ut til å kunne være et godt juleøl for min gane.

Hvor lang lagring er fornuftig? Bør jeg brygge den nå snart for at den skal være optimal til jul?
Jeg har brygget denne med variasjoner som mitt juleøl i alle år siden jeg begynte hjemmebryggerkarrieren. Jeg står faktisk og brygger denne akkurat nå (!)

Min erfaring er at 3 til 6 måneder er ideelt for modning på flaske for denne.

Enig med @Sarge. Ikke drikk opp alt til jul, heller, men gjem et par flasker, så kan du sammenligne med neste års brygg igjen. Det bør tåle et par år, dette - hvis du kan lagre det ved kjellertemperatur.

Tilbake
Topp