7fjell XXX Old Vintage Ale

To spørgsmål ang denne øl.
* Kan den købes i Bergen en plads?

* jeg har en gryte på 27 liter og har ikke "plads" nok til al malten og samtidigt alt vandet til en batch på 22.5 liter. Hvordan gjør jeg dette enklest?

Det jeg havde tenke meg å gjøre er å starte med 17-19 liter vand i gryden og tilsætte de sidste liter når vørteren skal koges op

Ølet ble sendt fra bryggeriet til Vinmonopolet i dag. Navnet er endret til 7 Fjell Gamlehaugen Old Ale Vintage 2014. Usikker på om noen andre har fått det ennå. Også usikker på når det faktisk er i hyllene på Polet.

Edit: ingen andre enn polet har fått. Planen er å lagre ølet en liten stund på bryggeriet først. Grunnen til forsendelsen til polet er at de har div. tidsfrister i tenderne sine.

Hvis du ikke har plass i gryta kan du kutte ned på mengden pale malt og erstatte dette med maltekstrakt.

Ølet ble sendt fra bryggeriet til Vinmonopolet i dag. Navnet er endret til 7 Fjell Gamlehaugen Old Ale Vintage 2014. Usikker på om noen andre har fått det ennå. Også usikker på når det faktisk er i hyllene på Polet.

Edit: ingen andre enn polet har fått. Planen er å lagre ølet en liten stund på bryggeriet først. Grunnen til forsendelsen til polet er at de har div. tidsfrister i tenderne sine.

Hvis du ikke har plass i gryta kan du kutte ned på mengden pale malt og erstatte dette med maltekstrakt.

Tak for svar, er det 1-1 forhold fra malten til maltekstrakt?

Jeg havde planlagt å tilsette ekstra melassesukker i gjæringskaret efter 4-5 dager. Kanskje det vil blive for mye.

Tak for svar, er det 1-1 forhold fra malten til maltekstrakt?

1 kg DME (dvs tørket maltekstrakt) tilsvarer 1.6kg malt
1 kg flytende maltekstrakt tilsvarer 1.3kg malt

Det er greit å ha en 5kg pose DME stående hjemme. Brukes til gjærstartere, justere OG om man bommer litt eller om det ikke er plass til all malten ved mesking. Det er også enkeler å bruke en liten mengde og så lukke posen, vanskeligere å forholde seg til om man først åpner en boks med flytende ekstrakt.

Kiloprisen er også en god del lavere om man kjøper 5kg kontra halvkilospakker.

Var på polet i walkendorfsgaten i dag. Hverken 7 Fjell Gamlehaugen eller Vinter var å finne der :(

Hold your horses! Systemet til polet er nok ikke så kjapt, nei. Kommer etter planen i hyllene i november. I butikker fra kategori 4 og oppover.

Den nye batchen Vinter brygget vi i dag (og et brygg i morgen).

Tilbake
Topp