Bryggedebutantens ettertanker

Allrounder 60L funker gullfint til enkeltbatcher hvor en forventer skumparty, og så er den grei å ha når man skal klinke til med en dobbelbatch i ny og ne til større begivenheter.
 
Det hadde vært en interessant sensor å bygge - har faktisk et par ideer til hvordan det kunne ha vært gjort - problemet er at begge forutsetter mer stasj i gjæringsbøtta og det vil vi vel ikke ha?

Vi har gjennom tidene kjøpt mye kjøtt direkte fra bønder.Et par av dem har levert i "Gildekasser" - store fine tette næringsmiddelgraderte og lettvaskbare plastkasser. God plass til et gjæringskar og mesteparten av innholdet flyttet ut av karet oppi en av dem ;-)

(Googlet for å prøve å finne et bilde av kassene og fikk som første treff en artikkel fra 2010 hvor Gilde var rimelig klare på at de ville ha kassene sine tilbake igjen... - vel vi fikk aldri noen returinstruksjon med dem...)
hehe - det er min stående instruksjon til alle som får øl av meg: Jeg skal ha tilbake flaskene - og særlig bjørnungene. Vasket og uten etikett!

Nei, jeg ser problemet. Nå husker jeg i farta ikke hva slags gjæringskar du bruker, men i ei vanlig bøtte kunne du vel bare bore et ekstra høl i lokket, sette inn en rød pakning av det slaget vi trer gjærlåsen nedi, og så lure en ledning ned og tette med en passelig propp?

Men som ivrig tilhenger av KISS (IKKE bandet!) får jeg vel erklære meg enig i at vi klarer oss uten det der. Det er jo ikke verre enn at man får installere utblåsningsavleder (fint begrep) når man brygger med gjær som man veit har tvilsomme tilbøyeligheter. Jeg tok bare så fryktelig feil av altbiergjæren (Imperial G02 Kaiser).
 
1618919729880.png

Dette går jo pent, kan se ut som om stormgjæringen begynner å gi seg. (spiken helt til venstre er fra før jeg festet sensoren på gjæringsdunken,vet ikke hvorfor det er en spike på luftvarmen sent på kvelden den 18.men jeg er innom fra tid til annen klår av og til på noen ting... Ølet har ikke gjort noen forsøk på å stikke av, men jeg hadde relativt god headspace med 19 liter i en "BryggSelv-bøtte"
 
Jeg satt til protofloc ca 10 minutter før kokingen var ferdig, men jeg overførte til gjæringskaret fra kran nederst på kjelen med en gang temperaturen var lav nok, så der var jeg nok for kjapp - da vet jeg det.

Ja, jeg hadde en super bryggedag - gleder meg allerede til neste!
Jeg lar det gjerne stå en "god" stund. Har jeg god tid blir det fort 1-2 timer.
 
Det hadde vært en interessant sensor å bygge - har faktisk et par ideer til hvordan det kunne ha vært gjort - problemet er at begge forutsetter mer stasj i gjæringsbøtta og det vil vi vel ikke ha?
Jeg ser at denne er et par år gammel, men allikevel:

En slik sensor behøver ikke å være vanskelig å lage, og trenger heller ikke å være inne i karet. Man kan bruke to LED som teipes lystett over væskekanten på utsiden av gjærkaret. Den ene settes opp for å lyse, den andre motkobles på egen krets. Denne vil generere en spenning når den er utsatt for lys, og virker derfor som en detektor. Når lysnivået faller pga krausen vil spenningsnivået falle og man kan gi et signal.
 
Tilbake
Topp