Det hadde vært en interessant sensor å bygge - har faktisk et par ideer til hvordan det kunne ha vært gjort - problemet er at begge forutsetter mer stasj i gjæringsbøtta og det vil vi vel ikke ha?
Vi har gjennom tidene kjøpt mye kjøtt direkte fra bønder.Et par av dem har levert i "Gildekasser" - store fine tette næringsmiddelgraderte og lettvaskbare plastkasser. God plass til et gjæringskar og mesteparten av innholdet flyttet ut av karet oppi en av dem ;-)
(Googlet for å prøve å finne et bilde av kassene og fikk som første treff en artikkel fra 2010 hvor Gilde var rimelig klare på at de ville ha kassene sine tilbake igjen... - vel vi fikk aldri noen returinstruksjon med dem...)
hehe - det er min stående instruksjon til alle som får øl av meg: Jeg skal ha tilbake flaskene - og særlig bjørnungene. Vasket og uten etikett!
Nei, jeg ser problemet. Nå husker jeg i farta ikke hva slags gjæringskar du bruker, men i ei vanlig bøtte kunne du vel bare bore et ekstra høl i lokket, sette inn en rød pakning av det slaget vi trer gjærlåsen nedi, og så lure en ledning ned og tette med en passelig propp?
Men som ivrig tilhenger av KISS (IKKE bandet!) får jeg vel erklære meg enig i at vi klarer oss uten det der. Det er jo ikke verre enn at man får installere utblåsningsavleder (fint begrep) når man brygger med gjær som man veit har tvilsomme tilbøyeligheter. Jeg tok bare så fryktelig feil av altbiergjæren (Imperial G02 Kaiser).