Aleksander_B
Dommer
Odland skrev:Ser de har vognbolt i rustfritt også. Kan sikkert gå sammen å lage Alex, da de selges i pakker på flere
Sweet!
Odland skrev:Ser de har vognbolt i rustfritt også. Kan sikkert gå sammen å lage Alex, da de selges i pakker på flere
"PP - Homopolymer is produced by a continuous chain of polypropylene"Aleksander_B skrev:Men, rørmuffen er laget i PP-H plast. Kan dette brukes?
Odland skrev:Var på Biltema myself og kikket på dette, men lurer på om boltene vil gjøre slik at jeg får lovlig mye åpning i lokket.
Odland skrev:Koker med glipe i lokket
Svein-H skrev:Odland skrev:Koker med glipe i lokket
Tror ikke glippa bør være for lita, så det vil sikkert fungere helt fint med Hop Spider under. (Og lokket sånn passe på skrå over, så renner det som fordamper ned på yttersiden av kokekaret.)
Gahr skrev:Om glipa er stor eller liten betyr ingenting, så lenge avdampingen er som den skal (bør være på minst 8 % i timen, personlig ligger jeg på 9 %). Hvorvidt ting rener tilbake i gryta eller ikke er uinteressant, så lenge man fordamper nok. Jeg koker også alltid med kun en liten glipe. Da får man god kok med mindre effekt.
Svein-H skrev:Gahr skrev:Om glipa er stor eller liten betyr ingenting, så lenge avdampingen er som den skal (bør være på minst 8 % i timen, personlig ligger jeg på 9 %). Hvorvidt ting rener tilbake i gryta eller ikke er uinteressant, så lenge man fordamper nok. Jeg koker også alltid med kun en liten glipe. Da får man god kok med mindre effekt.
8% avdamping for å hindre DMS, ja.
Jeg har ikke så nøyaktige beregninger på min avdamping. Jeg koker opp med lokket på, koker med lokket delvi seller helt av, og passer på å ha kokt bort i alle fall 10%.
Men, det er altså ingen hensikt å få bort det som kondenserer, så lenge avdamping er >8%?
Off topic:
Bør vel være avdamping i hele koketiden.
Rent teoretisk kan man koke bort 8% de første 15 minuttene, legge lokket på og la det hele småputre i gryta resten av tiden. Men da får man vel ikke ønsket effekt?
Bård skrev:Hva med en joikabollebolleboks?
Bård skrev:Hva med en joikabollebolleboks?
Bård skrev:Galv bør absolutt ikke brukes til mat/ølproduksjon!