Å bygge en Hop-Spider (Fra BYO desember 2011)

Bare for skli kjøpte jeg deler til en hopspider.
Var på jula og fikk med meg rørmuffe og vogn potet.

Men, rørmuffen er laget i PP-H plast. Kan dette brukes?

Aleksander_B skrev:
Men, rørmuffen er laget i PP-H plast. Kan dette brukes?
"PP - Homopolymer is produced by a continuous chain of polypropylene"

Det bør gå helt fint! PP tåler en del varme og blir mye brukt i matvareindustri så det bør egne seg godt. Du kan lese mer om PP på wikipedia.

Var på Biltema myself og kikket på dette, men lurer på om boltene vil gjøre slik at jeg får lovlig mye åpning i lokket.

Odland skrev:
Var på Biltema myself og kikket på dette, men lurer på om boltene vil gjøre slik at jeg får lovlig mye åpning i lokket.

Vet ikke om jeg forsto deg rett, men koker du med lokket på?

Odland skrev:
Koker med glipe i lokket

Tror ikke glippa bør være for lita, så det vil sikkert fungere helt fint med Hop Spider under. (Og lokket sånn passe på skrå over, så renner det som fordamper ned på yttersiden av kokekaret.)

Svein-H skrev:
Odland skrev:
Koker med glipe i lokket

Tror ikke glippa bør være for lita, så det vil sikkert fungere helt fint med Hop Spider under. (Og lokket sånn passe på skrå over, så renner det som fordamper ned på yttersiden av kokekaret.)

Om glipa er stor eller liten betyr ingenting, så lenge avdampingen er som den skal (bør være på minst 8 % i timen, personlig ligger jeg på 9 %). Hvorvidt ting rener tilbake i gryta eller ikke er uinteressant, så lenge man fordamper nok. Jeg koker også alltid med kun en liten glipe. Da får man god kok med mindre effekt.

Gahr skrev:
Om glipa er stor eller liten betyr ingenting, så lenge avdampingen er som den skal (bør være på minst 8 % i timen, personlig ligger jeg på 9 %). Hvorvidt ting rener tilbake i gryta eller ikke er uinteressant, så lenge man fordamper nok. Jeg koker også alltid med kun en liten glipe. Da får man god kok med mindre effekt.

8% avdamping for å hindre DMS, ja.
Jeg har ikke så nøyaktige beregninger på min avdamping. Jeg koker opp med lokket på, koker med lokket delvi seller helt av, og passer på å ha kokt bort i alle fall 10%.

Men, det er altså ingen hensikt å få bort det som kondenserer, så lenge avdamping er >8%?

Off topic:
Bør vel være avdamping i hele koketiden.
Rent teoretisk kan man koke bort 8% de første 15 minuttene, legge lokket på og la det hele småputre i gryta resten av tiden. Men da får man vel ikke ønsket effekt?

Svein-H skrev:
Gahr skrev:

8% avdamping for å hindre DMS, ja.
Jeg har ikke så nøyaktige beregninger på min avdamping. Jeg koker opp med lokket på, koker med lokket delvi seller helt av, og passer på å ha kokt bort i alle fall 10%.

Men, det er altså ingen hensikt å få bort det som kondenserer, så lenge avdamping er >8%?

Off topic:
Bør vel være avdamping i hele koketiden.
Rent teoretisk kan man koke bort 8% de første 15 minuttene, legge lokket på og la det hele småputre i gryta resten av tiden. Men da får man vel ikke ønsket effekt?

Bør nok være kontinuerlig, ja.

Det samme skjedde meg. Hadde brukt den flere ganger, men når jeg satte på lokk over, smeltet den.
Denne derimot holder (fortsatt), og tåler godt 100 grader +.
http://biltema.no/no/Bygg/Ror/Tilbehor/Avlopsror-skjot-87270/

Bård skrev:
Hva med en joikabollebolleboks?

Fan, den burde jeg jo kommet på. Jeg fant ikke de delene som var beskrevet i anvisningene, men jeg er som regel flink å finne alternativer. Fant alternativ, men dette var jo langt billigere. Jeg endte opp med overgang til veggventil (tror det er galvanisert stål, e.l.) :bank2:

Tilbake
Topp