Å gjære villgjæret/infisert øl

Etter å ha helt ut mer øl enn jeg liker fordi det ble surt og fælt så kom jeg til å tenke på at om gjær (og annet rask i luften) gjorde ølet surt, finnes det noen slags supergjær som kan gjære bort/endre den - mildt sagt - syrlige smaksprofilen? Jeg målte ikke FG'en før jeg tømte det ut, men om den ikke var for lav kunne man, i teorien, tilsette en gjær som senker FG'en ytterligere (det finnes vel noen slike som gjærer veldig langt ned) og dermed endret smaksprofilen? Jeg sier ikke at dette kan være en optimal løsning, ikke engang en god eller helt grei løsning, men en mulighet. Om ikke annet så for å se hva som skjer. Forumets erfaringer og tanker er velkomne.
 
Er ølet først surt (som en følge av melkesyre- eller ev. eddiksyrebakterier) forblir det surt.
 
:idea:  om du får surt øl igjen :idea:
om det er eddik og melkesyre bakt og ikke annet rusk som bor i øllen din kunne du eksprimentert med brettanomyces , eller tilsette spraymalt og belgian sour mix+ bær eller frukt ..  sett den vekk i 2 år ca  :ilike:

hvem vet om det er kanskje det du har fått smaken på om to år og da kommer du til å angre  :'(

slik jeg forsto fra overnevnte (gahr) i hans innspirerende artikkel om sur øl, så vil du kunne gi brett. gode arbeidsforhold ved å oksygenere ølen noe for å undertrykke  lactobacillus ( melkesyre bakt.)

men om du først velger å lage surøl er det gjerne greit å bruke ny øl uten bakt. siden ventetiden er såpass lang..

tenkte bare du kunne prøve dette brett. gjæren spiser nesten all sukker tilogmed stivelse fra tre fat  :yes: :skitbra:

lykke til
 
Hvis du oksygenerer ølet i ettertid vil du få oksidert øl... I forhold til brett og lactobacillus er det snakk om svært små mengder oksygen. En tommelfingerregel ang. surøl er vel forøvrig enkelt og greit "drit inn, drit ut". Man kan alltids forsøke å redde et dårlig øl ved å surne det, men sjansen er heller stor for at det aldri blir særlig bra.
 
Tilbake
Topp