Å tilsette klarningsmiddel etter gjæring?

Her kommer et spørsmål fra en nybegynner. (har satt 2 batcher)
Jeg har satt en lys ale som har stått to uker til gjæring nå.
Umiddelbart etter at jeg hadde satt den til gjæring ble jeg oppmerksom på at jeg hadde glemt å tilsette klarningsmiddel. Jeg tenkte at det ikke er noen krise, da det allikevel kun er for estetikken. Da jeg skulle måle gravity i helga syntes jeg allikevel at det var veldig uklart, så jeg nevnte dette for en venn. Han mente å ha lest at det kunne hjelpe å koke med Protafloc med sukkerlaken jeg skal bruke til flaskekarboneringen, og dermed ettertilsette klarningsmiddel.
Er det noen som har erfaringer med dette?
Jeg er litt skeptisk, men om noen har forsøkt det og kan anbefale det så er jeg villig til å prøve det.

Om jeg ikke gjør dette... vil ølet klarne mye på flaske?
 
Det vil klarne helt fint på flaske, hvis du er veldig opptatt av klart øl ville jeg brukt gelatin og helst en cold crash hvis du har mulighet. Personlig har jeg sluttet med gelatin og får klart øl uansett.
 
Kan bekrefte at øl blir klart etter modning, desverre har jeg sjeldent tålmodighet så er som regel de 5 siste flaskene av hver batch som rekker å bli klart ;)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
 
Jeg er av typen som ønsker klart øl, krystallklart. Etter en del års brygging og erfaring, har jeg lagt merke til at ølet blir klart uansett om du bruker klarningsmiddel eller ikke, det tar kanskje litt lengre tid uten, men ikke nevneverdig. Så lenge det står kaldt, blir det klart...
 
Tilbake
Topp