Akseptere lavt utbytte?

Hei. Lurer på hva folket mener ang å bare akseptere litt lavere utbytte og heller bare tilsette litt ekstra malt/ekstrakt? Vil det feks utgjøre noe/mye på smak om man kompletterer med spraymalt for å komme opp på ønsket OG før kok? Brygging er vel et håndverk, men av og til er det kanskje greit å bare keep it simple også ;)

Terje W skrev:
Hei. Lurer på hva folket mener ang å bare akseptere litt lavere utbytte og heller bare tilsette litt ekstra malt/ekstrakt? Vil det feks utgjøre noe/mye på smak om man kompletterer med spraymalt for å komme opp på ønsket OG før kok? Brygging er vel et håndverk, men av og til er det kanskje greit å bare keep it simple også ;)

Jeg er ingen ekspert, men prøver meg på et svar ut fra mine forutsetninger.
Spraymalt hadde jeg ikke valgt å blande inn i et ellers så godt utgangspunkt. Da hadde jeg heller valgt å bruke mer malt.

Det kan jo være greit å finne ut om en gjør noe galt under meskingen som er årsak til det lave utbytte, evt. om endringer kan gjøres på utstyret. Evt. om malten er knust riktig. Men med de relativt lave maltpriser er det jo ingen krise akkurat, så lenge en kan bruke litt mer malt.

I min relativt korte bryggekarriere har jeg likevel opplevt relativt stor forskjell i utbytte mellom ulike maltleverandører, og også mellom ferdig knust og hel malt fra samme leverandør. Dette kan jo også være en forklaring hos deg.
Imidlertid har dette aldri medført problemer under brygginga, fordi jeg identifiserer dette med løpende målinger under bryggeprosessen, og således justerer meg inn bl.a. med volum av skyllevann slik at jeg uansett når sånn ca. mitt mål for OG.

Mvh Bent

Mer malt funker. Tar mer plass. Koster lite.
Spraymalt funker også. Tar ikke plass men koster mer.
Hadde samme problem og kompenserte med etter hvert mye mer malt. Og den gangen problemet ble løst ble det en skikkelig imperialutgave...

Er fersk i gamet, men sysner litt likevel. Lavt utbytte er helt ok så langt at det er forutsigbart. Har inntrykk av at mange har veldig fokus på utbytte, men de økonomiske konsekvensene for dårlig utbytte på små batcher er minimale.

Spe på med spraymalt eller mer malt for å få opp sukkerprosent. Regner ikke med at det blir dårligere øl selv om en har et lite supplement av ikke hjemmelagde sukkerarter.

Tilbake
Topp