Alaskaøl

Sverre K

Norbrygg-medlem
Så på Travel Channel i kveld et program som heter Thirsty Traveller hvor han var i Alaska og drakk noe lokalt øl som ikke var humlet i det hele tatt men der var brukt granskudd istedetfor.  Sa at der ikke vaks humle der og derfor ble det brukt granskudd tidligere men dette ølet ble fremdeles brygget der.
Noen som vet om slik "humling" eller har testet ut metoden?

Jeg må ha kommet :sikle inn i programmet etter at granskuddene ble brukt, men satte meg å søkte på nettet med ordene "thirsty traveller torrent" og fant ikke mindre enn 4 komplette sesonger, med flere interessante episoder:

S1E03 Irish Stout
S1E04 Belgian Beer
S2E03 Apple Cider
S2E05 Trinidadian Bitters
S2E11 The Birthplace of Pilsner
S2E13 Alaskan Growler Beer
S3E08 The best of Bitter Beer
S4E04 Make it Mead
S4E08 Prost! to German Beer

Hm, ikke hørt om granskudd som humleerstatning, men mener Nøgne Ø brukte godt utviklede granskudd (plukket i slutten av juli tror jeg) i tyttebærølet som jeg ikke har fått smakt. Noen som vet mer om denne eller Ut på tur, som jeg heller ikke har smakt?

Ellers er granskudd veldig godt fremover nå (litt tidlig her enda), søtlig og friskt. Kan spises på brødskiva, lages sirup av (gull i maskbrød og på is), eller krydre dram med...
Samtidig er det få ting som er lettere å plukke mye av. Har lekt litt med tanken på å bruke det i øl selv, får se hva våren/sommeren bringer..

Ser att granskuddene så smått har begynt å gro her i Oslo området, regner med att det begynner å komme om ett par uker.
Har selv brukt mye granskudd i mat, så jeg har troen på å bruke det i øl.
Tror jeg vil prøve det med en APA, siden amerikans humle kan ha noe av de samme karakterene.

Lars skrev:
Kan spises på brødskiva, lages sirup av (gull i maskbrød og på is), eller krydre dram med...

Lages sirup av sier du? Er dette en søt sirup? Hvordan går man fram for å lage en sånn? Kunne det hatt noe for seg å bruke denne sirupen i et brygg?

Dalaker skrev:
Lages sirup av sier du? Er dette en søt sirup? Hvordan går man fram for å lage en sånn? Kunne det hatt noe for seg å bruke denne sirupen i et brygg?

Det er en søt og frisk sirup, ja!

3 deler granskudd
2 deler sukker
Vann

Dekk granskuddene i vann, og kok dem i 15 minutter. Sil av før du rører inn sukkeret, og koker (lenge) over svak varme til du får ønsket konsistens.
Fyller dette over på ønsket medium. Jeg brukte 1-liters Ikeaflaske. Har lyst til å lage enda mer i år, skulle gjerne brukt det hver gang vi baker maskbrød, men gikk tom etterhvert. Du kan helt sikkert bruke sirupen til brygging, ja. Det skal også være godt til sår hals, og kan anbefales på pannekaker.

Jeg plukket granskuddene når de var lysegrønne, og enda søte. Vil tro de får en tøffere smak etterhvert, men det kan jo også være ønsket i brygginga..

Kult. Takk for svar. Jeg har lyst til å sette igang med noen sukkereksperimenter, og da kan kanskje dette passe inn som en ting å prøve ut.

Lars skrev:
Hm, ikke hørt om granskudd som humleerstatning, men mener Nøgne Ø brukte godt utviklede granskudd (plukket i slutten av juli tror jeg) i tyttebærølet som jeg ikke har fått smakt. Noen som vet mer om denne eller Ut på tur, som jeg heller ikke har smakt?

Ellers er granskudd veldig godt fremover nå (litt tidlig her enda), søtlig og friskt. Kan spises på brødskiva, lages sirup av (gull i maskbrød og på is), eller krydre dram med...
Samtidig er det få ting som er lettere å plukke mye av. Har lekt litt med tanken på å bruke det i øl selv, får se hva våren/sommeren bringer..

Nøgne Ø Ut på Tur er en God Jul tilsatt tyttebær og granskudd. Da jeg smakte det i høst, syntes jeg smakene var lite integrerte, men da jeg var innom bryggeriet for et par uker siden, var ølet blitt meget godt. granskuddene var ikke fremtredende, men dannet sammen med tyttebærene et meget friskt og behagelig preg i ølet. Et artig eksperiment.

Gahr skrev:
Nøgne Ø Ut på Tur er en God Jul tilsatt tyttebær og granskudd. Da jeg smakte det i høst, syntes jeg smakene var lite integrerte, men da jeg var innom bryggeriet for et par uker siden, var ølet blitt meget godt. granskuddene var ikke fremtredende, men dannet sammen med tyttebærene et meget friskt og behagelig preg i ølet. Et artig eksperiment.

Hm, hadde vært artig å prøvd. Er Ut på Tur å få kjøpt noe sted?

Tror en del puber har fått den. Jeg smakte den på Henrik i Bergen i høst. Tipper den finnes i Trondheim også, sjekk ev. stedre som har NØ på fat. Der antar jeg de har en del av flaskeølet også.

Gahr skrev:
Tror en del puber har fått den. Jeg smakte den på Henrik i Bergen i høst. Tipper den finnes i Trondheim også, sjekk ev. stedre som har NØ på fat. Der antar jeg de har en del av flaskeølet også.
Såvidt jeg vet, er det bare "Den gode nabo" som kan være aktuell isåfall. Da må jeg vel se om jeg kan få skviset inn et besøk i studieinnspurten. :)

Dalaker skrev:
Jeg var på Naboen på tirsdag og drakk flere gode øl, men de var dessverre tomme for ut på tur :-(

Takk for tips! Hm, fikk veldig lyst til å prøve et skogsbrygg her selv etterhvert. :)

Vi har brygget et øl med gran. Det var litt tidlig for granskudd når vi brygga det, så det ble i stedet plukket små vanlige kvister med bar. Kjelen ble fylt opp med disse, og kokt med.
Ellers brukte vi en del honning i brygget, og litt malt og humle også selvsagt  ;)

Det er stort sett klart til flasking nå, så får vi se om dette ble noe godt. Vi planlegger uansett å brygge noe lignende med friske granskudd når de har kommet for fullt.

Pål skrev:
Vi har brygget et øl med gran. Det var litt tidlig for granskudd når vi brygga det, så det ble i stedet plukket små vanlige kvister med bar. Kjelen ble fylt opp med disse, og kokt med.
Ellers brukte vi en del honning i brygget, og litt malt og humle også selvsagt  ;)

Det er stort sett klart til flasking nå, så får vi se om dette ble noe godt. Vi planlegger uansett å brygge noe lignende med friske granskudd når de har kommet for fullt.

Topp! Burde prøvd et felles skogsøl når sesongen er i gang da! :)

Lars skrev:
Pål skrev:

Topp! Burde prøvd et felles skogsøl når sesongen er i gang da! :)

Det burde vi absolutt! Granølet er på flasker nå. Det ble ganske så spennende, med mye gransmak.
Er det andre vekster fra skogen det er interessant å bruke? Einer, skogkløver, skogsyre?

Pål skrev:
Er det andre vekster fra skogen det er interessant å bruke? Einer, skogkløver, skogsyre?

Jeg kan tenke meg at litt ekorn kan gi ølet det lille ekstra du er ute etter!  :yes:

Fra spøk til alvor, einer brukes en god del, og brennesle har jeg også hørt brukt til øl. Det brukes også mye i té. Ellers så er det en artikkel her på forumet som omtaler mange planter og bær som kan brukes eller har vært brukt i øl (i medlemsseksjonen). Send en PM dersom du er medlem men ikke har adgang til den.

Pål skrev:

Bryggelaget Medgang brukte nylig en moderat mengde hylleblomst, brennenesle og ryllik (alt som tørket og finhakket "te" fra Pharmax) i en lys ale. Ikke ueffent! Det går sikkert an å bruke dem som ferskvare også? Ryllik hører vel forresten ikke så mye hjemme i skogen, snarere i åpne kulturlandskap.

Å, kunne eg fara til Telemork
og liva ei sumarstund!
Der veks det ryllik på stovetak
og songar på folkemunn.
(Aa. O. Vinje)

Tilbake
Topp