Alkoholsvakt øl med god maltfylde

Alkoholprosenten er en funksjon av mengde malt og vann, forskjellen mellom OG og FG. Jeg brygger stort sett ale med OG 50 og FG 10 som gir i overkant av 5%. Er der noen god måte å brygge ale på 3% eller 4% som gir samme maltfylde (og godt øl)? Eksempelvis bruke mindre malt, lavere OG, og så meske ved høyere temperatur, som gir mindre forgjærbare sukkerarter, for deretter å få en høyere FG. Får jeg da samme gode ølet bare med mindre alkohol?

Eller, hvordan gjør dere det, hvis dere gjør det?
 
Jeg har brygget Baby Ale fra basicbrewing opptil flere ganger med diverse humlevariasjoner. Lander stort sett på ca. 2.1 %.
Den lave alkoholstyrken merkes selvfølgelig på smaken, men med et godt maltpreg og frisk humle er ølet overraskende smaksrikt.

Nytes ofte! Anbefales!
 
Ah, interessant, googlet også "baby ale" og fant en oppskrift med disse hersens utenlandske måleenhetene.
Du kunne ikke ta deg bry med å avsløre din oppskrift... mesking, gjær, etc.?
Takker:)
 
Hva med tråden, Brygging av en mild ale i Det lille ekstra delen av forumet?
Har ikke laget den selv men det er kanskje noe slikt du ser etter.
 
jeg brygger av og til session APA. For å øke maltfylden bruker jeg 2-300 g ambermalt på 25 l. Så mesker jeg varmt for at ølet ikke skal bli for tynt. 68 grader. Tilsist bruker jeg 300 g havre for munnfølelsen. Humling som vanlig apa men ikke høyere IBU enn maks 30. OG 1040-1044 fg helst over 1012. Abv ca 4%. Ølet blir forbausende likt ett øl på.5-5.5 %.

mvh
Bårdd
 
Her har du ca. 23 liter Baby Ale

Malt:
Pale malt 900 g
Crystal malt 450 g
Cara pils 900 g
Vienna 185 g

Humle
Chinook 25 g, 60 min
Amarillo 15 g, 5 min
Cascade 30 g, 5 min
Hallertauer 10 g, 5 min

Meskeskjema (i Speidel)
60 min 69 deg C
10 min 72 deg C
10 min 78 deg C

60 min koking

Gjær
Safale US-05

IBU 45
OG 1031
FG 1015

Forhøyet mesketemperatur (sammen med maltresept selvfølgelig) fører til redusert mengde gjærbart sukker i vørter. Vanlig mesk på 69 degC uten Speidel vil antagelig også fungere godt.
 
Ah, interessant, googlet også "baby ale" og fant en oppskrift med disse hersens utenlandske måleenhetene.
Du kunne ikke ta deg bry med å avsløre din oppskrift... mesking, gjær, etc.?
Takker:)

Go metric!! :)

1 Imperial Gallon = 4,6 liter
1 US Gallon = 3,8 liter
1 ounce (oz) = 28 gram
1 pound = 450 gram

Sånn ca i hvert fall...
 
Legg deg på en OG på 1.040 og mesk høyt (68-69 grader) og bruk 90-95% palemalt og en skvett lys caramalt. Da vil du få en grei pale ale på 3-3,5% med god maltfylde.

Jeg brygget en mild nylig som havnet på 3,8% som ble skikkelig snadder. Man kan fint få smaksrike og gode øl på under 4% alkohol. Jeg har alltid øl med lavere alkohol i hus for da kan man fint ta seg en øl en fredags kveld uten å bli helt tullete ;)
 
Tilbake
Topp