All grain... nesten klar

Heisann godtfolk.

Har fulgt med dette glimrende forumet noen måneder nå, men regner meg som en novise i "faget". Har fem mer eller mindre vellykkede ekstraktbrygg
(herav fire basert på doble/triple ølsett i 25 liter) på samvittigheten og er nå klar for å ta steget fullt ut til all grain.

Jeg har på vei et 150 kilos monster av et feltkjøkken (M37) som inneholder to gryter på hhv 40 og 60 liter og en massiv bensinprimus,
så evnen til å koke vann/vørter med fornuftige ventetider skulle være i boks.
Jeg har på vei en 47 liters Coleman Extreme kjøleboks jeg etter endel søk på nettet fant på www.fritidsverden.no
Jeg har i råvarebeholdningen:
Malt: 10 kilo pilsnermalt, 10 kilo Munchnermalt og 10 kilo Pale ale malt
Humle:250 gram Saaz blomst og 250 gram Hallertrau pellets
100 gram ølgjær (tørrgjær, Brewferm overgjær )
Irish moss

Jeg trenger noen råd fra dere, garvede bryggere

1) Hva anbefales når kjøleboksen skal moddes. Manifold av rør som man kutter riller i, eller en av disse rustfrie flettede skjermene i bunnen på mesketanken ?
2) Noen som kan anbefale noen oppskrifter (ca 40 liters batcher) basert på råvarebeholdningen min ? Jeg har vel nok malt til 3 stk. 40 liters batcher ?
3) Jeg brygger ikke ved hjemmet mitt. Jeg brygger på hytta, slik at jeg ikke kan følge prosessene fra dag til dag. Vil dette gi meg noen ekstra utfordringer i forhold til å
brygge med ekstrakt. Siden jeg ikke kan følge opp gjæringen, må jeg innrette meg slik at gjæringen ikke "tar av" og flyter over gjæringskarene.
Tenker da på om jeg skal ha mindre vørter i gjæringskarene . Tenker på om jeg bør ha mindre enn 20 liter i 30 liters plastkar.

Ellers, hvis noen har andre gode råd på veien, feel free  :)
 
Hei!

1) Når det gjelder hva slags meskeløsning som er best, er det kanskje noen andre her på forumet som har meninger?

2)Jeg har nå brygget All-grain i et års tid og har aldri brygget den samme oppskriften 2 ganger. Jeg har komponert alle mine oppskrifter og synes det er veldig artig å eksprimentere. Jeg vil anbefalle deg å teste ut denne siden: http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi Her kan du prøve deg frem med å sette opp ulike mengder malt og humle og få ett inntrykk av hvordan ølet vil bli. Som inspirasjon er det også mange tusen oppskrifter du kan ta en titt på.
Du kan også se oppskrifter på http://www.beertools.com/html/recipes.php eller her på forumet.
3)Jeg tror ikke det er noe mer å tenke på når det gjelder gjæring av All-grain vs. Ekstrakt. 20 liter i 30 litersdunker har alltid fungert for meg uten problemer.

Lykke til med ditt nye oppsett og allgrain brygging!! 
 
3: Hvist du vil vere på den sikre siden, kan du koble til en blowoff hose istedet for en vanlig gjærlås.
Da unngår du att gjærlåsen går tett, å lokket blåses av hvist det skulle forekome en ekstrem stormgjæring.
 
Spør 10 bryggere om meskeløsninger og får MINST 12 ulike svar! Mange løsninger funker. Jeg bruker kjølebag med kobbermanifold og tapper ølet ut etter hevert-prinsippet under kontinuerlig skylling av vørteren. Bruker en-stegs infusjonsmesk. Har godt utbytte (og etter egen oppfatning respektabelt øl). Jeg er dog mer opptatt av kontroll med gjæringen. Bryggere bøl huske at det er gjæren som lager øl, vil lager bare vørter! vanlige plastdunker ca. 35 liter har alltid fungert greit for meg til 22,5-liter. Men, om jeg lager sterke øl, kan jeg stadig vekk oppleve at gjæren formelig velter ut av karet (hvilket jeg tar imot med den største glede, siden det er et tegn på god gjærhelse. Jeg bruker forøvrig aldri gjærlås under stormgjæringen.) En form for blow-of kan være en god forsikring. Pass i så fall på at du her en rimelig diameter på slangen ut fra gjærkaret, så slipper du at det går tett. Jeg ville dog om mulig vurdert å foreta gjæringen et sted man kan ha litt mer oppsikt.
 
Her er min løsning på blowoff hose.
Bruker en neringsmiddelgodkjent slange fra C.O. som passer perfekt i hullet i lokket uten noen foring.
241_blowoff_004_1.jpg
 
Steinarja skrev:
Her er min løsning på blowoff hose.
Bruker en neringsmiddelgodkjent slange fra C.O. som passer perfekt i hullet i lokket uten noen foring.

Takk for svar, Steinarja. Du skriver næringsmiddelgodkjent slange fra Clas Ohlsson. Hvilket varenummer der det ? Bare fleksible slanger jeg mangler i oppsettet mitt nå..

Hvor ofte får du overflow ved brygg av "normal" styrke ?
 
Har opplevd det to ganger å har brygget 22 allgrainbrygg.
Begge gangene mener jeg att jeg fylte 30l dunken med rundt 25l
Å den ene gangen mener jeg att jeg tappet ølet rett over på gjærkaken etter ett tidligere brygg.
Startet da å gjære etter bare 1t.
Husker ikke hvilken styrke det var på bryggene, men det meste ligger opp mot OG:1060.
Men med enkle forhåndsregler burde dette ikke vere noe problem å unngå.

Selv bruker jeg normalt bare vanlig gjærlås, men kan jo vere greit å være sikker hvis man ikke kan kontrollere det daglig.

Husker ikke vare.nr. Slangen har størelse 10x16mm og har kniv og gaffelsymbol på siden.
Denne slangen er litt større enn hullet, så du bør varme den litt opp før du presser den inn :besserwisser:
Å 15mm blir for smått ::)
 
Tilbake
Topp