all grain

hallo godtfolk. tenkte jeg skulle ta steget å starte med all grain, har pr i dag et startsett fra coopers.
i utgangpuntet har jeg tenkt til og få ca 20 liter med livsglede hver gang jeg setter et brygg.
Holder det da med en 25L kjele og 34L fryseboksen fra igloo?

tenkte og kjøpe inn kobberrør slik at jeg får silsystemet i meskekarret, og wort chiller.
noen meter gummislange for tapping fra skjele til meskekarr og til wortchiller, samt noen slangeklemmer.
og da selvfølgelig en kjele og fryseboks.

Er det noe jeg har glemt på utstyrslista da?
 
Du må ha ein måte å varme sparge-vatnet. Den bør romme tilsvarande volum som ferdig brygg sånn ca. 25l kjele til 20l ferdig vare er knapt. Det går sikkert, men det er knapt. Krabbekokar på 35-40l vil passe bra. Ev. skikkeleg gryte fra bryggselv.no.
 
sparge-vatn?? funker det ikke på komfyren?

en skikkelig skjele fra brygg selv hadde vært knall det, men er veldig stiv pris.
 
Selv har jeg gått for fattigmannsløsning og trives fint med det, blir øl av det også! men vil jo alltids svi av noen flere kroner.
Bruker en 20L kjøleboks fra Clas O til 149,- og brygger mellom 20L og 28L. Får 20L OG1075 i denne boksen om jeg vil, men holder meg til 1050-1060 av personlige smakspreferanser, så en 34L vil holde i massevis for 20L, og da har du muligheten til å lage bra sterke øller.

Husker ikke hva som inngår i startsettet, men foruten det du nevner.

Termometer må du ha om du ikke har det. Har et sprittermometer som jeg ikke liker, så her går vel noen hundrelapper til snart.

Kvern, om du ikke planlegger å kjøpe ferdigknust malt. Jeg kjøper ferdigknust malt, og det liker jeg fint, problemet er spesialmalter som ikke kommer i knust form.

Varmekilde. Noe som klarer å få kok på gryta di. Platetoppen min er et mareritt. Må sitte barnevakt med den så den ikke slår seg av. Samt at jeg må isolere med intet mindre enn to "strandhåndklær" og et digert pledd, ellers koker det ikke.

Kjølesystemet mitt heter "murerbøtte" fra europris og kostet 99kr, 65L. Fungerer finfint med whirlpool i gryta og sirkulerende vann rundt og under gryta, i allefall myemye bedre enn luftkjøling utendørs som gjerne tar 2-4timer selv på vinteren. Kan likevel ikke si jeg liker å bære på 30kg nykokt vørter, mye som kan gå riktig ille.

1.Er du singel med penger, (b)kjøp i vei ;)
2.Har du kvinnemenneske (øko-brems), se punkt 1,bokstav b, og be om tilgivelse.

Lykke til! Det er dette som er gøy.
 
craftos skrev:
sparge-vatn?? funker det ikke på komfyren?

Hehe, komfyren funker nok fint til det. Men har du tenkt på kva du skal varme det i?

Eksempel: Eg bryggar 40l OG 1,060 øl. Meskar 10kg malt i 30l vatn som eg har varma i gryta. Av dette får eg ut 20l vørter. Batch-spargar med 2x15l vatn på 78 grader som eg har varma i ein kjøleboks med innebygd varmeelement.
Når det er tid for sparging er det allereie vørter i gryta mi så den kan eg ikkje bruke til varming av vatn på dette tidspunktet.

Vørteren kan jo mellomlagrast i eit gjæringskar el.l mens du spargar med vatn frå gryta sjølvsagt.
 
runarstock skrev:
1.Er du singel med penger, (b)kjøp i vei ;)
2.Har du kvinnemenneske (øko-brems), se punkt 1,bokstav b, og be om tilgivelse.
haha er ikke singel. har også funnet ut at det er lettere og få tilgivelse enn tillatelse  :skitbra:
men tror du at det holder med en 25 liters hyttekjele?.
har planer om og kjøpe knust malt, da maltkvern koster litt mye.(det for bli når jeg ikke lenger kan kjøpe en øl i butikken)
termometer må også med, funker vanlige termometere fra clash olson med ledning eller må man opp på mer robuste saker?
 
protto skrev:
craftos skrev:
sparge-vatn?? funker det ikke på komfyren?

Hehe, komfyren funker nok fint til det. Men har du tenkt på kva du skal varme det i?

Eksempel: Eg bryggar 40l OG 1,060 øl. Meskar 10kg malt i 30l vatn som eg har varma i gryta. Av dette får eg ut 20l vørter. Batch-spargar med 2x15l vatn på 78 grader som eg har varma i ein kjøleboks med innebygd varmeelement.
Når det er tid for sparging er det allereie vørter i gryta mi så den kan eg ikkje bruke til varming av vatn på dette tidspunktet.

Vørteren kan jo mellomlagrast i eit gjæringskar el.l mens du spargar med vatn frå gryta sjølvsagt.
ok så jeg trenger flere gryter av litt størrelse?
 
Jeg bruker bare èn gryte, 40L krabbegryte fra Mekk, tynnbunnet og med et varmetap som ikke ligner grisen, derav den kraftige isoleringen. Det skummer endel, men om det er så mye som 5L er jeg usikker på da jeg har mer enn nok plass i kjelen. Du trenger ikke mer enn èn om du mellomlagrer vørteren fra meskekaret i gjæringsbøtta, eller et annet egnet medium, det gjør jeg. På 5Kg malt bruker jeg 12,5L liter vann, av dette får jeg tappet ganske nøyaktig 7L. Har lært meg at utbyttet mitt ligger på 85-90%, da er formelen (ikke panikk nå, den er enkel) som følger, jeg fant her på siden en plass. (Tilsiktet OG (to siste siffer)*antal liter vørter)/(potensielt utbytte*tilsiktet utbytte). Det brukes litt forskjellige verdier på potensielt utbytte, men jeg bruker 300, noen bruker litt mindre. Så da er det bare å sikte seg inn på det man etterstreber. Mitt forrige brygg, som jeg satte i går var (50*27)/(300*0,85)=~5,3Kg malt. Traff nesten klokkerent med 5,2Kg malt. Tilbake til saken.... Ble litt revet med.

Jeg tapper 7L fra første tapping til mellomlagringskaret.

Sikter på 27L til kok, altså må jeg skylle med 20L (mesken er mettet med vann og vil ikke trekke til seg stort mer). Dette gjør jeg i to like store omganger (dette er partiskylling). Oppvarmet vann står klart, og da dumper jeg oppi 10L vann og rører godt i mesken. Lar det stå i 10minutter, og gjentar èn gang til. Jeg resirkulerer de første 3-4L av avtapningen tilbake over maltsenga for å få den klarest mulig til koking. Søk på forum eller på vorlauf på youtube.
 
Min aller første bryggekjele når jeg startet med all-grain var en hyttekjele på 24 liter. Mener jeg fikk ut ca. 18-19 liter totalt av denne. Trub, humle-oppsug og avdampning krever nok sitt.
 
takker for svar.
planen var og mellomlagre vørteren i gjæringsfatet ja.
noen som vet hvor jeg kan få tak i 30 eller 40 liter kjeler til overkommelige priser? sjekket på mekk men de hadde bare 24 liter.
 
Jeg brygger i en 30 liters kjele og mesker i en Igloo 51L. Kjølebagen er så stor "bare" for at prisen var nesten lik med den lille og at jeg kan brygge større batcher etterhvert. (Trodde en stund jeg skulle brygge 10liters batcher, men det gikk fort over.) Kjører kjelen så full som mulig, men må da sitte konstant barnevakt så det ikke koker over, dvs et startvolum på ca 26-27 liter, ut av dette får en rundt 23 liter ferdig kokt vørter. Så med litt trub i bunn før det før i gjæringskaret så blir det 21 liter i bøtte. Og til slutt 18 liter på flaske. Så det er mye som forsvinner underveis. (18L liter var etter en heftig tørrhumling, 20L på flaske skal nok gå)

Forøvrig veldig fornøyd med oppsettet. Fortsatt i innkjøringsfasen for å bli kjent med effektiviteten på bryggeriet.
 
craftos skrev:
takker for svar.
planen var og mellomlagre vørteren i gjæringsfatet ja.
noen som vet hvor jeg kan få tak i 30 eller 40 liter kjeler til overkommelige priser? sjekket på mekk men de hadde bare 24 liter.

Dra på en båt/fiskeri-butikk og spør etter en krabbekoker. Koster deg ca. 450.- for en 40 liters alumiumsgryte. Midt i blinken for batcher på 25 liter. Det er også enkelt å montere varme-element og kran på aluminium.
 
Tilbake
Topp