Alle typer råd til nytt oppsett (100l)

Hei.

Jeg har i dag en ca 20-talls brygg bak meg (ikke all-verdens) på mitt 25l oppsett, og har nå fått en medbrygger og vi vil oppgradere til +/- 100l.
Googlet og lest mye, og ser ut til at RIMS virker som beste løsning, og har i den anledning noen spørsmål.

1. Finnes det rimeligere alternativer til kjeler, eller snakker vi fort 2.5k? Vi er til en viss grad "handy" så modifiseringer er mulig.
2. Eneste måten å varme opp 100l på er vel gass? Har regnet frem at selv med en 17kW brenner så snakker vi 37,5 min på å få 100l fra 8-100grader (ikke at jeg skal det, men var bare et regnestykke for å få perspektiv). Finnes det noen måte å temperaturstyre dette på - type PID - eller må man styre gasstilførselen manuelt?
3. Hva er den mest effektive måten å sile ut vørteren på i et "så stort" oppsett?

Om det er noe annet veldig viktig å tenke på som man normalt glemmer så legg gjerne igjen en kommentar på det også :)

På forhånd takk for hyggelige, konstruktive og behjelpelige svar :)

Det rimeligste alternativet til å kjøpe kjeler er å finne gamle varmtvannsberedere på søppla og kappe av toppen.

Ifølge min snarveisregning tar det ca. 1min per grad celsius å varme opp 100L med 6kW. Så når mesken allerede har en ca. 65 grader så tar det altså en god halvtime å nå koketemperatur.

Såvidt jeg husker så trengs det 1 kalori til å varme opp 1 gram vann med 1 grad celsius. 1 watt gir 0.24 kalorier, så man trenger 4.2 watt for å nå 1 kalori. Så for å varme opp 100L trenger man 420000 watt. Så deler man dette på tiden man ønsker å bruke på å varme opp 100L med 1 grad for å få watten man trenger til hele massen. I dette tilfellet så deler man på 70 sekunder og får 6000. 70 * 35 grader = 40min.

Kanskje jeg husker formlene feil. Det er faktisk nesten garantert.

Uansett det som de dyre RIMS-bryggeriene (som jeg har sett) i USA gjør er at de bruker propan for å nå opp til koketemperatur, så slår den seg automatisk av og en 2kW-element slår seg på for å vedlikeholde varmen.

Siler vel bare vørteren gjennom en fin kjøkkensil, tenker jeg. En bazooka-slange er kanskje verdt å sjekke ut?

Jeg synes ikke du skal henge deg opp i RIMS med det første,
Du trender 2 kappede beredere som blir ca 100 liter, 1 til mesk og en til HLT, og så en ca. 140 liter til kok.
Setter du inn ett Burco element i mesketank, tre i HLT og tre i kokekjel har du effekt nok til rask oppvarming.

100 liter x 4,2 x 70 grader/ 7KW =70 minutter oppvarmingstid

Så bra. Takk Haarr og Oddvar for raske svar :)

V.v.beredere skal jeg klare å finne.

Oddvar: Du sier 3 elementer i samme tank. Dette er sikkert rimeligere med 3x2,5kW enn 1x7,5 regner jeg med. Hvordan monteres da disse 3? Alle "oppå" hverandre i bunn, eller bør de spres litt utover høyden på karet?
Haarr: Ja, jeg mener også å ha sett at de fleste bruker Gass, hvor du får vesentlig større effekt, og at disse skrur seg automatisk av. Men har enda tilgode å finne instrumentet som skrur av propantilførselen ved nådd temperatur. Hva bruker de for dette?

Takk igjen så langt! :)

Hvorfor er det så mange som bruker forskjellige kjeler til HLT og koking? Utstyret er jo det samme så man kan bare pumpe vørteren tilbake HLT og koke der. Penger og plass spart.

Larzan skrev:
Hvorfor er det så mange som bruker forskjellige kjeler til HLT og koking? Utstyret er jo det samme så man kan bare pumpe vørteren tilbake HLT og koke der. Penger og plass spart.

Kvar vil du gjere av vørteren du silar av mens du har kokekjelen full av vatn då?

protto skrev:
Larzan skrev:

Kvar vil du gjere av vørteren du silar av mens du har kokekjelen full av vatn då?

Jeg sirkulerer tilbake til meskekaret. Når jeg er ferdig tømmer jeg varmekaret og får all vørtere over dit for å koke.

Larzan skrev:
protto skrev:
Larzan skrev:

Jeg sirkulerer tilbake til meskekaret. Når jeg er ferdig tømmer jeg varmekaret og får all vørtere over dit for å koke.
Du vil i såfall få et langt dårligere utbytte enn du ville fått med kontinuerlig utskylling.

Det som er kjekt med tre kar er at man har et sted, kokekjelen, å fylle med fra skyllinga gjennom mesken, meskekaret, fra skyllingsvannet, hlt.
Det går med to som det blir nevnt, men om man partiskyller eller kontinuerlig skylling får man bedre utbytte enn med no sparge, altså ingen skylling.
Det er fordelen med tre kar;)
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Ok, så det blir bedre utbytte av f.eks. 20 liter til mesking og 20 liter skylling enn om jeg sirkulerer 40 liter gjennom hele meskingen og tapper alt på en gang?

Larzan skrev:
Ok, så det blir bedre utbytte av f.eks. 20 liter til mesking og 20 liter skylling enn om jeg sirkulerer 40 liter gjennom hele meskingen og tapper alt på en gang?
Ja, det gir bedre utbytte. Og økt mengde skyllevann i forhold til meskevann gir enda mer utbytte..
Men slikt du beskriver ditt opplegg er mye brukt i united states uf the usa :)
Søk på two tire brewery...
Noen hevder også at nedgangen i effektivitet ikke er så stor som mange hevder/tror :)
Kult konsept, plassbesparende, enkelt og ryddig ;)

Hva snakker vi om i utbyttetap i prosent da? Jeg gjør som lars, resirkulerer alt uten skylling. For meg spiller det ikke så stor rolle om jeg kan "utvinne" 5% mer. Det viktigste er smaken. Kostnadene er uansett på et bra nivå synes jeg

StianB skrev:
Så bra. Takk Haarr og Oddvar for raske svar :)

V.v.beredere skal jeg klare å finne.

Oddvar: Du sier 3 elementer i samme tank. Dette er sikkert rimeligere med 3x2,5kW enn 1x7,5 regner jeg med. Hvordan monteres da disse 3? Alle "oppå" hverandre i bunn, eller bør de spres litt utover høyden på karet?
Haarr: Ja, jeg mener også å ha sett at de fleste bruker Gass, hvor du får vesentlig større effekt, og at disse skrur seg automatisk av. Men har enda tilgode å finne instrumentet som skrur av propantilførselen ved nådd temperatur. Hva bruker de for dette?

Takk igjen så langt! :)

Kliner de i bunnen, Burco ved siden av hverandre i kokekjelen, vaskemaskinelementer er for store så de ligger oppå, men det er kun i HLT.
På Burco må du huske å bypasse termostaten, jeg trodde det var en sikkerhet så det ble reklamasjon på meg selv.

Vedlegg

• CAM_0488.JPG
    CAM_0488.JPG
    533,6 KB · Sett: 440
  • CAM_0491.JPG
    CAM_0491.JPG
    515,4 KB · Sett: 448
Ahh, perfekt. Takk for bilder. Da er det bare å begynne å finne frem utstyr og bestille det som mangler.

Takk så mye for god hjelp!

Stian

Du får og bøybare elementer fra ebay om du ønsker det.

1326921308_resized.jpg

Tilbake
Topp