Alt helt likt bortsett fra gjæringskarene: 4 poeng forskjell

Miguel

Norbrygg-medlem
Hva kan dette komme av? Vi mesket i to omganger, kokte alt i en omgang og tappet på forskjellige kar og fikk ca 4 poeng mer utgjæring på det ene karet. Det var nok til at det var lett å foretrekke øl fra det ene karet fremfor det andre. Alt var altså helt likt bortsett fra gjæringskarene. Det ene var et av de "tønne"-karene bra bryggselv om det andre et standard Europris kar. Luftet ganske likt og.

002 forresten.

Det gikk to rør ned i hvert kar. Begge to endte opp rimelig bånnskrapte. Jeg tviler på at den bittelille forskjellen er årsaken her.

Ingen starter? Risting for å få inn oksygen? Ingen av delene er optimale, og da er man aldri helt garantert stabil utgjæring.

Dette hadde jeg faktisk glemt. Nei, ingen starter. Vi car ca 60 millioner celler short på hvert kar. Men ristet godt ja.

Men, hvis man har nok celler, trenger man en starter da? Er det bare for å pitche aktiv gjær?

Med en fersk starter er du sikker på at gjæren er ved god helse. Hvor gamle var rørene?

Miguel skrev:
Dette hadde jeg faktisk glemt. Nei, ingen starter. Vi car ca 60 millioner celler short på hvert kar. Men ristet godt ja.

Men, hvis man har nok celler, trenger man en starter da? Er det bare for å pitche aktiv gjær?

Dette lurer jeg også på!

Eksempelvis:

Mr. Malty sier at du trenger 287 milliarder celler for 5.25 gallon med OG 1.080

Det sier han tilsvarer 3.9 pakker eller rør produsert 01.09.2013 uten starter.

Med starter sier han at du trenger 2 rør i en 1 liters starter dersom du benytter røreplate.

Dersom jeg velger å lage starter, sette den i kjøleskapet i en dag, dekantere den og tilsette den rene gjæren i vørteren min, vil jeg ikke da oppnå akkurat det samme som å bare kjøpe 4 rør uten starter?

Jeg ser selvfølgelig fordelen med å tilsette en aktiv starter, det jeg lurer på er hvilke fordeler en starter gir dersom man alikevell setter den i kjøleskapet?

Gahr skrev:
Med en fersk starter er du sikker på at gjæren er ved god helse. Hvor gamle var rørene?
De var faktisk ikke mer enn en uke gamle, vi var litt heldige der. Ellers hadde jeg utsatt bryggedagen for å lage startere.

Starteren vekker cellene til liv og vørteren i starteren gjør at de formerer seg.
hvis du tilsetter flere rør så vil celleantallet kanskje være det samme, men helsen til den gjæren du tilsetter vil ikke være like bra som den som hatt en runde i vørter først.

Så laging av starter er ikke bare et spørsmål om økonomi, det er for å sikre at de cellene som tilsettes er ved god helse.
For å si som John Palmer: Om han så hadde vært Bill Gates, og kunne kjøpt så mange rør han ville til å pitche, så hadde han ikke gjort det, for prosessen ved laging av starteren er så utrolig viktig for det ferdige produktet. (jepp, den observante leser ser sikkert at jeg tok med friheten til å oversette)

Bernts skrev:
Starteren vekker cellene til liv og vørteren i starteren gjør at de formerer seg.
hvis du tilsetter flere rør så vil celleantallet kanskje være det samme, men helsen til den gjæren du tilsetter vil ikke være like bra som den som hatt en runde i vørter først.

Så laging av starter er ikke bare et spørsmål om økonomi, det er for å sikre at de cellene som tilsettes er ved god helse.
For å si som John Palmer: Om han så hadde vært Bill Gates, og kunne kjøpt så mange rør han ville til å pitche, så hadde han ikke gjort det, for prosessen ved laging av starteren er så utrolig viktig for det ferdige produktet. (jepp, den observante leser ser sikkert at jeg tok med friheten til å oversette)

Smack pack da? Den lille posen inneholder jo gjærnæring.

Smack Pack er ikke å regne som en gjærstarter. Det er mer som at gjærcellene får hver sin bit av en Bixit tursjokolade kontra hvor gjærstarter er en forrett med rype og sopp og en durabelig porsjon Viltgryte til hovedrett med multekrem til dessert. Bixit-biten hjelper på men er ingen starter.

Odland skrev:
Smack Pack er ikke å regne som en gjærstarter. Det er mer som at gjærcellene får hver sin bit av en Bixit tursjokolade kontra hvor gjærstarter er en forrett med rype og sopp og en durabelig porsjon Viltgryte til hovedrett med multekrem til dessert. Bixit-biten hjelper på men er ingen starter.

Hvis alle madammer kunne vært like billige i drift som gjæren så hadde det nok stått adskillig mye mer fint bling i diverse hjemmebryggeroppsett.

Tilbake
Topp