Alternativ til Maltkvern

Vardeveien øl og trivsel jobber iherdig med å komme igang med første bryggerunde.

Men utstyr må på plass og det er der vi stopper op litt. Vi har kjøpt malt og det må knuses. MÅ man ha maltkvern? Eller er det andre lure løsninger? Ikke lyst å kjøpe for mye utstyr første gangen....

Og hva er greia med oechselvekt? Er det et must?
 
Maltkvern er ett relativt must ja. Om man ikke har det, er det bedre å kjøpe ferdigkvernet malt. Men siden dere allerede har kjøpt malt, ville jeg foreslått å finne ut om det er noen som har en maltkvern å låne bort!
Alternativet ville jeg sagt er å kjøpe en Coronamølle. Koster ikke så alt for mye, og funker greit. Men dere må mest sannsynlig oppgradere en vakker dag uansett, så hvorfor ikke? Maltmøller varer svært lenge!

En Oechselvekt (Hydrometer) er ett must om du har lyst til å ha noen generell ide om hvor godt utbytte dere har, og hvor høy alkoholprosenten i ølet deres blir.
 
Selv kjøper jeg ferdigknust malt, kan kjøpe bra mange kilo før man kommer opp i prisen for en god mølle. Ochslevekt burde du ha hvis du har lyst å vite bl.a alkoholprosenten i ølen din, fremgang i gjæringsprosessen og meskeeffektivitet. Har prøvd blender da jeg fikk feilsendt en pose uknust malt, det ble slettes ikke brukbart.

ochslevekta måler tettheten i vørteren og finnes på europris og den fungerer helt fint. Jo mer sukker i vørteren jo høyere vil vekta flyte. Du måler vørteren før og etter koking (OG original gravity), for å skjekke framgang i gjæring (SG specific gravity) og ved flasking (FG final gravity).
 
Coronamøller selges ofte billig her, god nok til prisen, 2-300 NOK.
Har brukt min i 10 år nå, mulig jeg skal sjekke innstilling og knusningsgrad nå, har noen brygg som er ned mot 85 % utbytte, riktignok brygg med OG opp mot 1070.
Dette er ikke for å hovere men for å vise at det er ikke så ille/dyrt å være ny brygger.
 
Da jeg holdt på med ekstraktbrygg og ikke hadde behov for å knuse mer enn toppen en kilo spesialmalt, så helte jeg malten i en plastpose og knuste den med en tomflaske. Etter at jeg fikk 50liter-speidelen i hus og maler 10+ kilo med malt så ville jeg skygget unna corona, jeg har skrumaskin med Barley Crusher (det finnes sikkert bedre møller, men det viktigste er skrumaskin).

Når det gjelder oechslevekt så koster den en femtilapp på Europris. Den er grei å ha for å lære seg saker og ting, men dette er en cirkavitenskap, forhåpentligvis blir den godt øl lell. Det er ikke et problem, om du er sjelden på Europris, så kjøper du bare to!  :) 

Men hvis du er grønn så vil jeg si at en oechslevekt er livsviktig. Ikke på grunn av nøyaktige målinger, men du har lyst til å sjekke at gjæringsfatet har stått varmt nok til at gjæra virkelig har fått gjort sitt. Jeg er 50-100 brygg på vei. I bryggelaget mitt så har vi nå to temperaturkammere (døde frysere og kjøleskap) med stc1000-styrte varmekabler i bunnen der dunkene står oppå paller. Dette fordi jeg med gru husker brygg nummer tre, der jeg plasserte dunken litt for langt unna varmepumpa på hytta, og det resulterte i at jeg flasket nesten tre kassen med maltsaft.
Her på forumet snakkes det naturlig nok mest om bryggedag og flaskedag, men det ALLER viktigste er at du har kontroll over det som skjer innimellom. Hvis du ikke vet at du har kontroll over temperaturen under gjæring, så kan alt være bortkastet. Og det er umulig å vite om du har kontroll over temperaturen under gjæring før du har sjekket om du har kontroll over temperaturen under gjæring, og det gjør du med et oechslemeter. Hvis oechslemeteret viser noe så vanvittig høyt som 1020 på flaskedag, så bør du skru opp temperaturen og la ting stå en uke til. Men den dagen du er sikker på at du har kontroll over temperaturen i gjæringsprosessen, da kan jeg være enig med deg i at oechslevekten ikke er livsviktig. Godt øl blir det uansett.  :)
 
Tilbake
Topp