Altfor høy FG (1.030) - noe som kan gjøres?

Frode Granli skrev:
Hvis man bruker gjærstarter og mr Malty g har full kontroll på temperaturen i ølet men sliter med utgjæring.
Er det da luftingen av ølet man bør se nærmere på ?
Riktig oskygenering er en faktor å se på, en annen er mesketemperaturen/maltsammensetningen.
 
Bernts skrev:
loebrygg skrev:
Ingen som har noen formening om jeg burde bekymre meg for karboneringa?

Ikke noe å bekymre seg for, la det stå tiden ut og karboner på vanlig måte.
Selv om WLP007 er kjent som en notorisk bunnfeller, så vil den på lik linje med annen gjær ha de mest attenuerende cellene i suspensjon til slutt. Så la de gjøre jobben sin og jobbe med de siste SG poengene før karbonering.
Uansett vil du ved en tidligere karbonering ha mye mindre kontroll over trykket i flasken hvis ikke vørteren er ferdig gjæret.

Nå virker det som den kommer til å gjære ganske fort ut
 
Nei hygrometer på gjærtemp og kompanserte i kalkulator. For morro skyld så økte jeg vørter temp til 20 og kom ut med det samme. Etter en omtapp og tilsette den ferdigvaskede gjæren fra primær så har den krøpet ned bittelitt til ca 26.
Får stå en uke til så ser jeg da
 
Alkoholen ville vel slå inn på refraktometeret pgå annet lysbrytning eller lignende

Ja, det var nok derfor Petter lurte på dette. I så fall må man korrigere avlesning i kalkulator eller med formel for å få riktig målingsresultat. Antar for øvrig at du målte med hydrometer (som måler tetthet/relativ tetthet) og ikke hygrometer (som måler fuktighet) ;)
 
Litt autocorrect ute og gå der ja. Burde sikkert ha luftet vørteren enda bedre før jeg pitchet starteren men det har holdt nok før...
 
Tilbake
Topp