Amatørbrygg

Ok, det var det du ment ja :roedme: hehe.

Vel.. har du noe tall på max watt/cm[sup]2[/sup] man kan tillate seg? jeg kan godt gjør en overflatearealsbergning. Nå skal det også legges til at konveksjonene blir veldig stor med dette oppsettet også.

Som sagt, så har jeg bare brygget ett øl enda, som står til gjæring nå. Jeg smakte jo på vørteren, men fikk ingen fornemmelse av noe brentsmak i hvert fall. I forhold til tykkelsen på vørteren, så var det en IPA jeg brygget som kom ut med en post-boil OG på 77.

Spørsmål:
Jeg er ganske sikker på at jeg pitcha bra med gjær. Brukte Mr Malty Pitching Rate Calculator for å bregne starteren og i tillegg har jeg brukt magnetrører. Gjæra har tilsynelatende vært veldig aktiv. Vil jeg da ved å måle FG kunne si noe om hvorvidt jeg har fått en del karamelliserte sukkerarter?
 
Etter en lenger googlesøkrunde om karamellisering og "scorching" av vørteren har jeg tenkt med god samvittighet å friskmelde vannkokerelementet. Dette virker som et problem som bare mange advarer mot men som ytterst få har opplevd og da er det snakk om tilfeller hvor vørtervolumet har vært svært lite eller at ting har adherert seg til elementet. I praksis vil det være alt for mye dynamikk i vørteren til at temperaturen i nær avstand til element skal kunne komme så mye over 100 C, så lenge hele elementet er nedsunket. I tillegg så er ikke watt/cm[sup]2[/sup] forholdet så hårreisende my større på et vannkokerelement sammenliknet med de mere dedikerte varmeelement som jeg ser folk bruker.

Her er to tråder med litt mer diskusjon rundt temaet:
http://www.homebrewtalk.com/f11/scorched-wort-heatsticks-98933/ http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?p=52016&sid=d8b0853fa95a5bbf3efaf7cf8dd7277d
 
Det er ikke så farlig i seg selv om lokket ligger på eller ikke. Det som er viktig er at man har en rimelig avdamping underveis. Om man lar lokket ligge på med en liten glipe, er det som regel mer enn godt nok. Lokket bidrar til at varmen holdes bedre. da får man lettere god koking, osv. En rate på minst 8 % per time er vel vanlig å regne som grei fordamping.
 
Det gjenstår det bare å bruke elementet, brygge et øl og konstatere:

MythBusted.gif


;D
 
Fettern skrev:
Etter en lenger googlesøkrunde om karamellisering og "scorching" av vørteren har jeg tenkt med god samvittighet å friskmelde vannkokerelementet. Dette virker som et problem som bare mange advarer mot men som ytterst få har opplevd og da er det snakk om tilfeller hvor vørtervolumet har vært svært lite eller at ting har adherert seg til elementet. I praksis vil det være alt for mye dynamikk i vørteren til at temperaturen i nær avstand til element skal kunne komme så mye over 100 C, så lenge hele elementet er nedsunket. I tillegg så er ikke watt/cm[sup]2[/sup] forholdet så hårreisende my større på et vannkokerelement sammenliknet med de mere dedikerte varmeelement som jeg ser folk bruker.

Her er to tråder med litt mer diskusjon rundt temaet:
http://www.homebrewtalk.com/f11/scorched-wort-heatsticks-98933/ http://www.thebrewingnetwork.com/forum/viewtopic.php?p=52016&sid=d8b0853fa95a5bbf3efaf7cf8dd7277d

Det var hyggelig lesning, (ditt innlegg) har ikke selv sett på dette temaet men ser at jeg ikke plages med karamellisering på noen av elementene, selv et 2 Kw element fra en Eltomaskin som kanskje har liit større flate enn vannkokerelementet montert i mesketanken (RIMS) har ikke antydning til belegg. Tror det er fra RIMS "hysteriet" om karamellisering kommer.
Jeg skal bygge ny kokekjele så jeg er ute etter billige/gratis elementer, kaster heller bort penger på microcontroller/PC styring  :) :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Med to elementer iserie blir det 500 + 500 = totalt 1000 W

Gjelder dette for 2 stk elementer på 2000 W? Vitenskap er sjelden logisk, og det er vel derfor det er så spennende! Men - så dumt! Betaler for 4000 W og får bare 1000....

Kan man bruke en dimmer eller annen løsning? Hva med å serie koble 3 eller 4 sånne elementer?

Clas Ohlson har en vannkoker med relativt langt element på 2200 W til ca 150 kr.
 
Dimmere av den typen du får kjøpt på Clas ohlson er bare dimensjonert til å tåle effekt opp mot 300 watt. Som skrevet tidligere så kan du bruke en effektregulator som er å få kjøpt på ELFA Norge. Her er en tråd hvor dette diskuteres mer i detalj:

http://www.brygging.net/phpBB2/viewtopic.php?p=23719&sid=457832066956f2fe959af515cf615e2e
 
mojo skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Med to elementer iserie blir det 500 + 500 = totalt 1000 W

Gjelder dette for 2 stk elementer på 2000 W? Vitenskap er sjelden logisk, og det er vel derfor det er så spennende! Men - så dumt! Betaler for 4000 W og får bare 1000....

Kan man bruke en dimmer eller annen løsning? Hva med å serie koble 3 eller 4 sånne elementer?

Clas Ohlson har en vannkoker med relativt langt element på 2200 W til ca 150 kr.

Med 2 stk. 2 Kw elementer i serie får du halv spenning over vert og halv strøm gjennom dem, effekt = spenning x strøm, reduksjonen er da 2↑2=4, vert element blir på 500 w, tilsammen 1000 W
Med 3 i serie blir effekten redusert med 3↑2 = 9, 2000/9 = 222,22 x 3 = totalt 666,66 W

Efektregulator (dimmer) på 2 KVA er ganske heftige greier, vet ikke pris på disse og synes det er ganske unødvendig i øl sammenheng. men vissifall er det viktig å vite forskjell på regulatorene, til varmekabel brukes "reletypen" disse slår på varmen i fx. 1 minutt og av i 9 minutter for å få 10 % effekt, helt uaktuelt i ølsammenheng, det må brukes triactypen, denne slår av og på 100 ganger isekundet, 2 halvperioder x 50 per. sekund.
 
Kjøper man fire elementer og kobler slik

a) 2 og 2 i serie er 1000 watt
b) 2 og 2 i serie er 1000 watt

Så paralellkobler man a) og b), vips da har man 2kw fordelt på fire elementer. Er jo ikke sikkert det er så nødvendig, og det firedobler prisen og arebeidet.
 
En myth busted teori er å lage en pils og se om det ser ut som gult piss (riktignok om du drikker mye  vann), da er myten busted  :idea:
;D
 
Da ville jeg heller få tak i ett element på 2KW og et på 1,4KW. Da kunne jeg med en tretrinnsbryter koble enten 1,4, 2 eller 3,4KW. Det holder akkurat fint på en 16A kurs.
 
Richard skrev:
Kjøper man fire elementer og kobler slik

a) 2 og 2 i serie er 1000 watt
b) 2 og 2 i serie er 1000 watt

Så paralellkobler man a) og b), vips da har man 2kw fordelt på fire elementer. Er jo ikke sikkert det er så nødvendig, og det firedobler prisen og arebeidet.

Det stemmer det med effekten, lurer på om det ikke stemmer det med unødvendigheten av en slik kobling også, det at karamellisering ikke er et problem i en kokekjele.
 
Har lenge trodd at karamellisering kunne være et problem når man varmer vørter med så høy effekt i forhold til elementstørrelsen, men er det ikke slik er løsningen genial og superbillig. Alt man trenger er en hyttegryte til noen hundrelapper og en vannkoker til 150kroner. Billigere enn det får man ikke en kokegryte og inngangsporten til brygging er suverent enkel. Du må riktignok være så handy at man klarer å demontere vannkokeren, lage hull i gryta og montere elementet i kjelen.
 
Fettern skrev:
Hvorfor ikke installere vannkokerelementet i et gjæringskar, slik som den fyren her:

http://www.jimsbeerkit.co.uk/boiling.htm
Da snakker vi virkelig billig bryggeutstyr og som har en viss kapasitet også.

Jeg har riktignok veldi dårlig syn, men koker han i en plastbøtte ?  greit nok hvis den tåler temperature og er for varmt neringsmiddel, sjønt, han hadde vel ikke gjort det ellers.

Jeg begynner å se for meg kopi av Speidel Braumeist til 1000 lappen hadde bert greit å kunne brygge mindre enn 60 liter, 60 liter weis blir hardt å sluke unna før holdbarhetendatoen går ut  :)
 
Dette var en herlig tråd! Cowboybryggere foren eder :) Minner meg om min første bryggedag, jeg brukte dog ekstrakt :) Mandelkvern =  :amen:

Så til det som trigget meg, vannkokeren!

Er det slik at den *må* demonteres før den brukes, eller kan man bare kappe ned kokeren til passe størrelse å slenge oppi gryta med strøm tilkoblet? (selvfølgelig må av/på knappen fikses litt på men..)

Madsun - noen som selger billig vannkoker?
 
madsun skrev:
Dette var en herlig tråd! Cowboybryggere foren eder :) Minner meg om min første bryggedag, jeg brukte dog ekstrakt :) Mandelkvern =  :amen:

Så til det som trigget meg, vannkokeren!

Er det slik at den *må* demonteres før den brukes, eller kan man bare kappe ned kokeren til passe størrelse å slenge oppi gryta med strøm tilkoblet? (selvfølgelig må av/på knappen fikses litt på men..)

Madsun - noen som selger billig vannkoker?

Du har bare med å demontere elementet og montere det i kokeren på ordentlig vis, basta,  her setter jeg ikke inn noe smiletegn.
 
Slutter meg til Oddvar her. Det ville jo vært livsfarlig å slenge den virksomme delen rett i vørteren... Men det trådstarter foreslår virker trygt nok.
 
Tilbake
Topp