Amatørbrygg

Coolt :brygging:! Store greier da, hadde ikke fått plass i min 35 m2 store leilighet for å si det sånn. Regner med at en counterflow eller plate kjøler er et must her.
 
Kul gryte! Ser ut som om det ikke er noe rust på innsiden, er gryten emaljert eller belagt med en annen metalltype?
 
Jeg er litt usikker på hva gryta er belagt med faktisk, men trolig er den forsinket. Selve gryta er av stål. Tradisjonelle bryggerpanner av kobber er ofte tinnbelagt på innsiden, men det er altså ikke tilfellet her.
Jeg kjenner et par kompetente personer som skal hjelpe meg å lage ny stuss til ovnsrør, samt skjære ut nye ringer og topp. Mulig noen av disse kan si mer om hva panna er belagt med.
Den er som det påpekes litt voldsom. De fleste kjelringovner jeg har sett har vært betydelig mindre. Jeg tror derfor også jeg skal bygge brennkammeret litt mindre.

Husk at det ikke er uvanlig at gamle bygårder har kjelringovner i kjelleren. Disse ble brukt til å varme vann til klesvask.
Ofte er disse i bedre stand enn de som har stått på låver og i uthus og rustet
 
Eduard skrev:
Kul gryte! Ser ut som om det ikke er noe rust på innsiden, er gryten emaljert eller belagt med en annen metalltype?

En slik sak kunne vel bare komme fra Sjøddarn, eller? :amen:

(Er ikke trønder, men har jobba i Trondheim for læng sia..)
 
Bra den er belagt med ett eller annet, for rust vil ubønnhørlig ødelegge ølets smak. Dette kan du brygge noe fint med!
 
Jeg har virkelig lyst til å komme tilbunns i hvorvidt et vannkokerelement (2000 watt) kan gi målbar karamellisering av vørteren, så jeg har ideer om å gjøre følgende eksperiment:

Først lages to batcher på 1 liter og 100g spraymalt hver. Den en kokes i en kjele på komfyren og den andre kokes på full styrke i en vannkoker. Begge kokes i 1 time og underveis tilsettes kokende vann for å opprettholde konstant vannmengde. Etter avkjøling settes vørteren til gjæring på hver sin en 1.5 liters flasker i f.eks en uke. Her tenker jeg å bruke en viss mengde brødgjær (en pakke tørrgjær i hver ville vært det enkleste, men jeg er veldig usikker på hva som er riktig mengde).

Ved å sammenlikne vørterfarge og attenuation vil dette si meg hvorvidt det er fare for karamellisering ved bruk av et slikt element.

Har et slikt eksperiment noe for seg? Noen kommentarer/ideer?
 
Jeg tror ikke det vil gi resultater som du kan trekke videre til større mengder med malt. Varmetapet fra vørteren til omgivelsen er annerledes bl a. Med dette elementet på 2 kW til bare 1 liter (og ikke 25 liter) så vil man tilføre denne lille vørteren mye mer energi, i forhold.

Men, det er uansett interessant å få vite resultatene, selv om dette kan innebære overkoking og karamelisering etter kun noen få minutters koketid.
 
Fettern skrev:
Jeg har virkelig lyst til å komme tilbunns i hvorvidt et vannkokerelement (2000 watt) kan gi målbar karamellisering av vørteren, så jeg har ideer om å gjøre følgende eksperiment:
(...)

Bra med litt Science her inne!  :ilike: Men jeg tror også at 2000 watt rett i fletta på en liten vørter MÅ gi overkoking.

Jeg har kjøpt vannkoker i dag. Clas Ohslon 179kr, 2200watt.  Lurer på å sette den i bunnen, da jeg har en rustfri kjele med oppbygd bunn og et skjult element på 2300w. (kommer noen bilder snart!) :)  Ser ut som elementet er beregnet å sitte et flatt sted... og kjelens side er vanligvis krum.
 
For å teste om elementet i mesketanken (rims) kom til å svi vørteren prøvde jeg med sukkerløsng først, det gikk bra, så da gikk det også bra under mesking.
Men, dette gir et annet forhold enn i kokekjelen, i mesketanken er det konstant sirkulasjon mens elementet er påslått, stor sirkulasjon siden jeg ike behøver å strupe ned flowet.
Men sukker kan også brukes i kokekjelen istendenfor å spandere øl i dass, 1 kilo pr. 10 liter vann skulle være nok til simulering.
 
mojo skrev:
Bra med litt Science her inne!  :ilike: Men jeg tror også at 2000 watt rett i fletta på en liten vørter MÅ gi overkoking.

Jeg har kjøpt vannkoker i dag. Clas Ohslon 179kr, 2200watt.  Lurer på å sette den i bunnen, da jeg har en rustfri kjele med oppbygd bunn og et skjult element på 2300w. (kommer noen bilder snart!) :)  Ser ut som elementet er beregnet å sitte et flatt sted... og kjelens side er vanligvis krum.

Jeg skjønner du liker å sette tennene i ting med én gang, men her kan det være lurt å legge ut noen bilder på forumet av gryten og det (demonterte) varmeelementet fra vannkokeren, før du setter dremelen i kjelen.  :yes: For har du en gang laget et hull så er det for oss ikke-rustfrittstålsveisere ikke så lett å klikke på 'undo'-knappen! Da er det  :hadet: til kjelen. Og et gammelt nederlandsk ordtak sier jo: 768 vet mer enn 1!  ;D
 
Takk for mye bra innspill! Ser vel den jeg også nå at 1 liter vørter i en vannkoker blir litt heftig, selv om dette oppsettet hadde forenklet eksperimentet veldig. Men det med å bruke sukker er en god idé, slik at jeg føler nå at simuleringen er gjennomførbar i en større skala. 

Jeg kan få tak i en kjele som passer til induksjonstoppen min som jeg tror vil passe til ca 15 liter vørter. Så jeg ser for meg nå en simulering med to 15 liters batcher med 1.5 kilo sukker hver.  Noen ideer på hvor mye gjær jeg skal tilsette? 

Mojo: gleder meg til å se bilder!
 
Eduard skrev:
Jeg skjønner du liker å sette tennene i ting med én gang, men her kan det være lurt å legge ut noen bilder på forumet av gryten og det (demonterte) varmeelementet fra vannkokeren, før du setter dremelen i kjelen.  :yes: For har du en gang laget et hull så er det for oss ikke-rustfrittstålsveisere ikke så lett å klikke på 'undo'-knappen! Da er det  :hadet: til kjelen. Og et gammelt nederlandsk ordtak sier jo: 768 vet mer enn 1!  ;D

768 medlemmer i forumet  :) etter 1 1/2 pils tok jeg den lett  :)
For oss som hugger beredere er det enkelt å lage to lokk og klemme over hullet, men sevfølgelig best og penest å slippe det.
 
Vil egentlig ikke tro det er nødvendig å gjennomføre en gjæring.
Ved bruk av sukker vil du nokk lett kunne se og smake om det har forekomet noen form for karamellisering.

Hvist du ikke kjenner noen forskjell på de to sukkerlakene er det i allefall ikke mer forskjell enn att det ikke vil gi noe utslag på det ferdige resultatet.
 
Steinarja skrev:
Vil egentlig ikke tro det er nødvendig å gjennomføre en gjæring.
Ved bruk av sukker vil du nokk lett kunne se og smake om det har forekomet noen form for karamellisering.

Hvist du ikke kjenner noen forskjell på de to sukkerlakene er det i allefall ikke mer forskjell enn att det ikke vil gi noe utslag på det ferdige resultatet.

Enig med deg, spørsmålet er om det blir svidd på elementet, sagt på en annen måte, om vørten/sukkerlaken blir ødelagt før den ender i gjæringskaret.
 
Jeg synes det hadde vært artig å gjennomført gjæringen, da kan du si noe om hvor stor forskjell et "worst case scenario" vil gi på attenuation. Hvis du f.eks. finner ut at det selv etter gjentatt voldtekt av vørteren med kraftelement kun er et par poengs forskjell i FG på de to vørterne, så har dette fint lite å si for utgjæringsgraden i et reelt tilfelle.
 
Dalaker skrev:
Jeg synes det hadde vært artig å gjennomført gjæringen, da kan du si noe om hvor stor forskjell et "worst case scenario" vil gi på attenuation. Hvis du f.eks. finner ut at det selv etter gjentatt voldtekt av vørteren med kraftelement kun er et par poengs forskjell i FG på de to vørterne, så har dette fint lite å si for utgjæringsgraden i et reelt tilfelle.

Men så skal det vel også være på en reell vørter og ikke rent sukker. 2 x 15 liter vørter på normal SG = dyrt prosjekt

Så da er det kanskje greit å rett og slett lage øl av det, så det i hvet fall kan drikkes opp !?  :biersmile:

Litt svidd på elementet er forresten kanskje ikke det samme som at vørteren smaker brent?
 
[webmaster: kanskje dette med vannkoker-elementer burde skilles til en egen tråd? mojo]

Her er noen bilder av kokekar og vannkokerelementet. Planen er nok å prøve med ett ekstra element og se om det blir for brent. Eventuelt kjøpe en triac-regulator fra ELFA til 400kr, evt seriekoble 2 elementer på til sammen 1100W. Hadde umidelbart tenkt å montere elementet inn i siden på kjelen, men tenker at det kanskje er lettere å få det tett hvis jeg setter det i bunnen (som er flat)

Bildebeskrivelser:
2905 - mitt rustrfri kokekar 75 L, integrert varmeelement 200W  (målt til 2300W), stammer fra Løveapoteket hvor det har vært oppbevaringskar for varmt vann før destillering, kostet meg 200 kr  :ilike: (ett av mine nyinnkjøpte Cornelius-fat fra Vin og Bar ved siden av for å illustrere størrelsen, fatet er av typen "Der Tiger im Container" :skitbra:)
2860 - samme kokekar i bruk på kjøkkenet
2861 - spesifikasjonsskilt på kokekjelen. NAF75 står nok for Norges Apotekerforening og 75 liter
2890 - vannkoker fra Clas Ohlson, 179 kr, 2200W
2898 - demontert element, pakning (rød) og kontakt (svart). Kontakta var festa til elementet via 3 skruer. Pakningen satt i mellom.
2908 - utsikt fra under kokekaret uten bunnplata montert, viser det innebygde elementet, kanskje en standard kokeplate?
2910 - spesifikasjonsskilt på "kokeplata"

Forresten noen som har hørt om Odd A Simonsen Fabrikk for rustfrie kokeapparater?
 

Vedlegg

  • IMG_2905 resize.JPG
    IMG_2905 resize.JPG
    98,7 KB · Sett: 1.526
  • IMG_2860 resize.JPG
    IMG_2860 resize.JPG
    51 KB · Sett: 1.531
  • IMG_2861 resize.JPG
    IMG_2861 resize.JPG
    52,2 KB · Sett: 1.472
  • IMG_2890 resize.JPG
    52,7 KB · Sett: 1.462
  • IMG_2898 resize.JPG
    IMG_2898 resize.JPG
    52,9 KB · Sett: 1.508
  • IMG_2908 resize.JPG
    IMG_2908 resize.JPG
    60,3 KB · Sett: 1.502
  • IMG_2910 resize.JPG
    IMG_2910 resize.JPG
    54 KB · Sett: 1.477
Har ett spørsmål til ang brygget mitt. Nå har dunken stått hvertfall en uke, og OG er fortsatt den samme. Har gjæren daua?  :attevar: Må jeg kjøpe ny gjær? Isåfall, hvis jeg skal lage tsjek pilsner, bør jeg velge samme gjær som jeg hadde (les første innlegg) eller noe annet? Bør jeg lage gjærstarter først?

Trenger litt hjelp nå føler jeg!  :help: Vil ikke ødelegge et øl jeg brukte så mye krefter på å lage (merk: mandelkvern + 5 kg malt)
 
Tilbake
Topp