Amber malt

loebrygg

Norbrygg-medlem
Hei,
tenker å brygge en ny Imperial Amber Ale om ikke så lenge
Hva er egentlig retningslinjer for bruk av denne, mengde/%?
Tenker på Amber malt fra Thomas Fawcett & Sons. siden det er denne Bryggselv kjører

Hei. Hvordan gikk det? Brygget du med amber?

Vekker denne litt fra de døde. Satte nettopp en amber med.. ambermalt fra castle. Syns det hørtes fint ut og så noen sammenligne amber med victory/bisquit så tenkte det ikke kunne gå fryktelig galt. Endte opp med rundt 5% og leser fryktelige ting på nettet. (Det blir nok godt øl, men kanskje ikke helt hva jeg hadde tenkt)

Flere erfaringer med ambermalt?

Amber malt fra forskjellige maltleverandører kan være svært forskjellig. Fullers 1845 smaker som Thomas Fawcett Amber Malt (men er visst brygget med malt fra Simpsons). Castle er såvidt jeg husker mye lysere.

Kult, det roer ned forventningene mine til knekkebrød-og-tam-kaffe-øl noe. Ikke at jeg egentlig forventet noe slikt, men syns beskrivelsen av "lys amber" høres forlokkende ut. Leste meg opp på ambermalt i forkant, og ville ha noe "kjeksete" i amberen, men tror jeg bytter med noe munichmalt neste gang.

Nei, ble aldri no av,
men står fortsatt på programmet
Forrige Imperial Amber Ale'n min smaker nå forøverig aldeles nydelig etter 9 månder

Lurer fortsatt på hva amber malt egentlig er, sånn i forhold til Victory/Munich/Bisquit

Som sagt: Amber malt er forskjellig. Thomas Fawcett, som du nevner øverst, er beslektet med moderne brown malt. Den gir noe maltsødme, men også et mye mer røstet preg enn münchener, og samtidig uten brentsmaken fra de svarte malttypene. Mulig den kan sammenlignes med en svært mørk biscuit malt.

Skal egentlig inrømme at jeg ikke har så god erfaring med spesial malt uten om cara/crystal, de hard røstede som black/chocholate og ristet bygg
Men mener at den forige Amber'n min hadde veldig tørket frukt preg, daddel, rosin etc.

Tilbake
Topp