FWK - Plutselig jul

glenn sørvaag

Norbrygg-medlem
Satt en FWK Plutselig Jul fra ølbrygging i dag.
Ble smått litt bekymret for om dette kommer til å bli noe bra greier.

Ble levert med en pk Nottingham, og skal være en am Amber.

Men ingen tørrhumle, og ingen info om hva humle som er brukt i kittet.
edit: googlefu'en ga info om settet:

Malt: Pale Ale malt, Red X, Imperial Malt og Crystal Malt
Humle: Columbus, Simcoe og Cascade

Noen som har testet denne, og vet om den blir bra, as is?
 
Satt en FWK Plutselig Jul fra ølbrygging i dag.
Ble smått litt bekymret for om dette kommer til å bli noe bra greier.

Ble levert med en pk Nottingham, og skal være en am Amber.

Men ingen tørrhumle, og ingen info om hva humle som er brukt i kittet.
edit: googlefu'en ga info om settet:

Malt: Pale Ale malt, Red X, Imperial Malt og Crystal Malt
Humle: Columbus, Simcoe og Cascade

Noen som har testet denne, og vet om den blir bra, as is?
Tipper det er tilnærmet samme oppskrift som i all grain settet deres, oppskrift under.

 
Satt en FWK Plutselig Jul fra ølbrygging i dag.
Ble smått litt bekymret for om dette kommer til å bli noe bra greier.

Ble levert med en pk Nottingham, og skal være en am Amber.

Men ingen tørrhumle, og ingen info om hva humle som er brukt i kittet.
edit: googlefu'en ga info om settet:

Malt: Pale Ale malt, Red X, Imperial Malt og Crystal Malt
Humle: Columbus, Simcoe og Cascade

Noen som har testet denne, og vet om den blir bra, as is?
Kjøp aldri sett uten skikkelig oppskrift.
 
100 % enig! Men FWK er jo ferdiglaget, og da er det jo ikke stort annet enn gjæringen som trenger beskrivelse. Tilsvarer denne, om man skulle få lyst på blomkålsuppe: https://nordfjordkjott.no/produkter/blomkalsuppe
Jeg tenker jo på muligheta til å lære noe om sammensetning av malt og humle, også. Så sjøl om det er ferdig vørter, er det interessant å vite hva som er brukt, og hvor mye av hvert malt.

Det er kanskje ikke så interessant for alle, men for dem som får - eller har - interesse for å mekke egne oppskrifter, kan det være det. Gode sett er er en god ting - og særlig hvis de kan fungere som springbrett inn i egenkreativitet:). Ære være deg for setta dine. De er forbilledlige:)!
 
Kjøp aldri sett uten skikkelig oppskrift.

Nå var det heller bare forpakningen og instruksjonene som var mangelfulle i dette tilfellet, detaljert oppskrift lå på nettsiden.

Men hadde ett lite håp om at noen hadde erfaring med dette settet slik at jeg kunne ha redda det inn før det skal bokses :)

Mange år siden sist jeg hadde ett brygg uten tørrhumle, så det føles litt feil ut dette her :p
 
Nå var det heller bare forpakningen og instruksjonene som var mangelfulle i dette tilfellet, detaljert oppskrift lå på nettsiden.

Men hadde ett lite håp om at noen hadde erfaring med dette settet slik at jeg kunne ha redda det inn før det skal bokses :)

Mange år siden sist jeg hadde ett brygg uten tørrhumle, så det føles litt feil ut dette her :p
Klassisk amerikansk amber trenger ikke tørrhumle, men om man ønsker å tørrhumle er ikke det feil heller. Det blir et spørsmål om personlig smak. Har ikke smakt dette ølet, men Bryggselv hadde et ølsett (het det Amber Christmas, tro?) med litt tørrhumle – og det var kjempegodt.
 
Klassisk amerikansk amber trenger ikke tørrhumle, men om man ønsker å tørrhumle er ikke det feil heller. Det blir et spørsmål om personlig smak. Har ikke smakt dette ølet, men Bryggselv hadde et ølsett (het det Amber Christmas, tro?) med litt tørrhumle – og det var kjempegodt.

Ja, Amber Christmas var veldig god! Jeg får ta å rote litt i frysen og se hva jeg finner :)
 
Amber Christmas hadde Centennial som tørrhumle. Dersom du ikke finner noe passende selv, har jeg Amarillo, Cashmere, Columbus, Citra, Mosaic, Talus, Strata og Southern Passion :p.
 
Har brygget fra sett fra Ølbrygging en gang med godt resultat - Oppskriften fulgte med den gangen. Kopierte og brygga flere ganger etterpå. De har forandra litt på oppskriften oppigjennom tror jeg....Jeg brygga den faktisk i dag. Gjorde det i fjor også, men bruker nå Ebbegarden Kveik på den, og det blir veldig godt øl :)
 
Har brygget fra sett fra Ølbrygging en gang med godt resultat - Oppskriften fulgte med den gangen. Kopierte og brygga flere ganger etterpå. De har forandra litt på oppskriften oppigjennom tror jeg....Jeg brygga den faktisk i dag. Gjorde det i fjor også, men bruker nå Ebbegarden Kveik på den, og det blir veldig godt øl :)
Takker, syns du det har vært nok humle? Jeg liker litt humlede øl, og siden det stod american, så forventet jeg egentlig det.
 
Tilbake
Topp