Amerikansk IPA med maltekstrakt

Leter og leter, men er ikke i stand til å finne noen oppskrift på dette. Virker som det meste er basert på all grain og kanskje at jeg leter på feil plass!

Kan noen hjelpe meg med dette da jeg er helt blank på det med å lage oppskrifter selv.

Tenker meg å brygge ca. 20 alt.10 liter og trenger da selvsagt mengde og type ekstrakt, humle og gjærtype.

Jeg syns det kan være godt med en lys IPA ny og ne også.
I så måte er det fint å bare bruke lys ekstrakt til OG ca 1.060
For 20 liter trenger du ca 4 kg flytende lys ekstrakt for å oppnå det.
Godt med humle sent i prosessen, feks 40 gram etter en uke på gjærkaret, 40 gram ved 5 min igjen av kok, 40 gram ved 15 min igjen, og resten opp til en IBU på feks 60-70.
Skjønner at det er litt lite hjelp i dette, siden du spør om mengder og slik. Men det er avhengig av alfasyrenivået i humlen din. Derfor er du nødt til å vite eksakt hvilken humle du skal bruke først.
Jeg er glad i Centennial, Simcoe og Nelson Sauvin likt fordelt i alle steg.
På gjærfronten funker mye bra. Det enkleste er kanskje US-05 som er en tørrgjær. Til 20 liter bør en pakke holde.
Det er litt viktig å finne en gjær som gjærer langt ut, for å få et tørt produkt.

Enda eit forslag: Ein enkel IPA som kun treng å koka i 30 min, og benytter tørr maltekstrakt da det har litt bedre utgjæringsgrad enn flytande.

20L
OG 64
IBU 60-70
3500 g  Dry Light; Muntons
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 30 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 30 m
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 15 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 15 m
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 0 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 0 m
25 g Chinook (11,0%) - added dry to primary fermenter
25 g Cascade (6,3%) - added dry to primary fermenter

WLP007 med starter eller safale us-05 som tørrgjær alternativ.
kjøl vørter til 15 grader, pitch gjæren og sett dunken i ca.18 grader romtemp også hev til ca. 20 grader romtemp etter ca.1/2 veke.

Jeg har fått veldig god respons på min American IPA fra ekstrakt!

ca 12 liter godsaker (flasket, var vel 13 liter i utgangspunktet)

2,50 kg (92,6%) Amber dry extract
100 g (3,7%) 60L crystal
100 g (3,7%) 20L crystal

35 g Cascade 60 min
15 g Cascade 15 min
15 g Cascade 5 min
35 g Cascade dry hop 7 dager (sekundær)

Safale US-05

Havna vel på 7,3 % ABV. Perfecto  :)

Edit: Beregnet IBU i BeerSmith er vel 54 (Tinseth), men gudveit hva den egentlig havna på.

Torvald skrev:
Enda eit forslag: Ein enkel IPA som kun treng å koka i 30 min, og benytter tørr maltekstrakt da det har litt bedre utgjæringsgrad enn flytande.

20L
OG 64
IBU 60-70
3500 g  Dry Light; Muntons
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 30 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 30 m
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 15 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 15 m
25 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 0 m
25 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 0 m
25 g Chinook (11,0%) - added dry to primary fermenter
25 g Cascade (6,3%) - added dry to primary fermenter

WLP007 med starter eller Safale us-05 som tørrgjær alternativ.
kjøl vørter til 15 grader, pitch gjæren og sett dunken i ca.18 grader romtemp også hev til ca. 20 grader romtemp etter ca.1/2 veke.

Hvor får man kjøpt "muntons dry light"? [size=8pt](Regner med dette er spraymalt?)[/size]

Ruben D skrev:
Hvor får man kjøpt "Muntons dry light"? [size=8pt](Regner med dette er spraymalt?)[/size]
Eg kjøpte frå www.petit-agentur.no for kort tid sidan. Men du får nok kjøpt lys spraymalt i dei fleste bryggebutikkane.

Jeg er såpass nybegynner selv, at jeg vegrer meg for å gi råd til andre, men mitt andre brygg var en IPA, og det var rent ekstraktbrygg. Jeg ville ikke delt det om jeg ikke var fornøyd og fikk gode tilbakemeldinger, men here it goes.

OG: 1,053 (sikt gjerne litt høyere)
FG: 1,009

18 liter i gjæringsdunken

Basert på 3 kilos bryggselv IPA sett (kan erstattes med lys maltekstrakt)
300 gram amber maltekstrakt.
150 gram Crystalmalt (BIAB, dette kan sikkert skippes)

Humleskjema.

Chinook 30 gram@60 min
  Chinook 15 gram@45 min
  Chinook 15 gram@15 min
  Chinook 40 gram som tørhumle etter stormgjæring.

Dette er selvsagt en veldig enkel oppskrift i forhold til mye her inne, men jeg er meget fornøyd med utfallet selv og de som har smakt den har også vært fornøyd. Fremgangsmåten her var å trekke crystalmalt i 60 min på rundt 66 grader (var det jeg tok sikte på, hev oppi posen på 69-70 og endte på 63-64 etter en time) hev oppi 300 gram maltekstrakt og kokte dette opp mens jeg tilsatte humla etter skjema.

Håper det kan gi litt inspirasjon i all sin enkelhet :)

Ruben D skrev:
Hvor får man kjøpt "Muntons dry light"? [size=8pt](Regner med dette er spraymalt?)[/size]

Muntons spraymalt får du kjøpt på forskjellinge bryggebutikker, men det er ikkje viktig at det er muntons. Eg valgte muntons fordi den var den første eg fant i beertools programmet mitt. Lys spraymalt generelt vil fungere :) .

Tilbake
Topp