Anbefalt 60 liter

Hei!
Vi brygger i dag på en Brewster 25 liter, og ønsker å utvide til en 60 liter.
Hvilken bryggemaskin anbefales? Er det noen vi bør holde oss langt unna?

Det bør helst være komplett med sirkulasjonssystem og kjøler.
 
Dersom bare Blakkfjesmerra hadde vunnet i 3. løp, hadde jeg nok kjøpt denne: http://www.morebeer.com/products/blichmann-breweasy-electric-240-turnkey-kit-20-gallon.html - men 22.000 + frakt og så tull og moms på toppen. E litt bøs i prisen den der. Men akkurat den 60 liter størrelsen der er ikke så lett å finne. Beerbrew har en 60 liter (BB60), men den synes jeg nok er i gruppen "holde seg langt unna". Leif Stana har et terassebryggeri på 75 liter, og det funker forsåvidt greit, men den heisanordningen er ikke god. Og sirkulasjonssystem har han såvidt jeg vet ikke laget ennå. Så var det Speidel 50 da, men da går det også med noenogtjue lapper.

Du spør etter bryggemaskin, og da går jeg ut fra at kjøleboks er uaktuelt. Hva med en Grainfather? Joda, vet at den er bare på 30 liter, men om du supplerer med en Grainbrother så kan du lage to brygg på 7-8 timer. https://www.maltbazaren.dk/shop/the-grainbrother-30-4285p.html Summen blir vel ca 13-14 tusen. Hmm... du får en 78 liters kjele til 1800 og en 50 liters kjøleboks til 900 på Bryggselv, men selvfølgelig, innen du har fått pumpe, kjøler, manifoiler og alt mikmakket så nærmer du deg nok fort 8-9-10.000 uansett.

Jeg vet at Bratberg Kompaktbrygger har planer om å lage en 50-55 liters variant. Den skulle komme i høst. Du kan jo evt høre med de hva som skjer. www.brygging.no
 

Vedlegg

  • breweasy 20gls.jpg
    breweasy 20gls.jpg
    17,4 KB · Sett: 94
BeerBrew 60 er neppe det du ser etter, men jeg følte bare trang til å forsvare den litt. Jeg har brygget over 30 batcher med min nå, og den funker jo - med alle sine svakheter. Som med så mange andre som ikke er helt som de skulle, så gjelder det å bli kjent med den, og så er den ikke så gal likevel;). Og skal du ha noe bedre, så koster det!
 
Takk for svar. Vi går for en GrainFather nå. Satser på at det kommer flere typer av 60-litere etterhvert :)
Hvilken nettbutikk selger GrainBrother?? Finner den ikke noe sted her i norge....
 
Så den tilfeldigvis på sidene til maltbazaren I København. Grei unnskyldning for å ta en tur? Ellers vil sikkert bryggselv ta inn en for deg...., det er jo bare en kannibalisert graifather, uten maltrør og kjøler.
 
Tilbake
Topp