Anbefalt FG

Hei!

Har brygga et av de ølsetta til Nøgne Ø; God Jul. Lurer litt på hvor mye dere antar det vil gjære ut. Jeg var uheldig og fikk bare en OG på 1,058. I oppskriften står det 1,094... men det står faktisk også at det skal være 20* Plato, noe som ikke stemmer med 1,094.

Så jeg er litt i tvil.

Jeg er en nybegynner, så lurer litt på når jeg bør tappe...

Så at det var lite opplysninger i innlegget, så kommer med noe mer her.

Målte SG til 1,036 nå. Det er altså på langt når ferdig. Har stått 1 uke rundt 20 grader.

Beregnet alkoholstyrke på dette settet er 8,5, men nå fikk jeg mye dårligere utbytte enn det som var meningen.

Noe har nok gått galt her. Det er lurt å måle OG underveis, før man skyller. Da kan man kompensere for å oppnå riktig OG inforhold til vannmengde. Og mtp en utgjæring fra 59 til 30 tallet, så gjærer denikke som forventet. En million ting kan være årsaken til det. Men la den stå en uke til, og se hva som skjer da. Fortell gjerne litt om prosessen, mengde osv. Er det home brew kit du har brukt? 5 liter?

Takker for svar!

Det med lavt utbytte er jo én ting (skal huske å ta meg mer tid til dette neste gang).

En annen ting er jo gjæringen... jeg vet ikke helt hva som kan ha gått galt om den ikke gjærer som ventet. Forrige gang gikk det jo helt greit...

Fulgte bare oppskriften/fremgangsmåten til Nøgne Ø. Skal bli 5 liter etter skylling (før koking), men jeg fikk bare 4, så der vet jeg jo litt av årsaken til det lave utbyttet. En skal ha 4 liter etter koking. Men jeg fikk bare 2,6 liter ut av det, pga. at det var så mye grums i bunnen av kjelen... det er en annen ting jeg må lære av; nemlig å ta meg mer tid for at dette skal synke.

En ting jeg husker som kanskje var feil, var at jeg brukte hele posen med gjør (blanding av S-04 og T-58, 4 gram totalt). Jeg hadde jo bare 2,6 liter vørter, og dette var fra Nøgne Ø sin side beregnet til 4 liter. På Fermentis sine sider står det 0,5 - 0,8 g gjær per liter vørter dog...

Kan dette ha ødelagt gjæringen?

Nei, litt for mye gjær skal ikke ødelegge noe. Men: mindre vørter av en viss mengde malt skal gi høyere OG, ikke lavere. Er du sikker på at du ikke har målt feil? Hvordan kontrollerte du mesketemperaturen? Om den har blitt altfor høy på et tidlig tidspunkt kan du ha denaturert enzymene og endt opp med en vørter med lite gjærbart sukker, for eksempel.

Kjetil S skrev:
Nei, litt for mye gjær skal ikke ødelegge noe. Men: mindre vørter av en viss mengde malt skal gi høyere OG, ikke lavere. Er du sikker på at du ikke har målt feil? Hvordan kontrollerte du mesketemperaturen? Om den har blitt altfor høy på et tidlig tidspunkt kan du ha denaturert enzymene og endt opp med en vørter med lite gjærbart sukker, for eksempel.

OG var på 1,058 rett etter koking. Da var det 4 L vørter. Men det ble bare 2,6 L i gjæringsbøtta fordi det var så mye trub etter kjøling av vørter.

Det med temperatur, jeg fulgte bare fremgangsmåten til Nøgne Ø. 5,7 L vann på 68 grader, så maltet oppi, skulle ende på 63 og det gjorde det og. :)

Men ikke vet jeg altså...

Målte du OG i varm vørter? Isåfall ble målingen feil. Vann har lavere tetthet ved høyere temperaturer, og du vil derfor få målt lavere SG enn du reelt sett har.

Kjetil S skrev:
Målte du OG i varm vørter? Isåfall ble målingen feil. Vann har lavere tetthet ved høyere temperaturer, og du vil derfor få målt lavere SG enn du reelt sett har.

Jau er klar over det, men trodde det var så små forskjeller... prøvde å sjekke ut dette på nettet, og var visst ikke så mye. Det henger jo sammen med at vannet utvider seg. Men det utvider seg jo ikke så veldig mye. :)

Mr. Andersen skrev:
Kjetil S skrev:

Jau er klar over det, men trodde det var så små forskjeller... prøvde å sjekke ut dette på nettet, og var visst ikke så mye. Det henger jo sammen med at vannet utvider seg. Men det utvider seg jo ikke så veldig mye. :)

Oj... sjekket dette på nytt... jeg tar visst blodig feil her! :)

I forhold til en kalkulator jeg fant tar jeg blodig feil.

På et nettsted stod det i følge kalkulatoren at OG på 1.058 ved 90 grader Celsius tilsvarer 1,094. ;D

Det var jo det manualen til Nøgne Ø sa liksom. :laugh:

Da er dette kanskje ikke så gærnt allikevel. Da har det jo gjæret fra 1,094 til 1,036 på én uke.

Er det troverdig, eller stor sjanse for feilmargin? Les: Er det best å måle på 20grader, eller fjør man bare det fordi utstyret er kalibrert på 20grader?

Sent from my iPhone using Tapatalk

det beste er å måle på 20 grader. Ta ut en liten prøve og avkjøle under lokk (hindre fordamping) og mål ved 20 grader, mye mindre feilmargin.

andersreve skrev:
Har du en link til den kalkulatoren? Den kan være hendig å ha.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg har brukt denne en god stund.
http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/hydrometer.html

Tilbake
Topp