Anbefalt litteratur?

Hei

Holder på å lese meg opp på brygging samtidig som det fjerde brygget nå står og godgjør seg.
Er på utkikk etter bøker med litt mer inngående om flere elementer av ølbrygging som mesking, stegmesking, justering av OG / FG og gjæring / ettergjæring. Har allerede pløyd boken Fra Hånd til Mund og Foseids Håndbok i ølbrygging. Har også Gordon Strongs bok Brewing Better Beer, men føler at det er litt vel infløkt enda, som å hoppe fra 2-gangen til derivering. Er klar over at det er mulig å bruke internett, men synes ei bok er veldig real å ha og gå tilbake og forholde seg til. Norsk er å foretrekke, men engelsk går også bra.

Håper på svar :)

Takker for svar! Hyggelig at selveste Foseid svarte :)

Satt senest i dag på toget til jobb og bladde igjennom din bok, meget fornøyd med denne.
Det jeg har lyst til å lese mer inngående om er mesking og mesketemperaturer, hva som skjer med lavere mesketemp i forhold til litt høyere, fyldigere øl kontra tørrere, stegmesking og utmesking etc.

Vi lagde en belgisk blonde tidligere og ble ikke fornøyd med resultatet, selv om vi gjorde (i vårt hode) det samme som da vi lagde en kraftig american IPA tidligere. Den ble forøvrig knallgod. Vi brygger per nå in a bag, og er klar over at resultatene kan variere stort.

Satt senest i dag på toget til jobb og bladde igjennom din bok, meget fornøyd med denne.
Det jeg har lyst til å lese mer inngående om er mesking og mesketemperaturer, hva som skjer med lavere mesketemp i forhold til litt høyere, fyldigere øl kontra tørrere, stegmesking og utmesking etc.

Hyggelig å høre :)

På norsk er det lite bøker som går noe spesielt i dybden. Det skyldes delvis at Norge er et lite marked og delvis at det er ulønnsomt for bokbransjen å gi ut bøker som selger sakte og blir liggende på lager i lang tid (long tail). Da må du nok over på engelsk- eller tyskspråklige bøker. Det er lite som slår "Technologie Brauer unf Mälzer" om man behersker tysk og vil vite mer om hvordan industribryggere lager ølet sitt, mens på engelsk er det meste fra Brewers Publications (Brew like a monk, Yeast, Water, Malt osv) leseverdig.

Tilbake
Topp