Andrimne Oud Bruin

Hei og hå!

Har prøvd meg på et surøl for første gang og oppskriften ble Gahrs Oud Bruin fra boken 'Den Norske Ølrevolusjonen'. Oppskriften er som følgende:

22,5 liter
OG: 1068
FG:1012

5kg Pilsnermalt
350g Munchenermalt
400g Crystal
400g Special B
32g East Kent Goldings
1/2 tab. Protafloc
1tab Servomyces
WLP011 i 7 dager.
WLP655 i 4 uker.

Min batch hadde en OG på 1.065 og fikk stå i 5 dager før jeg tappet det over på en vinballong og tilsatt WLP655. Da var FG 1.020. Det har nå stått i 28 dager på 23 grader å ser passe funky ut :eek:

Hva gjør jeg videre? Gahr skriver at det skal stå med WLP655 i 4 uker eller til man har oppnådd rett smak. Jeg har ikke turt å smake på det.. Planen er å ta alt på flasker, men jeg finner ikke noe god informasjon om hvordan man karbonerer øl som har wlp655 og hvor lenge det evt tar? Prøver man å unngå å få med seg 'det som ligger på toppen' når man tapper over i et nytt gjæringskar når man skal tilsette priming sukker? Og hvordan kalkulerer man hvor mye sukker man skal bruke?

Håper noen kan hjelpe meg med dette!:)
 

Vedlegg

  • 20160801_214430.jpg
    20160801_214430.jpg
    351,9 KB · Sett: 102
Jeg synes 4 uker er veldig kort. Jeg ville latt den stå i minst 8 uker før jeg i det hele tatt vurderte flasking. Jeg pleier å bruke en lommelykt (telefon) for å kikke inn gjennom glasset. Ser jeg små bobler så vet jeg at gjæringen ikke er over og da lar jeg den stå i en måneds tid til.

Å flaske når den har "rett smak" er bare helt feil. Alt øl som har brett og bakterier er levende og vil i stor grad forandre seg på flasken. Det er jo i flasken at Brettanomyces virkelig tar av og setter preg på brygget. Surøl skal flaskes når FG er stabil og det ikke er noen seriøse usmaker eller uheldige aromaer til stede. At du låser inne smaken ved å flaske er bare tøys. Enkelte bryggerier (bl.a. New Belgium) pasturiserer for å låse inn smaken - men de har jo brukt noe dollar på utstyr for å gjøre det.

Et tips er å tilsette saccaromyces-gjær ved flasking (champagne-gjær brukes ofte, men F2 burde også fungere fint) og jobbe hardt for å minimere oksygeneksponering. Oksygen kan skape Tetrahydropyridine - en relativt kjip usmak som det kan ta lang tid å lagre bort. Da blir ølet langt raskere klart.
 
Takk Per for et svært informasjonsrik svar!
Grunnet jobb utenlands har jeg ikke hatt mulighet til å gi noe respons tilbake før nå.

Det virker som at surøl er noe du kan og jeg hadde håpt jeg kunne stille deg videre noen spørsmål :)

Nå er det 8 uker siden jeg tilsatte WLP 655 og SG er nå 1.018. Den har altså på 8 uker gått fra 1.020 til 1.018 noe som for meg virker helt merkelig?
Eneste forklaringen jeg kan tenke meg er at ølet kun fikk stå med WLP011 i 5 dager istedenfor 7 dager og at temperaturen(23grader) har vært for lav?
Jeg skrudde opp temperaturen for en uke siden til 26 grader, anbefalt (26-29) og ølet har forandret seg visuelt, men ikke i gravitasjon.
I følge oppskriften er FG 1.012 og jeg er jo et godt stykke unna noe som gjør meg litt skeptisk til å begynne å flaske.

Hva tenker du om dette?
 
Heh. Jeg måler så og si aldri FG (jeg er lat) så jeg har egentlig ikke så god kontroll på hvor den bør lande - mine pleier å bli skikkelig tørre. Men ja, 1.018 høres veldig høyt ut. Forsøk å smake på det. Kanskje gjæren var gammel og ikke gjør jobben sin?

5 dager med WLP011 er nok. Selv om du hadde pitchet alt samtidig så skulle det gjæret ned. Temperatur på 23 grader er overhodet ikke for lavt. Det er vel snarere litt i høyeste laget.

Jeg ville kjøpt meg en flaske surøl, drukket den og helt bunnfallet over i ølet ditt. Bor du i Oslo så kan du få en boks med en gjærblanding jeg har hatt hell med. Så dumper du hele greia oppi ølet ditt og ser hva som skjer. Jeg ville ventet med å flaske.
 
655 inneholder Pediococcus og Brett. I en annen veldig lik oppskrift anbefales minimum 1 år med den blenden. Eg flasket nylig en på 2 års dagen. Den gikk til 1.000
 
Hvor lang tid det tar virker mye å være en funksjon av hvor stor karet er. 11-liters karene mine trenger sjelden mer enn seks måneder. 34-liters karet tar rundt et år. Jeg har ikke hatt noe særlig positiv effekt av å la det stå i over et år.
 
Tilbake
Topp