De proffe bryggeriene brygger jo med åpne gjæringskar, mens vi hjemmebryggere holder oss til lukkede kar. Hvorfor dette egentlig? Er det mulig for oss hjemmebryggere å brygge åpent?
Det er vel ikke majoriteten som brygger med åpne gjæringskar, men noen bryggerier som Kinn og Austmann mener de får bedre øl med sine gjærstammer med åpen gjæring. Som Miguel sier så er ikke forskjellen så stor i hjemmebrygger sammenheng ift. store og høye koniske tanker i kommersielle bryggerier hvor trykket i tanken blir mye høyere.De proffe bryggeriene brygger jo med åpne gjæringskar, mens vi hjemmebryggere holder oss til lukkede kar. Hvorfor dette egentlig? Er det mulig for oss hjemmebryggere å brygge åpent?
? Ikke alle gjør dette, var på ølsmaking med Haandbryggeriet og de koker i tette tanker skummer ikke vørter , men kjører wirepool og gjærer i tette tanker under trykk. Tror mange gjør det samme.De proffe bryggeriene brygger jo med åpne gjæringskar, mens vi hjemmebryggere holder oss til lukkede kar. Hvorfor dette egentlig? Er det mulig for oss hjemmebryggere å brygge åpent?
Det er vel ikke majoriteten som brygger med åpne gjæringskar, men noen bryggerier som Kinn og Austmann mener de får bedre øl med sine gjærstammer med åpen gjæring. Som Miguel sier så er ikke forskjellen så stor i hjemmebrygger sammenheng ift. store og høye koniske tanker i kommersielle bryggerier hvor trykket i tanken blir mye høyere.
Gahr skriver om hvordan han utfører åpen gjæring som hjemmebrygger, samt litt om fordeler og ulemper i et par forum poster i denne tråden
https://forum.norbrygg.no/threads/gjaering-i-apne-kar.3507/#post-26316
Da forstod du meg feil, jeg mener at majoriteten gjærer i høye koniske gjærtanker og da lukket.
Den største forskjellen er vel tilgang til oksygenet, uten lokk på, i hjemmebryggersammenheng.
Jeg hadde aldri turt det her hjemme gitt. (Ref. Bryggertabbe om dårlig ventilert kjeller). Kanskje i et filterventilert rom.Men ingen lar vel bøtta stå uten lokk? *sterk grøssing*
Det virker som om det er fint lite poeng for en skarve hjemmebrygger i å drive med "åpen gjæring". Ut fra det @Frode Larsen siterer, trekker jeg den slutningen at det er lite vi kan få til. Men det gir en veldig interessant forklaring på hva som gir Kinn-ølet sitt særpreg. Det passer, det der - om man sammenligner ølet til 7 Fjell, f,eks., med Kinn sitt.