Apollo 30

Mc.

Norbrygg-medlem
Er det noen som har tenkt å kjøpe denne fra Brewshop ? Har litt lyst til muligheten for å trykkgjære og overføre til fat enkelt. Skal ha en port for tørrhumling også. De har salg på den t.o.m. i morgen tror jeg.

Den porten for tørrhumling er vel bare et hull i lokket så vidt jeg vet.
Bortsett fra det er det vel en grei tank, ala Fermzilla Allrounder.

Hadde jeg ikke allerede hatt 2x Allrounder 30L og 2x Allrounder 60L så hadde jeg nok handlet, men jeg får greie meg med det jeg har :p

• Like
Reaksjoner: Mc.
20% avslag i dag. Aktuell når allrounderen takker for seg. Har en kegking fermentor king jr jeg er rimelig godt fornoyd. Virker solid bygd

• Like
Reaksjoner: Mc.
Hvordan tørrhumler dere på denne?
En av portene i lokket er på en video omtalt som "dry hop port" men det er da der sikkerhetsventilen er montert. Hullet ser da også heller lite ut.

Du kan skru ut holderen til sikkerhetsventilen. Da er det plass til en trakt. Enig i at åpningen er liten. Jeg bruker en humlepose med et par (nano)magneter i som jeg fester med magneter på utsiden før jeg tilsetter gjær. Når jeg skal tilsette humla tar jeg bort magnetene på utsida. Tørrhumling uten oksygen. Av og til litt vanskelig å sikre at humleposen er over krausen.

Er vel også mulig å purge etter å ha åpnet lokket. Og det må en kanskje uansett, om en ikke følger metoden din da :)

Noen som har forsøkt denne?

Oppsettet har en t-kobling for co2, men jeg skjønner lkke helt hvor man skal slippe ut oksygen?

Dessuten må jo åpningen være smal, fungerer denne i praksis?

Noen som har forsøkt denne?

Oppsettet har en t-kobling for co2, men jeg skjønner lkke helt hvor man skal slippe ut oksygen?

Dessuten må jo åpningen være smal, fungerer denne i praksis?
Har ikke prøvd den selv, men har sett videoer og lest om andre som har brukt den og dine mistanker er korrekt. Du må putta humlen i flasken, ha på t stykke og kuleventilen, så flusher med å ha flasken riktig vei og åpne kuleventilen.

Når du har flushet flasken og stengt kuleventilen kan du skru den på fermzillaen. Så kan man dra seg i håret(om man har) i frustrasjon mens man rister hele fermzillaen fordi åpningen er for liten og det til stadighet setter seg fast.

Jeg tror at du vil få inn mindre oksygen med å bare ta av lokket, kaste humla oppi i hu og hast, det er gjort på 10 sekunder med alt håret intakt :)

Sist redigert:
Er åpningen like stor på Kegland og Keg Kings produkter? Dersom den er det, kan jeg jo vurdere å gå til innkjøp av en Hop bong til Apolloen min, men så var det den stemmen i bakhodet som spør om det eeegentlig er noe poeng... Når jeg tørrhumler i dag, slipper jeg ut trykket av Apolloen, åpner lokket og dumper inn humlen, skrur på lokket og purger med CO2. Hvor stor er egentlig sjansen for oksidering med dagens regime? Har ikke merket noe til oksidert øl i brygg gjæret i Apolloen, men det kan jo alltids være mine egne smaksløker det er noe feil med.

Når jeg tørrhumler i dag, slipper jeg ut trykket av Apolloen, åpner lokket og dumper inn humlen, skrur på lokket og purger med CO2. Hvor stor er egentlig sjansen for oksidering med dagens regime?

Tilnærmet lik null vil jeg si

Er åpningen like stor på Kegland og Keg Kings produkter? Dersom den er det, kan jeg jo vurdere å gå til innkjøp av en Hop bong til Apolloen min, men så var det den stemmen i bakhodet som spør om det eeegentlig er noe poeng... Når jeg tørrhumler i dag, slipper jeg ut trykket av Apolloen, åpner lokket og dumper inn humlen, skrur på lokket og purger med CO2. Hvor stor er egentlig sjansen for oksidering med dagens regime? Har ikke merket noe til oksidert øl i brygg gjæret i Apolloen, men det kan jo alltids være mine egne smaksløker det er noe feil med.
Jeg har vurdert hop bong jeg også, men har vel kommet fram til at å ta av lokket og tørrhumle fungerer bra nok.

Hvis man tørrhumler mens det fortsatt er litt gjæraktivitet vil ikke den lille mengden oksygen som slipper inn ha noen merkbar påvirkning på ølet.

...og hvis enzymene i humla trigger et snev av fermentering (hop creep), er vi vel safe uansett? :)

Tilbake
Topp