Har ikke prøvd den selv, men har sett videoer og lest om andre som har brukt den og dine mistanker er korrekt. Du må putta humlen i flasken, ha på t stykke og kuleventilen, så flusher med å ha flasken riktig vei og åpne kuleventilen.Noen som har forsøkt denne?
Ølbrygging AS -Gjør det selv!
Hos oss vil du finne kunnskapen og utstyret til å kunne lage ekte hjemmelaget øl, cider, vin, pizza, BBQ og mye mer!www.olbrygging.no
Oppsettet har en t-kobling for co2, men jeg skjønner lkke helt hvor man skal slippe ut oksygen?
Dessuten må jo åpningen være smal, fungerer denne i praksis?
Når jeg tørrhumler i dag, slipper jeg ut trykket av Apolloen, åpner lokket og dumper inn humlen, skrur på lokket og purger med CO2. Hvor stor er egentlig sjansen for oksidering med dagens regime?
Jeg har vurdert hop bong jeg også, men har vel kommet fram til at å ta av lokket og tørrhumle fungerer bra nok.Er åpningen like stor på Kegland og Keg Kings produkter? Dersom den er det, kan jeg jo vurdere å gå til innkjøp av en Hop bong til Apolloen min, men så var det den stemmen i bakhodet som spør om det eeegentlig er noe poeng... Når jeg tørrhumler i dag, slipper jeg ut trykket av Apolloen, åpner lokket og dumper inn humlen, skrur på lokket og purger med CO2. Hvor stor er egentlig sjansen for oksidering med dagens regime? Har ikke merket noe til oksidert øl i brygg gjæret i Apolloen, men det kan jo alltids være mine egne smaksløker det er noe feil med.
Særlig ikke så lenge det er greit med gjærskum som beskytter ølet.Hvis man tørrhumler mens det fortsatt er litt gjæraktivitet vil ikke den lille mengden oksygen som slipper inn ha noen merkbar påvirkning på ølet.
Naturens knep for å unngå oksidert øl....og hvis enzymene i humla trigger et snev av fermentering (hop creep), er vi vel safe uansett?