Aromatic malt

cjohansen

Norbrygg-medlem
Nå som jeg er igang med bygginga igjen må jeg plukke opp igjen min jakt på overbevisende hjemmebrygget belgisk øl. Starter med blonde, og etter å ha lest en god del oppskrifter noterer jeg meg utstrakt bruk av Aromatic malt. Etter hva jeg kan forstå er dette konkret Dingemans malt. Noen som har erfaring med dette?

Jeg ser at den listes opp som utskiftbar med biscuit. Castle malt har noe som heter arome, men denne er dobbelt så mørk og sannsynligvis ikke det samme.

Dessverre virker det umulig å få tak i Dingeman i Norge. Mens jeg har grublet over om det er verdt fraktprisen fra Sverige så har mr-malt.se blitt utsolgt for aromatic malt. I ren skjær panikk endte jeg opp med å bestille 2kg til litt over 500 spenn fra UK :D

Jeg har tenkt til å lage en blonde med rundt 5% aromatic, men er spent på om andre har relevante erfaringer?

Kan nå ikke huske om jeg har brukt den eller ikke, men er et malt jeg har vært litt nysgjerrig på,

men 5%, er ikke det litt mye i en Blond?

@Gahr har skrevet litt om det her.

Dersom jeg skjønner det riktig er det en lys Melanoidin. Castle Abbey tror jeg er en fin erstatning.

Dersom du skal ha noe på brewshop må du gjerne kjøpe noen gram og kjøre en asbc test

Tilbake
Topp