Astringent - Når kan man smake det?

tiheia

Norbrygg-medlem
Hei, jeg har på 3-4 brygg (ikke etter hverandre) opplevd en smak som jeg lurer på er å astringent.  Bryggene tror jeg har vært hvete/wit.
Jeg har kjøleboks oppsett og bruker kontinuerlig skylling med 90 graders vann. Det varme vannet er aldri i direkte kontakt med makten da det alltid er 2-3 cm med vann over. Vannet jeg tapper ut er heller aldri over 78 grader.
Vørteren før og etter kok smaker som den skal. Etter 14 dager på gjæring kan jeg ane usmaken. Etter en uke på flasker er ølet gjennomsyret av denne smaken. Jeg har vanskelig for å beskrive smaken men kanskje litt sur/eddiksaktig. Gjelder både smak og aroma.
Har vel laget 30 batcher til sammen og gjør som regel alt på samme måte. For meg virker det da som det kanskje er rengjøring av tappeutstyr?
Enige?
Andre tanker?
Når kan man evt smake astringens?

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Sur/eddik er ikke noe jeg forbinder med astringens. Den synes jeg smaker mer som en falsk bitterhet med en tørr følelse.

Astringens blir vel dempet med lagring?

Iom at du kjenner mer til smaken jo eldre ølet blir kan det hende du har noe som det blir mer av underveis? Altså noe som formerer seg?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Trykket send ved en feil og får ikke editert. Men det kan jo virke som at du har noe fremmed i systemet ditt du ikke vil ha der.

Er det samme gjæringskar på alle bryggene?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Åpnet en ny flaske nå. Jeg er elendig på å beskrive men det kan kanskje ligne på tørrheten jeg har smakt noen ganger i hvitvin. Ble mer i tvil nå. En annen ting er at jeg tilsatte 1g\l koriander på dag 10. Når jeg flasket på dag 14 kjente jeg dette veldig godt mens nå, etter 7 dager i flaske har denne nye smaken overtatt helt.

Edit: ikke samme gjæringskar. Eneste som er likt er hevert og litt slange men det vasker og desinfiseres jeg etter hver gang.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
 
Ta en slurk av flaska og kjenn etter hvor på tunga du føler det. Jeg slet og med å beskrive astringens før jeg var sikker på det var til Gahr coina det jeg kjente.

Min erfaring da var at jeg tok en slurk, og kjente en salgs bitterhet på siden av tunga, men før jeg var ferdig med å tenke på hva det var så gikk det over i noe tørt og snerpende.

Druestein som Gustav sier er en veldig bra beskrivelse.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Tar opp igjen denne, da jeg plages med det samme (astringens). Ser BYO.com mener årsakene kan være:
1) For stort volum skyllevann (slik at vørteren har SG < 1,008 eller pH > 5,8 )
2) For høy temperatur på skyllevannet (> 170 F som er 76,7 C ).

Skylte til SG var 1,010 i vørter, vannet holdt 78 C. pH har jeg ikke peil på.

Fint om noen kunne kommentere BYO's synspunkter : https://byo.com/resources/troubleshooting
der beskrives f.ø. astringens slik: ''A puckering, tea-like quality; sometimes confused with bitterness (astringency)''
- som er spot-on i forhold til det jeg smaker.

Edit: Kan en uke eller to på gjærkaka (ved 8-9 grader) etter gjæring gi slik smak?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp