Austmann IPA ølsett

KKR

 
Hei

Er det noen som har erfaring med dette settet? Sliter litt med å lese oppskrifter før mitt første brygg. Oppskriften er lagt ut på http://www.bryggselv.no/Media/Multi...edugg.pdf?_ga=1.12102580.100198577.1467296968

Når det står at humlen skal tilsettes de siste 60min. Vil dette si siste 60min av koketiden? Dersom man mesker bare i 60min må vel dette i helt fra starten av?

Et annet spørsmål er om da resterende humle skal tilsettes etter kok?

Et siste spørsmål er om man må utmeske brygget. Står ikke noe om dette i oppskriften.
 
Mesking er en del, koking er del to. Første humlen skal du ha i når det er 60 minutter igjen av koking. Resten har du i som beskrevet i oppskriften.

Utmesk er ikke nødvendig. Antar at du er forholdsvis ny i faget, så konsentrer deg om mesk, kok og humletilsetninger denne gangen.
 
Mesking er en del, koking er del to. Første humlen skal du ha i når det er 60 minutter igjen av koking. Resten har du i som beskrevet i oppskriften.

Utmesk er ikke nødvendig. Antar at du er forholdsvis ny i faget, så konsentrer deg om mesk, kok og humletilsetninger denne gangen.

Takk for svar. Er helt ny i faget og skal sette første brygg. Men det står ikke oppgitt i oppskriften når resterende humle skal tilsettes. Står en stjerne på en av humletypene som igjen betyr tilsettes etter koking. Betyr det at alle utenom den som skal være med i koking, skal tilsettes etter kok?
 
Pose1 skal du tilsette rett etter oppkok, og så er det bare å sette nedtelling på 60min.

Pose 2 skal tilsettes etter koking. Ta kjelen av platen, vent noen minutter og hell oppi humlen. La trekke i 10-15min før du starter nedkjøling.

Pose3 skal tørrhumles, dvs tilsettes i gjæringskaret etter at gjæringen har startet. Som et minimum bør du vente til etter stormgjæringen er over, men flere anbefaler å tilsette når du har 5-7 dager igjen av gjæringen/før flasking.

Lykke til!
 
Pose 1: Kok i 60min
Pose 2: Tilsettes ved kokeslutt samtidig som du starter nedkjøling
Pose 3: Tilsettes i gjæringskaret etter stormgjæring er over

Stormgjæring er normalt over etter fem dager, og kan da tilsetts. For enkelthetskyld kan du tilsette tørrhumlen på dag syv, og la det trekke de resterende syv dagen av gjæringen.

Edit: Var ett par sekunder for sen.... :)
 
Et siste spørsmål er om man må utmeske brygget. Står ikke noe om dette i oppskriften.
Om du er helt ny.. Utmesk er et høyere temp, normalt ca 77-78 grader, for å få ut mer sukker fra malten. Om du ikke kjører dette trinnet får du litt lavere effektivitet. Dette kan du kompensere med å lage litt mindre øl om du er opptatt av å treffe OG. Du må selvsagt sile av mesken over i kokekar. Mesken skal absolutt ikke kokes, bare den avsila vørteren.
 
Et spm angående denne austmann IPA allgrain. Kom til å se litt ekstra nøye etter alt er kokt ferdig og satt på dunk. Det står 250g hvitt sukker tilsettes siste 25 min av kok. Har jo selvfølgelig jeg oversett.
Regne med min blir god uansett. Men sukkeret er kun for å få opp alkohol (eller?)
 
Et spm angående denne austmann IPA allgrain. Kom til å se litt ekstra nøye etter alt er kokt ferdig og satt på dunk. Det står 250g hvitt sukker tilsettes siste 25 min av kok. Har jo selvfølgelig jeg oversett.
Regne med min blir god uansett. Men sukkeret er kun for å få opp alkohol (eller?)
Du kan tilsette det i gjæringskaret. Ville ha kokt det i litt vann og fått det i karet. Muligens etter stormgjæring, ca dag nr 5.
 
Tilbake
Topp