Automatisering, Arduino, Rasberry Pi, PLS

Bra tråd.

Hvordan måler dere egenvekt i vørter under gjæringen?
Hva slags sensor? Gjerne send med en link.
 
Driver å bygger et anlegg, aldri gjort dette, så ei klype salt, planen min blir ganske enkelt en differensiell trykksensor på 2kPa, med rør plassert med 15 cm høydeforskjell. Burde klare å avgi en rimelig grei SG så lenge jeg vet volum. (Krever dog litt elektronikk, en rimelig god A/D konverter og sikkert en del mer plunder for å få ei god, stabil og presis måling, ser noe bubbler løsninger visstnok er vanlig)
 
MPX5010DP er en god en for volum måling. Jeg tror jeg gikk for overkill og kjøpe en MPXV7002DP for gravity.
med plenty forbehold, det er ikke forsøkt i praksis ennå
 
Jeg skal prøve å bruke en flytevekt. Her dreid en i POM og limt inn en ds18b20 temp føler. Beskrivelse av komponenter er her http://daastoel.wordpress.com
Prosjektet er foreløpig på kjøkkenbordet, så jeg har ingen ide om jeg får det til.
ImageUploadedByTapatalk1416129797.206114.jpg
 
Testing av vannmåler.
Et billig flowmeter fra ebay og magnetventil fra oppvaskmaskin.
DI X0 og X1 er satt som tellere på pls. Klarer opp til 20 kHz.
Oppsettet på panelet er på kladdestadiet og tallene er satt slik at jeg klarer å regne det i huet.
Etter 4 tester er jeg innenfor 1dl avvik. Magnetventilen er åpen litt etter at releet kutter strømmen.
Ingen nivåfølere tilkoblet, så alt står i alarm med røde tanker osv.
Men, DET VIRKER !!!!
Vis vedlegget 15215
Vis vedlegget 15216Vis vedlegget 15217Vis vedlegget 15218

Her var mykje fint å sjå. Spesielt ledlysa som viser at væske flyt. Stiiilig. Ein "amatør" synes ofte å ha rom for litt meir kreativitet enn mange som har ovmykje med skulegang.

Og så er det også hyggjeleg å sjå at det går an å laga ei tavle på norsk - vel 99% - på eit av skjermbilda har det vel snike seg inn eit ord frå landa i vest.
 
Etter å humlet og ledd over forslagene ble det som bildet under.
Og det beste er et jeg kan justere underveis. Vil jeg ha mer vann til skyllig er det bare å taste inn på skjermen. Og pls fyller på mellomlegget.
Jeg har revet meg i håret med matematikk på pls.
Legge sammen integere går greit, og simulere desimaler. Og så ganger man opp og må ha 32bit registre fordintallene blir for store, og så skal dette deles.
Her hadde nok mer skolegang vært en fordel.
ImageUploadedByTapatalk1416339212.129892.jpg
ImageUploadedByTapatalk1416339239.757580.jpgImageUploadedByTapatalk1416339254.872325.jpg
 
Hjelp med Ohm.
Hvordan berergner jeg størrelsen på motstand?
Har 24v, kretsen trekker 250 mA og jeg vil ha 5v etter motstanden.
Hvor stor motstand trenger jeg?


Irriterer meg at jeg ikke har sett denne posten før, menmen...

Man senker ikke spenningen over en aktiv krets med motstander siden strømtrekket og dermed motstanden vil være variabel ( fant ikke hva dette er for slags krets) men du har fått de rette tipsene og sikkert ferdi for lenge siden :)
Du kan også bruke dioder, f.eks. 2 dioder i serie for og senke spenning fra 5 til 3,6 volt men her er du på litt høye spenninger for slikt.

Flott og innteresant prosjekt, holder selv ennå på etter 15 år men bruker Atmel prosessorer som sender til PC/Mac som styrer og logger, evighetsgreier :)
 
Tilbake
Topp