Avkjøling av vørter- is rett i gryta.

Er det greit å kjøre is rett i vørteren? Tenkte på å fryse ned 2 liter sterilt vann i rene isbokser for å få raskere avkjøling- har ikke kobberrør, bare vannbad.

Er ikke ekspert på hjemmelaget øl enda, men dette er noe som jeg har sett blitt gjort i en video for wassail dark ale. Videoen er fra boozhowtooz.com og kan sees gratis på iPhone eller så ligger det en trailer på youtube. De gutta der gjør det ihvertfall med suksess:)

Prinsippielt tror jeg dette kan gå, men det er en hake ved det, nemlig at mengden is som skal til er anslagsvis godt over 50 % av vørtervolumet. Skal man ha 25 l øl må en altså ha 10 kg is og bruke det til nedkjøling av 15 l vørter. (mengdene her er tatt på gefylen, men retningsgivende). Vørterens OG før kjøling må altså være tilsvarende høy. Jeg som satser på alkoholprosent på 8, må altså opp i OG på minst 1,120. Konsentrering av vørter ved innkoking kan man vel ikke drive for langt ? Det er fint at dette spørsmalet kom opp, for jeg har vært ute etter råd her.

Asbjørn

Takk for svar.

Jeg lurte mest på om vørtern tar skade av det.

Jeg tenker på å bruke isen i kombinasjon med et vannbad med rennende vann. Det er ikke utelukkende is, men for å få en raskere nedkjøing enn rent vannbad som tar lang tid.

Bruker for øvrig 2 gryter i mangel på en stor. Koker 6 liter i hver av pannene. Tilsetter 50% av DME ( ca 1,5 liter) de siste 15 min av kokingen. Har ganske høy OG som må blandes med rent vann i gjæringstank- Det kjøler og en del.

Varmeoverføringen vil gå veldig, veldig mye langsommere, og rask nedkjøling må tilstrebes av flere grunner.

Asbjørn

ser ikke noe problem i det, bortsett fra jobben med å lage isen...  :)
flere som må vanne ut vørteren etter koking hvis OG er for høy, og det er jo prinnsippielt det samme.

Tilbake
Topp