Avkjøling i 10 minus

Hei folkens! Det har gått hardt utover ølbeholdningen i jula. Har derfor tenkt å fyrer opp beerbreweren snarest. Problemet er at jeg brygger i garagen og bruker å få kjølevatnet mitt fra en nå gjennomfrosset hageslange som er av typen som er i en rull som er fastmonter på veggen ute. Altså ingen muligheter for å bruke denne.
Frågan er derfor som følgende: Hvor fort tror dere at vørteren kan kjøles ned med å bare la den stå i beerbreweren i 10 minus ute i garagen uten å bruke annen kjøling? Er det noen som har prøvd dette?

Du burde ihvertfall sette gjæringskaret i ei bøtte kaldt vatn ute i minusgradene. Dette fordi vatn transporterar kulde raskare enn luft. Avkjøling av gjæringskar 30L i bøtte med springvatn tek omlag 2,5 timar. Ute i -10 vil du nok kunne bevege deg under 2 timar ihvertfall.

Det viktigste er å få bevegelse/sirkulasjon på vørteren underveis i kjølingen. Det er ikke optimalt mtp tid, men det går.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Bare å tappe vørteren over i gjæringskaret rett etter koking for raskere nedkjøling da? Hvor mange grader tåler et gjæringskar mon tro, 80-90 grader?

Du kan eventuelt bruke BB pumpen til å pumpe vannet igjennom kjøleren via en balje med kaldt/is vann (skift vann sånn etterhvert det blir varmet opp)

Skal du brygge idag, søndag, blir er ikke butikkene åpne.
Men ellers har Clas Ohlson, Biltema, Jula m.fl en slik.
Den skrur du på springen på kjøkkenet, badet eller i boden.
Før det første, ved da å føre varmt vann gjennom hageslangen, er den tint på null komma niks.
Så bruker du kaldt vann fra springen, gjennom slangen til kjølespiralen.
Dette gjør at du kan bruke den hele vinteren uten å tenke på at den fryser til is.

Har du pumpe som kan senkes i (is)vann så kan du fylle et plastkar med vann og is/snø og resirkulere dette gjennom kjølespiralen. Utløpet fra kjølespiralen går da tilbake i isbadet.
Men det skal veldig mye is til for å kjøle ned fra kok til gjæringstemperatur, jeg bruker denne metoden på sommeren for å knipe de siste 5-10 gradene når jeg brygger lager.
Kanskje ikke effektivt og praktisk i ditt tilfelle.

Edit: Ser at dette allerede var nevnt tidligere i tråden

Sist redigert:
th
Har en slik på veggen ute,så det blir litt vanskelig å slenge den i badekaret for å tine den opp. Takker for innspill og svar. Satser på å brygge i morgen. Går sansynlivis for metoden med å sette gjæringskaret i en balje med kaldt vann.

Er den frosset så er den nok sprukket er min erfaring,er en plast overgang inni der som ikke takler frost så bra..
Men du kan jo ta den inn og la den ligge i varmen et par timer...

Brygga ute i -18 i går kveld, aldri igjen. Gikk fint, men var så lur at jeg "testa" krana(frostfri type) men seff fryser alt i tuten og plastikk overgangen til slangedelene. Ble 15 min lengre koketid mens jeg febrilsk hakka ut is og helt over varmt vann! :rolleyes:

Måtte koke opp vann midt i opplegget, og en 3ltr med varmt vann fra springen først. Ordna seg, men dritt. Og ene slangen på retur vann fra platekjøler hadde is i seg, smelta seg igjennom det dog. ;)

Testet en gang å sette gjæringsbøtter med kokende vørter ut i snøen, i ca -10 grader. Var fremdeles badetemperatur i vørteren dagen etter. Du må finne på noe bedre, ellers er det ikke mye vits.
Driver med garasje og hageslange selv, og har kommet til det faktum å gi f i å brygge om det er minusgrader. Men bor i Bergen da så det er ikke lagvarige kuldeperioder.

Testet en gang å sette gjæringsbøtter med kokende vørter ut i snøen, i ca -10 grader. Var fremdeles badetemperatur i vørteren dagen etter. Du må finne på noe bedre, ellers er det ikke mye vits.
Driver med garasje og hageslange selv, og har kommet til det faktum å gi f i å brygge om det er minusgrader. Men bor i Bergen da så det er ikke lagvarige kuldeperioder.
Prøvde ikke å brygge i dag, og etter dette innspillet tror jeg at jeg venter til det blir plussgrader igjen

Tilbake
Topp