Bær i øl

Hei, med høysesong for jordbær og bringebær har jeg lyst til å brygge en porter og tilsette jordbær og bringebær (for henholdsvis jordbærporter og bringebærporter)

Spørsmålet er om jeg skal hive i bæra på slutten av kokingen for å unngå infeksjon, eller om det er godt nok å fryse ned bærene flrst og tilsette under sekundærgjæringen.

Noen som har erfaring med mengde bær? Har opprinnelig tenkt 100g/liter.

Takknemlig for alle gode råd og tips.

Uten å ha prøvd dette selv er det fra flere kilder (bl.a. Jamil Zainasheff) nok å fryse bærene, for så å tine de litt opp (for ikke å sjokke gjæren) og tilsette i løpet av gjæringsprosessen. Siste utgave av Brew Your Own hadde flere artikler om brygging med bær, der var det også en del rundt anbefalte mengder (sitter på jobb så har ikke bladet fremfor meg akkurat nå).

Generelt må du vel bruke store mengder jordbær for å få noe særlig smak ut av de, mens bringebær er en av de mer potente og krever mye mindre mengde.

Frysing og tilsetting etter stormgjæringa er å tilråde. 0,1 kg jordbær per liter trur eg ikkje gjev særleg med smak, så eg ville dobla mengda dersom jordbærsmaken skal vera framtredande. I kombinasjon med bringebær trur eg bringebæra vil dominere. Vurder difor å splitte batchen i to, så du får eitt jordbærøl og eitt bringebærøl. Bæra bør også ligge ei god stund, minst 3-4 veker. Pass også på at det vert tilført noko sukker gjennom bæra, som gjæren må få jobba ferdig før flasking.

Tilbake
Topp