bakterier i brygget

Etter at vørteren er avkjølt, vil det alltids komme noe mengder med bakterier/virus i vørteren uansett. Noen som vet hva som skjer med bakteriene/viruset i gjæringskaret? Dør de pga gjærcelle dominans eller vil de overleve og formere seg? Rart spørsmål kanskje, men er noe jeg har lurt på lenge! :)

Her er det flere svar,ut i fra hvilke småfolk man snakker om. Hvis man tar de skumleste, sånn som botulismebakterier og sånt, som har potensiale til å f.eks. ta livet av et helt rakfisklag hvis de har havnet på feil sted, så er de ikke noe særlig glad i alkohol, og selv små mengder tar livet av de. Dette gjelder alt som potensielt kan ta livet av folk. Ingen ting farlig kan bo i vørter som har startet å gjære. Og det er hvorfor det var påbudt å brygge på garder rundt om i hele europa før i tiden. Så er det alle mulige småfolk som lager usmak og slikt. Det vil alltid være en eller annen infeksjon i brygg (villgjær, ditt og datt), med mindre man har et 100%sterilt miljø å brygge i. Men man må holde antallet av disse så langt nede at de ikke klarer å lage usmakstoffer med konsentrasjoner over smaksterskelen (særlig svovelforbindelser smaker og lukter vi ganske fort). Noen av disse trenger ikke mer enn 10-100 celler per ml vørter for å kødde med deg. Pitcher man en fersk wyeast eller whitelabsdose i ett 20-litersbrygg uten starter er man vel på rundt 5 milioner per ml, så det skal ganske få til (liten takk til five star cemicals for starsan).
Så er det de som trenger oksygen for å gjøre skade (de gutta som lager eddik f.eks). Når gjæret har absorbert alt oksygenet du har servert de, syns ikke de det er noe gøy å være der.
Sånn forklart på den raske måten...

Etter at vørteren er avkjølt, vil det alltids komme noe mengder med bakterier/virus i vørteren uansett. Noen som vet hva som skjer med bakteriene/viruset i gjæringskaret? Dør de pga gjærcelle dominans eller vil de overleve og formere seg? Rart spørsmål kanskje, men er noe jeg har lurt på lenge! :)

Du har rett i begge deler. Ja bakteriene kan ta overhånd og formere seg (infeksjon), ellers tar gjæren i de fleste tilfellene raskt over (spesielt ved bruk av starter) og hindrer at andre basselusker skal få formert seg noe særlig. Når det kommer til hva som skjer med de så regner jeg med at de dør etterhvert uten at jeg skal kalle meg ekspert :D

Da ble jeg litt klokere! Takk for svar! Er nøye med hygiene og bruk av starsan så har ikke hatt noen usmaker enda heldigvis :)

Da ble jeg litt klokere! Takk for svar! Er nøye med hygiene og bruk av starsan så har ikke hatt noen usmaker enda heldigvis :)

Jeg har brygget i 1,5 år og har heller ikke hatt en eneste infeksjon. Jeg er også nøye med desinfiseringen fra nedkjøling av vørter og frem til flaske/fat. Brukes starsan her også og det er et helt fantastisk middel :)

Tilbake
Topp