Bakterier i øllet?

Hei

Jeg har nettopp satt min første "bøtte" og skulle bare ta en kjapp titt på om gjæringen hadde startet før jeg la meg.
Men gjennom lokket så jeg noe jeg ikke helt vet om jeg likte.. For meg så det ut som det kanskje var bakterier av noe slag?

svulst.jpg


Noe sier meg at det ikke skal se slik ut? (Bildet er forresten tatt ca 6 timer etter at brygget ble satt)
Jeg renset en øse og fjernet den, men tror dere at brygget er ødelagt..?

Jeg har lest mye rundt dette med ølbrygging før jeg satte i gang og har skjønt at det er veldig viktig med rensing av alt utstyr før man går i gang.
Jeg vasket alt først i anti-bakteriel zalo, og deretter med rensemiddel kjøpt på vinogbar.no

Til bryggingen har jeg forresten benyttet et Coopers Lager kit (med medfølgende gjær) og spraymalt.
 
Synes det ser ganske normalt ut dette... er det den hvite flekken øverst i bøtta du sikter til? Du er sikker på at det ikke er tørrgjæren da?  :eek: Rørte du den godt ut eller ristet på bøtta slik at gjæren blandet seg i vørteren før du satt på lokket...? Hvis det skulle være gjæren, og du har fjernet mesteparten av den nå, kan det være at gjæringen ikke kommer igang... Etter 24 timer etter at gjæren ble tilsatt skal det ha begynte å gjære (boble i gjærlåsen og skumdanning på minst 1-2 cm), har ikke dette skjedd må du sette til ny gjær! Litt vanskelig å se av bildet hvordan klumpen ser ut, men kan ikke si at jeg har sett noen bakterieinfeksjon vokse til en slik størrelse etter bare 6 timer... lykke til!  :brygging:
 
Hehe, okei. Jeg hadde forsåvidt et lite håp om at det kanskje kunne være en liten gjæransambling også.. Men da er det jo fryktelig dumt at jeg har fjernet den flekken da.. :p Jeg prøvde å røre gjæren ut så godt jeg kunne, men det var så mye skum i bøtta når jeg hadde i gjæret at det er ikke umulig jeg ikke fikk rørt ut alt.

Gjærlåsen bobler ikke nå, men alt vannet er presset over på en side og skummet nærmer seg 1 fyldig cm. Da nå ca 12 timer etter at gjæret ble tatt i.

Men bør jeg prøve å legge til mere gjær? Og i så fall, går det ann å bruke noe normalt gjær av noe slag..? Blir litt teit om jeg må bestille noe, for da har jeg jo ikke det før tidligst mandag.. =/
 
Å få i gang gjæringen kan godt ta litt tid, så du bør vente litt til. Går det over 24 timer uten noen form for plopping eller skumlag på toppen av vørteren kan du bli litt desperat og tenke på og tilsette mer gjær. Kan godt være at det ikke er tett mellom lokket og gjærspannet (dersom du gjærer i en slik bøtte), og da er det ikke så lett og se på gjærlåsen. Indikasjonen på gjærlåsen du beskriver sier meg at noe er i gang (i gjære).

Lykke til!

Richard
 
Enig med Richard.
Hvis du må sette til mer gjær, bør du ikke bruke noe annet enn ølgjær beregnet på formålet (ikke bakegjær feks). Vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i nærheten av en by, burde du få tak i tørr ølgjær eller et nytt ølsett med gjær i en vinråstoff-butikk/jernvarehandel e.l.

Lars
 
Hei igjen. Takk for alle svar forresten. =)

Nå bobler det som bare det her!! =) Skummet nærmer seg nok 2 cm i høyde også.. :)
Men vil det bli noen konsekvens på at jeg har litt mindre gjær enn det jeg skulle? Eller tyder ting på at det har gått bra..?

Jeg bor forresten i Lillehammer, vet dere om noe utsalg hvor jeg kan få kjøpt 'bryggestasj' omkring her?
 
Alt virker helt normalt da, da er det bare og la det gjære fint. Du trenger ikke å gjøre noe mer.

Gjæren bruker alltid litt tid på og sette i gang, og da ser du ikke noe tegn til liv. Nå er det gode tegn, og 2 cm skum høres veldig bra ut.

Richard
 
Nå er det noe rart her igjen..

En god stund virket alt veldig bra og det boblet en periode nesten hvert 3. sekund.
Men i går merket jeg gjennom hele dagen at boblingen kom skjeldnere og skjeldnere. Og når jeg stod opp i dag var alt skum borte og bøtten har ikke boblet fra seg en eneste gang (som jeg har sett/hørt) i hele dag.

Jeg tok en test og hydrometeret stopper på 1.048 =/
Er det noe jeg kan gjøre? Bør jeg kanskje legge til litt gjær? (kom på at jeg har en coopers lager til stående, så jeg kan alltids låne gjær fra den)
Øllet ser forresten mindre delikat ut nå, fullt av brune 'klumper'. Håper dette er normalt på et slikt stadium?

Temperaturen har forresten ligget stabilt på 21 grader gjennom hele gjæringen.

Edit:

Da jeg tok gravitasjonstesten spant jeg meteret rundt slik det står på bruksanvisningen, den la seg på rundt 1.004 og steg sakte men sikkert opp til 1.048. Det var da jeg gikk og skrev posten.
Men så da jeg kom tilbake til testen 15 min senere ligger faktisk meteret på 1.007. Hvem av de tallene er det som gjelder?
 
Hei!
De brune og udelikate klumpene skal du ikke bekymre deg for, de er gjær! Dersom oechslevekta flyter stabilt på 1007, betyr det at brygget har gjæret helt ut. jeg har ingen forklaring på at den en stund tilsynelatende lå på en høyere verdi. Noen oechslevekter har flere skalaer på ulike sider av røret, det kan jo være at du har lest av feil side? Det at det har ploppet saktere og saktere, tyder på at det har gjæret langsomt ut. Hvor mange dager er det siden du tok i gjæren, og hvilken temperatur har du satt gjæringsfatet på? Dersom du har brukt vanlig sukker som tilsetning, er det veldig lettgjæret, slik at det går raskt.

For øvrig er det viktig å ikke få bakterier eller villgjær ned i brygget med oechslevekta eller annet (selv om alkoholen i brygget beskytter noe). Pass på at oechslevekta er grudig desinfisert på forhånd, for eksempel at den er kokt eller behandlet med klorinoppløsning.

Når du har brukt ølsett noen ganger, bør du ta et skritt videre og begynne med ekstraktbrygging hvor du selv tilsetter humle og bruker flytende gjær. Eller tar skrittet fullt ut og starter med maltbrygging fra bunnen av. Da vi du merke at kvaliteten på ølet blir LANGT bedre. Selv holdt jeg på alt for lenge med ølsett, i over et år, før jeg startet med ekstraktbrygging (et par ganger) og så over til maltbrygging. Jeg burde tatt det skrittet lenge før! Men ølsett er en god start...
 
Takk for masse gode tips, har veldig lyst til å brygge litt mer skikkelig etterhvert, men akkurat nå føler jeg jeg sliter nok med å få dette til.. :p

Brygget ble satt kl 18.00 torsdag kveld. Temperaturen har ligget stabil på 20-21 grader, jeg brukte spraymalt i stedet for sukker.
Jeg steriliserte også målebegeret før jeg hadde det nedi bøtta, så håper og tror det gikk bra.

Oechslevekta mi har forresten samme skala på begge sider, så jeg leste nok ikke feil.

Er det mulig at gjæringen kan ha gått så fort? Gjærer spraymalt raskere enn sukker?
 
Må forresten legge til at jeg smakte på ølprøven fra oechslevekta og må si det smakte MØE bedre enn hva jeg hadde forventet. Nå er jeg på langt nær noen ekspert, men jeg følte i grunn det smakte ferdiggjæret.
 
Det er vel ikke så vanlig at et brygg gjærer ut på et par dager, men det er vel ikke umulig. Jeg opplevde det selv en gang jeg laget et mørk hveteøl på sommerens varmeste dag, og det gikk varmeutviklingen som følge av gjæringen fikk temperaturen til å aksellerere lngt over det anbefalte for gjærtypen. Da kunne jeg både kjenne og måle utenpå dunken at temperaturen var langt varmere enn den skulle ha vært (trolig over 30 grader) .  Det brygget ble ikke så godt...

De viktigste faktorene er hvor høyt sukkerinnhold vørteren holdt da du tok i gjæren (høy OG tar lengre tid å gjære ut), hvor mange aktive gjærceller du har, at det var godt med oksygen i vørteren og at temperaturen er passe for gjæren. Uansett, dersom oechslevekta konsistent viser under 1010 og brygget ikke smaker søtt, burde alt være i orden.
 
Tilbake
Topp