Baladin Isaac - finnes oppskriften?

Har i det siste blitt svært hektet på det italienske bryggeriet Baladins mange gode øltyper, spesielt Isaac: http://www.baladin.it/en/productdisplay/isaac
Jeg kunne godt tenkt meg å brygget en så god øl, men har ikke funnet noen oppskrift på Isaac - eller mer presist, en kloneoppskrift. Er det noen i det norske ølbryggeruniverset som kunne hjulpet meg? Eventuelt pekt på en oppskrift på en mer eller mindre tilsvarende øl.

Alle bidrag mottas med takk!  :)
 
Jeg har også blitt forelsket i dette bryggeriet. Og Italia :)
Føler ikke at malt sammensetningene er så revolusjonerende, men de marokkanske krydder sammensetningene tror jeg ville gitt meg mye hodebry om jeg gikk inn for å klone. Personlig er jeg tilfreds med det gjæren gir av smak. Kjennes liksom tryggere å sette min tillit til den. Har dummet meg ut med krydder før, og har fått litt skrekken for det. Men post gjerne om du skulle finne en oppskrift som funker i praksis:)
 
Det er ikkje oppskrifta, men polet har tatt den inn i bestillingsutvalget frå i dag. Mykje anna snacks der også  :skitbra:
 
Har en clone for NORA:

4000g Pilsner

800g Vienna

1000g Carapils

1000g Hvete flak

500 malt, Weizen

250g Carahell

Humle/krydder:

10g Northern Brewer 60min

Myrrh 50g 60 minutter

10g Saaz 10min

Tørket ingefær: 10g 10min

Cascade 10g dryhop

Step: 52 ° 20 min, 65 ° 40 min, 72 ° 20 min, 78 ° 10 min.
 
dagwayne skrev:
Har en clone for NORA:

4000g Pilsner

800g Vienna

1000g Carapils

1000g Hvete flak

500 malt, Weizen

250g Carahell

Humle/krydder:

10g Northern Brewer 60min

Myrrh 50g 60 minutter

10g Saaz 10min

Tørket ingefær: 10g 10min

Cascade 10g dryhop

Step: 52 ° 20 min, 65 ° 40 min, 72 ° 20 min, 78 ° 10 min.

Fantastisk! :) Dette blir spennende å forsøke seg på. Gleder meg til å smake denne, og se om jeg får den til så bra som originalen! Tusen takk! :)
 
Husk å ha varmekilde til gjæringen med den gjæren. Den må ha høye temperaturer for å bli ferdig. Det er verdt det, gjæren gir fantastiske smaker. Har lest at wyeast sin langt mindre krevende french saison skal gi liknende smaksprofil.
 
dagwayne skrev:
I denne ølen brukes det i "originalen" en gammel hvetesort (Umaltet) som heter Kamut, (Kjøpes her:  http://www.tidsporten.no/products/kamutkorn-25kg-bestillingsvare
Får sikkert tak i det i mindre kvanta i helsekostforretninger.

I Cloneoppskriften er denne erstattet med flaket hvetekorn.

Moro - kamut skal jeg forsøke meg å få tak i. Har du jobbet deg fram til oppskriften selv?

oyvindtveit skrev:
Husk å ha varmekilde til gjæringen med den gjæren. Den må ha høye temperaturer for å bli ferdig. Det er verdt det, gjæren gir fantastiske smaker. Har lest at Wyeast sin langt mindre krevende french saison skal gi liknende smaksprofil.

Hvor høy temperatur bør den gjære på? Og hvor lenge?
 
takk erik for å introdusere meg til saison!

Jeg steppet opp temperaturen på min amber saison med vannbad og akvarievarmer. Jobbet meg opp fra 20 til 30grader. ekstremt, men ikke uvanlig for denne gjæren (se saison artikkelen i medlemsseksjonen). Kan visst brukes opp mot blodtemperaturer. Den gjæret til 1010 på høy temperatur, så tok jeg den av varmen og tilsatte brett.b. og den landet på 1006 etter en uke til. Har bare smakt hydrometerprøven, men den lover bra.

Når det er sagt så er det mange historier om denne gjæren hvor den stopper opp etter 3/4 deler utgjæring og er vanskelig å vekke igjen etter dette. White Labs anbefaler en sekundærgjær hvis dette skjer. Jeg kommer til å bruke en blanding av 565, 585 og brett fra orval i neste saison.
 
erinder skrev:
dagwayne skrev:
I denne ølen brukes det i "originalen" en gammel hvetesort (Umaltet) som heter Kamut, (Kjøpes her:  http://www.tidsporten.no/products/kamutkorn-25kg-bestillingsvare
Får sikkert tak i det i mindre kvanta i helsekostforretninger.

I Cloneoppskriften er denne erstattet med flaket hvetekorn.

Moro - kamut skal jeg forsøke meg å få tak i. Har du jobbet deg fram til oppskriften selv?

oyvindtveit skrev:
Husk å ha varmekilde til gjæringen med den gjæren. Den må ha høye temperaturer for å bli ferdig. Det er verdt det, gjæren gir fantastiske smaker. Har lest at Wyeast sin langt mindre krevende french saison skal gi liknende smaksprofil.

Hvor høy temperatur bør den gjære på? Og hvor lenge?

Jeg søkte litt på forskjellige Italienske ølbrygge sider og landet til slutt på  denne oppskriften.  Videre kontaktet herr Odland bryggeriet, og fikk bekreftet at denne oppskriften var ganske lik den original oppskriften.
 
Har søkt en del og ser ut til å være vanskelig å finne, denne her
Har til og med sendt en mail til bryggeriet, men intet svar enda..

Kanskje noen kan foreslå en god oppskrift noe som ligner? Gjerne for Speidel 50L :)
 
Har søkt en del og ser ut til å være vanskelig å finne, denne her
Har til og med sendt en mail til bryggeriet, men intet svar enda..

Kanskje noen kan foreslå en god oppskrift noe som ligner? Gjerne for Speidel 50L :)
Fikk du prøvd noe her? Denne er virkelig god
 
Tilbake
Topp