Ball lock lekkasje?

Hei.

Det kommer en del skum når jeg tapper fra fat nå om dagen.. Fat er kjøpt brukt og piknik kran er ny.
Når jeg ser på ball lock ølkoblingen som nå er koblet på UT på fat. Så kommer det en del større og mindre bobler på fatsiden.
Jeg ser også at det minker med øl i den første slangen før 3/16 slangen..

Kan dette tyde på lekkasje og at den drar inn falskluft? Har skrudd opp Ball Locken og dratt i fjæra for å oppnå mer press. Men uten hjelp..


Dette problemet gjelder også når jeg kobler samme piknik kran til Fermzillan..
 

Vedlegg

  • 20200902_190235.jpg
    20200902_190235.jpg
    282,4 KB · Sett: 78
Er det mulig å dra inn luft i en trykksatt slange? Burde ikke øl heller lekke ut?

Hull i stigrør eller skadet oring på stigrør som lar co2 slippe inn på øl siden?

Hvilken temperatur har ølet?
 
Er det mulig å dra inn luft i en trykksatt slange? Burde ikke øl heller lekke ut?

Hull i stigrør eller skadet oring på stigrør som lar co2 slippe inn på øl siden?

Hvilken temperatur har ølet?

Som du ser på bildet, forsvinner ølen :)... Kan ikke se fuktighet/søl på tanken utvendig etter lekkasje. Så for meg, er dette ubergripelig.. Skal kjøpe en ny slange med ball lock i morgen for og teste denne.

Tror ikke det er noe hull på stigrør, men kan være skade på Oring på fatet. Men det samme skjer også på Fermzillaen. Den er helt ny med første batchen på nå.

Ølen har ca 19-20 grader.
 
Er ølet karbonert? Tror karbonert øl på 19-20 grader vil skumme en del. Co2 vil nok også slåes lett ut av ølet mens den er i slangen, og det vil se ut som luft.
 
Er ølet karbonert? Tror karbonert øl på 19-20 grader vil skumme en del. Co2 vil nok også slåes lett ut av ølet mens den er i slangen, og det vil se ut som luft.

Ja tanken streifet meg også. Men dette skedde ikke med ny ball lock. Der blir ølen liggende igjen i slangen, uten at den "renner tilbake". Så den er nok defekt.. Men veldig rart om ølen renner tilbake i karet når jeg gjerer under trykk.

Ølet er noe karbonert. Begynte med 1 bar, men pga mye skum, endret jeg dette til 0,5 bar.
 
Tilbake
Topp